۱۳ دی ۱۳۹۵ گزارش برگزاری کارگاه آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع در دانشگاه نجف آباد
کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع با همت اداره ثبت اختراعات معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری کانون پتنت ایران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز هفتم دی ماه با حضور بیش از 100 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
دکتر حامد قمی مسئول اداره ثبت اختراعات دانشگاه و مدیر اجرایی کارگاه، افزایش فرهنگ ثبت اختراع، ارتقا سطح کمی و کیفی اختراعات و پتنت‎های دانشگاه، بالا بردن جایگاه تولیدات علمی دانشگاه و آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حقوق مالکیت فکری، قوانین ثبت اختراع و نحوه جستجو و تحلیل پتنت را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.
دکتر قمی گفت از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌هاست. از این رو نظام‏‌های مالکیت فکری و به ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است. عدم توجه به قوانین مالکیت فکری می‌تواند موجود خسارات زیادی از جمله سرقت فناوری و یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود.
در این کارگاه، دکتر امیرحسین برنایی کارگزار کانون پتنت ایران، قوانین مالکیت فکری و شرایط لازم برای امکان ثبت اختراع، روند ثبت اختراع داخلی و خارجی، نگارش متن اختراع و ادعانامه، جستجوی حرفه‌ای پتنت و مطالعه و تحلیل پتنت را برای شرکت‌کنندگان ارائه نمود.
دکتر برنایی گفت هرگاه سخن از دارایی به میان می‎آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول ،زمین ،کالا و غیره سوق پیدا می‌کند؛ درحالی‌که در دنیای امروز علاوه بر مالکیت دارایی‌های پولی و فیزیکی، نوع دیگری از مالکیت با عنوان مالکیت دارایی‌های فکری مورد توجه قرار گرفته است، که به مراتب از دارایی‌های ملموس ، پراهمیت تر است. در هزاره جدید، دارایی‎های فکری، ارزشمندترین دارایی شرکت‌ها محسوب می‌شوند. به طوریکه مالکیت دارایی‎های فکری در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکت‌های دانش‎بنیان قلمداد می‎شود. سرمایه فکری را از لحاظ منابع سازمانی، ثروت آفرینی از راه سرمایه‌گذاری در دانش، اطلاعات دارایی فکری و تجربه تعریف می‌کنند. سرمایه فکری منبعی پر ارزش برای سازمان‎ها و کشورها محسوب می‌شود. به طوری که امروزه شاهد اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش هستیم که اساس و بنیان آن بر محور دارایی‎های نامشهود و سرمایه فکری استوار است. اقتصادی که در ارزش محصولات و دستاوردهای آن، بیش از آنکه منابع مالی و فیزیکی موثر باشند، سرمایه‎های فکری تأثیر گذارند. این سرمایه و یا دارایی فکری و به معنای اخص، مالکیت فکری باید از طریق حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد. یکی از کارکردهای مهم مؤسسات علمی پژوهشی، تولید علم و فناوری است که به عنوان دارایی فکری علاوه بر ارزش معنوی، می‎تواند ارزش مادی نیز داشته باشد و ایجاد درآمد نماید. تبیین ضوابط و مقررات حقوق مالکیت فکری (معنوی) در مؤسسات علمی و پژوهشی، از جمله مواردی است که در موفقیت تجاری‎سازی نتایج تحقیقات، نقشی الزام‌آور دارد. تجاری‎سازی و عرضه محصولات دانش‎بنیان به بازار، نکته بارز و ویژگی دانشگاه‌های نسل سوم است، که در آن این دانشگاه‎ها از طریق توسعه و واگذاری حق مالکیت فکری، در قالب قراردادهای واگذاری حق امتیاز و یا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، به توسعه اقتصاد دانش بنیان ملی کمک کنند.
در پایان شرکت‌کنندگان با حمایت‎های کانون پتنت ایران از ثبت اختراعات خارجی شامل پرداخت 90 درصدی هزینه ثبت اختراعات و پرداخت مبالغ تشویقی به مخترعین آشنا شدند.

filereader.php?p1=main_2d51fe4a0ba548944

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day