۱۲ مرداد ۱۳۹۶ محبوبیت بیشتر اسرار تجاری نسبت به پتنت میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا
نتایج حاصل از مطالعه‌ای که اخیراً توسط دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا انجام گرفته است، بیانگر این مطلب می‌باشد که اسرار تجاری در اکثر کشورهای عضو این اتحادیه و علی‌الخصوص در شرکت‌های بزرگ، از محبوبیت بیشتری نسبت به پتنت‎ها برخوردار است. گزارش مذکور که در زمینه رصد موارد نقض مالکیت فکری منتشر شده است، بر اساس داده‌های گزارش قبلی تحت عنوان «بررسی نوآوری اجتماعی» آماده گردیده که در آن بیش از 200 هزار شرکت تولیدی و خدماتی مورد بررسی قرار گرفته‎اند. 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بر اساس این مطالعه، بیش از 52.3 درصد از شرکت‌های اروپایی از اسرار تجاری استفاده می‌نمایند در حالی که پتنت‎ها صرفاً در 31.7 این شرکت‌ها پذیرفته شده و به عنوان ابزار حفاظت از دارایی‌های فکری و نوآوری‌های متعلق به شرکت به کار می‌رود. ارقام مذکور در شرکت‌های بزرگ به ترتیب برابر با 69.1 (اسرار تجاری) و 52.8 (اختراعات) و در شرکت‌های کوچک و متوسط که قسمت اعظم جامعه آماری را به خود اختصاص داده است برابر با 51.2 درصد (اسرار تجاری) و 30.4 درصد (اختراعات) می‌باشد.
بیشترین استقبال از اسرار تجاری در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعلق به فنلاند و آلمان می‌باشد، به طوری که به ترتیب 78.1 و 74.1 درصد از شرکت‌های فنلاندی و آلمانی از آن استفاده می‌نمایند. این در حالی است که سهم پتنت در شرکت‌های این دو کشور برابر با 33.2 و 47.8 درصد می‌باشد.
یکی از نکات جالب توجه در این گزارش، استقبال صنایع خدماتی از اسرار تجاری است؛ بر اساس داده‌های حاصل از بررسی شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی، می‌توان چنین نتیجه گرفت که اسرار تجاری بیشتر در فرآیند نوآوری و نوآوری در خدمات به کار می‌رود و در مواردی که ایده نوآورانه منجر به تولید یک محصول فیزیکی می‌گردد، احتمال بیشتری برای استفاده از پتنت ها وجود دارد.
لازم به ذکر است، این مطالعه با هدف ارائه یک مبنای سیاست‌گذاری برای توسعه چارچوب اسرار تجاری مطابق با دستورالعمل تدوین شده در سال 2016 میلادی می‌باشد که هدف آن استانداردسازی قوانین ملی در زمینه اسرار تجاری است. با توجه به یافته‌های این گزارش، می‌توان گفت تفاسیر مربوط به اسرار تجاری و اختراعات که آن‌ها را جایگزین هم در حفاظت از دستاوردهای نوآورانه شرکت‌ها و فناوران می‌داند، اشتباه بوده و ابزارهای مذکور می‌توانند به عنوان مکمل ایفای نقش نمایند. 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.