ٰافزایش دوره زمانی حفاظت از پتنت‌های دارویی در چین

چین تصمیم دارد تا حفاظت‌های سیستم پتنت از اختراعات دارویی را به ۲۵ سال افزایش دهد. به نظر می‌رسد که این تصمیم، با هدف کاهش انتقادات آمریکا نسبت به نقض حقوق مالکیت فکری در چین، انجام گرفته است.

تاریخ خبر : ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ تعداد بازدید : ۷۴
تعداد رای : ۰

چین تصمیم دارد تا حفاظت‌های سیستم پتنت از اختراعات دارویی را به ۲۵ سال افزایش دهد. این تصمیم که به نظر می‌رسد با هدف کاهش انتقادات آمریکا نسبت به نقض حقوق مالکیت فکری انجام گرفته است، از بیستم ماه می سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد. این کشور همچنین تعرفه واردات مرتبط با ۲۸ گروه دارویی، از جمله محصولات درمانی بیماری سرطان را تا ۶ درصد کاهش داده است.

 

 filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «Nikkei Asian Review»، دوره زمانی حفاظت از پتنت به‌طور معمول ۲۰ سال است که در صنایع دارویی به دلیل صرف زمان به نسبت طولانی برای آزمایش‌های بالینی، می‌تواند به کاهش دوره زمانی مؤثر (از زمان ورود محصول به بازار مصرف) منجر گردد؛ همین عامل موجب شده است، تا ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا، یک دوره زمانی ۵ ساله برای حفاظت از داروهای پتنت شده تخصیص دهند، تا بازگشت سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای تا حدی تضمین گردد. چین تا کنون بنا به ملاحظات مختلف، اعم از نگرانی از افزایش قیمت نهایی دارو و اعتقاد به این‌که این بازه زمانی اضافی در درازمدت تنها به سود شرکت‌های تولیدکننده خارجی است و اثری بر شرکت‌های دارویی چینی ندارد، از افزایش دوره زمانی محافظت از پتنت سر باز می‌زد. یک وکیل حقوقدان چینی معتقد است، تغییر تصمیم ناگهانی چین، واکنشی به اصلاحات تجاری بین آمریکا و چین است که با ارائه محافظت‌های بیشتر در صنایع دارویی، به تشویق صادرات از آمریکا به چین منجر خواهد شد.

گفتنی است، بازار دارویی چین در حال حاضر با بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش، به‌عنوان دومین بازار پرارزش جهان پس از آمریکا به شمار می‌رود. شرکت‌های داروسازی بزرگ ژاپن، این تصمیم چین را به‌منزله فرصتی بزرگ برای خود می‌دانند. یکی از مدیران شرکت «Astellas Pharma» که در حال حاضر سالانه صدها میلیون دلار از محصولات دارویی خود را در چین به فروش می‌رساند، با ذکر این نکته که حفاظت از درمان‌های دارویی جدید می‌تواند به رشد صنعت داروسازی کمک نماید، افزود: «این تصمیم برای ما بسیار سودمند خواهد بود، چراکه چین بزرگ‌ترین بازار آسیایی در زمینه مصرف محصولات دارویی است.»

منبع : Nikkei Asian Review

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نوع نظر
نـــام
ایمیل
نظر شما
کارکترهایی که در تصویر می بینید را وارد نمایید. (حساس به حروف کوچک و بزرگ)