به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مالک سعیدی مدیر کانون پتنت ایران، درباره فعالیتهای این کانون گفت: فعالیت مالکیت فکری، از سال ۸۴ در ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد و در واقع این ستاد، الگویی مناسب را در بحث مالکیت فکری، حمایت از ثبت اختراع و آموزش پیش گرفت و عملکرد قابل قبول آن، باعث ایجاد کانون پتنت و گسترش بحث مالکیت فکری و ثبت اختراع، برای تمامی حوزههای فناوری در اواخر سال ۹۳ شد.
وی با اشاره به اینکه این کانون، دارای ساختاری مستقل و زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، بیان کرد: حمایت از ثبت اختراعات داخلی و خارجی، مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن اختراع، توانمندسازی کارشناسان دفاتر مالکیت فکری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، حمایت تشویقی از دانشگاههای دارای پتنت، اعطای وام قرضالحسنه به شرکتهای دارای اختراع ثبت شده در ادارات معتبر ثبت اختراع، ثبت علائم تجاری و برگزاری سمینار و کارگاههای آموزشی مالکیت فکری، از جمله فعالیتهای این کانون است.
حمایت ۹۰ درصدی از ثبت اختراع خارجی
سعیدی در ادامه افزود: در زمینه ثبت اختراع در ادارات معتبر خارجی، ۹۰ درصد از کل هزینههای ثبت اختراع فناوران و شرکتهای دانشبنیان را کانون مورد حمایت قرار میدهد و علاوه بر این، کل این فرآیند از ابتدا تا انتها، با نظارت و پیگیری کانون انجام میشود. البته این اختراعات، بعد از حمایت رها نمیشوند، بلکه در ادامه چرخه تجاریسازی، فرایند خریدوفروش این اختراعات نیز از جمله فعالیتهای دیگر است. نمونه آن، شرکت فناوران نانومقیاس است که توانست اختراع داخلی خود را به یک شرکت مالزیایی به فروش برساند.
مدیر کانون پتنت گفت: تا کنون، دانشگاهها بیشترین درخواست را برای ثبت اختراع داشتهاند؛ بنابراین با کارشناسان مالکیت فکری در دانشگاهها ارتباط برقرار و از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، از این افراد بهعنوان بازوی اجرایی کانون در دانشگاهها استفاده کردیم.
مکانیسم تشویقی برای کارشناسان مالکیت فکری در دانشگاهها
وی این روش را عاملی برای جریانسازی بحث مالکیت فکری در دانشگاهها دانست و گفت: بهمنظور تعامل بهتر این کارشناسان با کانون پتنت، یک مکانیسم تشویقی نیز برای آنها در نظر گرفتیم تا برای هر درخواست ارسالی که از دفاتر مالکیت فکری دانشگاهها که قابلیت ثبت اختراع خارجی را داشته باشد، یک میلیون تومان به آنها پرداخت شود.
از دانشگاهها حمایت تشویقی به عمل میآید
وی بیان کرد: همچنین در راستای ترویج بیشتر مقوله ثبت اختراع در دانشگاهها و ترغیب اساتید به ثبت دستاوردهای پژوهشی خود در قالب اختراع بهجای مقاله محوری، به ازای هر پتنت دانشگاهی، مبلغ ۱۰ میلیون تومان حمایت تشویقی به دانشگاه پرداخت میشود. در این خصوص، تا کنون تعداد ۱۰۵ پتنت دانشگاهی شناسایی شده است.
اعطای وام قرضالحسنه ۵۰ میلیون تومانی به شرکتهای دارای اختراع
سعیدی عنوان نمود: شرکتهایی که ثبت اختراع خارجی در ادارات معتبر ثبت اختراع خارجی دارند، با اعطای وام قرضالحسنه ۵۰ میلیون تومانی، مورد حمایت قرار میگیرند که بازپرداخت آن، یک سال پس از دریافت وام آغاز میشود. تا کنون، ۲۴ پتنت از ۲۰ شرکت، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
حمایت ۷۰ درصدی از شرکتهای دانشبنیان در ثبت علائم تجاری
سعیدی حمایت از شرکتهای دانشبنیان در ثبت علائم تجاری را عاملی مهم در برندسازی شرکتها دانست و گفت: اهمیت علائم تجاری وقتی مشخص میشود که مشتریان برای به دست آوردن کالا یا خدمات تحت یک علامت تجاری خاص، هزینه بیشتری پرداخت کنند. در این راستا نیز، کانون پتنت ایران هزینههای ثبت علائم تجاری در خارج از کشور را به میزان ۷۰ درصد مورد حمایت قرار میدهد.
تعامل با فرابورس بهمنظور خریدوفروش اختراعات
وی تصریح کرد: بحث تجاریسازی و خریدوفروش اختراعات، یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. در این راستا، کانون با هدف جریانسازی در بخش خریدوفروش اختراعات داخلی، تعامل خوبی را با فرابورس ایجاد کرده است. هر اختراعی بعد از ارزیابی فنی و قیمتگذاری، قابلیت ارائه در بازار داراییهای فکری فرابورس را دارا است.
برگزاری نخستین فستیوال تجاریسازی اختراعات در حوزه فناوری نانو
سعیدی گفت: همچنین بنا داریم نخستین فستیوال تجاریسازی اختراعات در حوزه فناوری نانو را برگزار کنیم. این فستیوال، با حضور سرمایهگذاران و تولیدکنندگان کشور، توسط کانون پتنت و با همکاری شرکت فرابورس ایران برگزار میشود که در آن مخترعان برتر، برای کارگزاران و سرمایهگذاران، درباره اختراع خود توضیحاتی را ارائه میدهند تا پس از آن، در صورت علاقهمندی افراد، اختراع خریداری شود.
مدیر کانون پتنت ایران اظهار نمود: در بحث ثبت اختراع، توجه به سه نکته ضروری است، طرح مورد نظر باید نوآوری در جهان، گام ابتکاری و قابلیت تولید صنعتی را دارا باشد؛ متأسفانه برخی از دستاوردهای شرکتها، از منظر نوآوری دارای مشکل هستند که باید رفع شود، گاهی نیز شرکتها دستاورد خوبی دارند اما با بحث مالکیت فکری و ثبت اختراع آشنایی ندارند که در این زمینه، نیاز به آموزش و ترویج جدی وجود دارد. در این راستا، پیشنهادی جهت ترویج و آموزش مالکیت فکری شرکتهای دانشبنیان تنظیم و به معاونت علمی و فناوری ارسال شده، تا در صورت تائید اجرایی شود.