۰۲ تیر ۱۳۹۷ گزارش برگزاری کارگاه آموزش مقدمات مالکیت فکری در دانشگاه شهید بهشتی

به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و همکاری کانون پتنت ایران، در روز سه شنبه مورخ هشتم خردادماه سال جاری، کارگاهی آموزشی با عنوان «مقدمات مالکیت فکری» با حضور بیش از ۳۰ نفر از اعضای هیئت‌علمی, کارشناسان و دانشجویان، در محل مرکز رشد این دانشگاه برگزار گردید.

 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

 

در زمان شروع کارگاه، مدرس دوره آقای دکتر علم خواه در خصوص اهمیت مالکیت فکری و پتنت اظهار داشتند: «عدم ثبت نتایج، نوآوری‌ها و دستاوردهای محققان، این خطر را برای ایشان به همراه دارد که دستاوردها بدون اجازه، مورد استفاده قرار گرفته یا حتی سرقت شده و به نام دیگران ثبت گردد». همچنین ایشان در خصوص رویکرد این مرکز نسبت به تمایل به محافظت از مالکیت‌های فکری مجموعه از طریق ثبت پتنت اعلام داشت: «کانون پتنت ایران، با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های لازم، تشکیل دفاتر همکار در دانشگاه‌ها و همچنین اعلام حمایت‌های لازم علی‌الخصوص حمایت از هزینه‌های ثبت پتنت، کمک شایانی به اساتید، محققان و دانشجویان در جهت حفظ دستاوردهای آنان نموده است».

لازم به ذکر است که کارگاه تئوری "آموزش مقدمات مالکیت فکری" با هدف آشنایی اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان، با حقوق مالکیت فکری و ثبت اختراع در مجامع بین‌المللی، تشویق محققین و مخترعین و ارتقای سطح علمی آنان برگزار گردید. عناوین مطرح شده در این کارگاه، شامل مباحث مالکیت معنوی و مادی پتنت، آیین ثبت اختراع در دنیا، جستجوی پتنت و ماده ۴ قانون ثبت اختراعات بود.

از جمله نکات مطرح شده در کارگاه، معرفی خدمات کانون پتنت ایران به حضار بود که می‌توان به مواردی نظیر حمایت تا سقف ۹۰ درصد از هزینه‌های ثبت پتنت، برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های لازم توسط اساتید مجرب اشاره نمود.

میزان علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه نسبت به مبحث ثبت اختراعات و دستاوردهای علمی خود، در انتهای کارگاه مورد ارزیابی قرار گرفت که مجموعه نظرات اخذ شده حاکی از این بود که ۹۰ درصد افراد شرکت کننده، علاقه‌مند به بحث ثبت پتنت بوده و تمایل خود را به شرکت در دوره‌های آتی کانون پتنت ایران اعلام داشتند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day