توضیحات:
نشان تجاری بهعنوان یکی از انواع مهم مالکیت فکری، کالاها و خدمات شرکت را از سایر کالاها و خدمات موجود در بازار متمایز میسازد. با ثبت یک نشان تجاری و بهکارگیری آن، مالک نشان تجاری میتواند از هر گونه سوء استفاده از آن از سوی رقبا و نیز بهکارگیری نشانهای مشابه که سردرگمی مشتریان و مصرفکنندگان را در پی خواهد داشت، جلوگیری به عمل آورد. نشان تجاری نیز همانند سایر انواع حقوق مالکیت فکری نظیر پتنت، نیازمند پرداخت هزینههای نگهداری و تمدید اعتبار است که البته محدودیت زمانی برای این کار وجود نداشته و از یک نشان تجاری میتوان برای مدتزمان نامحدود بهرهمند شد.
تعریف WIPO:
نشان تجاری یک علامت متمایز و مشخص است که کالاها و خدمات خاص یک شرکت را از کالاهای تولید شده یا عرضه شده از سوی دیگر شرکتها متمایز میسازد. دارنده یک نشان تجاری ثبت شده، دارای حقوق قانونی برای استفاده انحصاری از نشان در رابطه با محصولات و خدماتی است که در رابطه با آنها به ثبت رسیده است و مالک نشان به واسطه این حق انحصاری، میتواند از استفادههای غیرمجاز از نشان تجاری و یا نشانهای مشابه و گیجکننده مشتریان، جلوگیری نماید.
تعریف USPTO:
نشان تجاری از کلمات، نامها، نشانهها، صداها و یا رنگها برای متمایز نمودن کالاها و خدمات از سایر محصولات و خدمات تولید شده و یا فروخته شده توسط دیگران استفاده میکند. با استفاده از نشان تجاری، میتوان منبع کالا را مشخص نموده و از آن محافظت نمود. علائم تجاری برخلاف پتنتها، تا زمانی که در تجارت مورد استفاده قرار گیرند، قابلیت تمدید اعتبار همیشگی را خواهند داشت.
تعریف اداره ثبت اختراع ایران:
علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز سازد. علامت جمعی به معنای هر نشان قابل رؤیتی است که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از آن نشان استفاده میکنند، متمایز سازد. نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخصکننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.