خلق راه‌هایی جدید برای کسب درآمد از طریق مالکیت فکری در ورزش

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

مصاحبه با استفان دووال

خلق راه‌هایی جدید برای کسب درآمد از طریق مالکیت فکری در ورزش

مقدمه

بنیان‌گذاران شرکت «23Capital»، «استفان دووال» و «جیسون تراوب»، از جمله کسانی هستند که در بخش‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی، راهکارهایی برای کسب سرمایه و حل مشکلات مالی، ارائه می‌کنند. این دو کارآفرین، اخیراً در مصاحبه‌ای با مجله سازمان جهانی مالکیت فکری، نگرش خود را در خصوص استفاده از حقوق مالکیت فکری برای کسب درآمد در بخش‌های ورزشی، به اشتراک گذاشته‌اند که در این نوشتار، بخش‌هایی از آن ارائه شده است. همچنین این دو کارآفرین، در مورد نقش «23Capital» در ارائه و توسعه اپلیکیشن اورتو «OTRO» نیز، به گفتگو پرداخته‌اند («OTRO» نوعی باشگاه هواداری دیجیتال است که به هواداران اجازه می‌دهد تا با برخی از مشهورترین فوتبالیست‌های دنیا، ارتباط برقرار کنند).

 

«23Capital» چیست؟

جیسون: «23Capital»، یک ارائه‌دهنده راهکار برای کسب سرمایه و حل مشکلات در بخش‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی است. ما همچون وام‌دهندگان سنتی عمل نمی‌کنیم. طرز تفکر ما، بیشتر به یک شرکت ورزشی یا سرگرمی شبیه است تا یک بانک. ما از نظر مالی، افراد مشغول به فعالیت در این بخش‌ها را، با سطح خاصی از ریسک مالی حمایت می‌کنیم.

استفن: در بخش تأمین مالی، ما دارایی‌های فکری در بخش‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی را به کمک قراردادها یا مطالباتی ممتاز، به کسب ثروت تبدیل می‌کنیم. در بخش راهکار نیز، ما به خلق دارایی‌های فکری جدید و یافتن راه‌هایی نو برای کسب درآمد یا بهره‌مندی از دارایی‌های فکری موجود، کمک می‌کنیم. خلق دارایی‌های فکری جدید و کسب ثروت از دارایی‌های فکری موجود، در خون ماست!

 

شما به دنبال رفع چه کاستی‌هایی در بازار هستید؟

استفن: ما برای دنیایی که دهه‌ها درگیر تأمین بودجه اولیه بوده است، پیشنهاد نان و آبداری را ارائه کرده‌ایم. «23Capital»، بر پایه‌ی خبرگی و درک چگونگی ارزش‌افزایی با استفاده از مالکیت فکری، تأسیس شده است. برای شرکت ما، حقوق مالکیت فکری، می‌تواند از دارایی‌های ملموس و فیزیکی متعلق به نهادهای ورزشی، همچون استادیوم‌ها نیز، ارزشمندتر باشد.

جیسون: برای شرکت‌های سنتی، سرمایه‌گذاری در زمینه‌ مالکیت فکری، می‌تواند دشوار باشد. کسانی که در بخش‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی تجارت می‌کنند، از نظر مالی همانند شرکت‌های فعال در دیگر بخش‌ها تأمین نیستند. شرکت ما، برای فعالان در عرصه‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی، پیشنهادی ارائه نموده که بسیار هیجان‌برانگیز است و مالکیت فکری، در مرکز این پیشنهاد قرار دارد.

 

به نظر شما چرا در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نشده است؟

جیسون: برای این مسئله، چندین دلیل وجود دارد. اول اینکه برای بانک‌ها، دارایی‌هایی ملموس که می‌توان بر روی آن‌ها ارزش تجاری گذاشت، نسبت به دارایی‌های نامحسوس که به سختی می‌توان بر روی آن‌ها ارزش‌گذاری کرد، ارجح است. به‌عنوان مثال، فروش حق امتیاز بخش مسابقات منچستریونایتد که در اختیار شبکه «Sky» است، کار آسانی نخواهد بود.

دوم اینکه، ترس از بدنامی، باعث می‌شود تا بانک‌ها از سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها تردید داشته باشند. برای مثال، ده سال پیش، باشگاه لیورپول وام سنگینی از بانک انگلیسی «RBS» دریافت نمود. با این وجود، شرایط آن‌طور که می‌بایست پیش نرفت و بانک دچار مشکل شد. اما این بانک، نمی‌توانست بدنامی تعطیلی باشگاه را به خود تحمیل نماید.

سوم اینکه، در مقیاس جهانی، عموماً بانک‌ها سابقه فعالیت در حوزه ورزش نداشته‌اند. برای مثال در فوتبال انگلیس، بازار بسیار کوچک است. برای فعالیت در مقیاس جهانی، لازم است در فوتبال آرژانتینی، برزیلی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی، به حد کافی خبره شوید، تا بتوانید یک پیشنهاد ناب دریافت کنید. با توجه به نحوه عملکرد، ما با چنین محدودیت‌هایی روبرو نیستیم.

 

مشتریان اصلی شما چه کسانی هستند؟

استفن: مشتریان ما، افرادی با دارایی‌های فکری و جریان درآمد بالقوه هستند. ما می‌توانیم با یک حق پخش دریافتی از «Sky»، یک قرارداد ۱۰ ساله برای حق نام استادیوم و یا یک قرارداد اسپانسری با آدیداس، کسب ثروت کنیم.

جیسون: هنگامی‌که ما از فوتبال صحبت می‌کنیم، منظورمان از یوفا تا فیفا، از انجمن‌های فوتبالی تا لیگ جزیره و باشگاه‌ها و بازیکنان است. در تمامی سطوح، دنیایی از مالکان حقوق مالکیت فکری وجود دارند که شامل پخش‌کنندگان، اسپانسرها و شرکای تجاری می‌شود. این امر، ممکن است به صورت یک قرارداد ۵ ساله میان یک بازیکن تنیس و یک برند تجاری بزرگ، برای کسب درآمد باشد. ما تنها با فعالان ممتاز در عرصه ورزش، موسیقی و سرگرمی همکاری می‌کنیم. در حیطه ورزش، منظور از ممتاز، لیگ‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌ها و مالکان حقوقی برتر است. شرایط آن‌ها، نشان‌دهنده اعتبارشان است. بدین‌گونه، ما ریسک سرمایه‌گذاری را کنترل می‌کنیم.

استفن: اما همیشه هم منظور ما از ممتاز، بزرگ‌ترین قرارداد ممکن نیست. بسیاری از موقعیت‌ها و قراردادهای عالی، از نگاه بانک‌ها در می‌رود. جمعیت قابل‌توجهی از هنرمندان، ورزشکاران، برندهای تجاری و مالکان حقوقی برتر وجود دارند که از نظر مالی، به شکلی انعطاف‌پذیر و منصفانه، از سوی مؤسسات وام‌دهنده سنتی تأمین نمی‌شوند. در چنین شرایطی، «23Capital» وارد عمل می‌شود.

 

ممکن است در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری صحبت کنید؟

جیسون: ما به مشتریان خود کمک می‌کنیم تا ارزش دارایی فکری خود را خلق کنند. برای مثال، به باشگاه‌های فوتبال در بازار نقل و انتقالات کمک می‌کنیم. ارزشمندترین دارایی هر باشگاه، فارغ از برند و ارزش استادیوم، بازیکنان آن است. هیچ بانکی با نگرش سنتی، نمی‌تواند در قرض دادن بازیکنان، ارزشی ببیند؛ اما ما می‌توانیم و به این وسیله، برای مشتریان خود، ارزش‌آفرینی می‌کنیم. آنچه برای باشگاه بنفیکای پرتغال انجام دادیم، نمونه‌ای از این دست فعالیت‌ها است. بنفیکا از آن دسته باشگاه‌هایی است که در بازار نقل و انتقالات، بسیار فعال است. ما به آن‌ها کمک کردیم تا با کاهش بدهی خود، وضعیت مالی باشگاه را متعادل کنند. برای مثال، برخی از دارایی‌های «IP» آن‌ها، همچون حق پخش را از آن‌ها دریافت کردیم و به کمک پول پرداختی، آن‌ها توانستند بدهی‌های ناشی از هزینه‌های مربوط به استادیوم خود را کاهش داده و وضعیت مالی باشگاه را تعدیل نمایند. سرمایه ما به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا برای تعدیل وضعیت مالی باشگاه، حقوق مالکیت فکری خود را به‌کار ببرند. همچنین می‌توانیم با قرض دادن بازیکنان به دیگر تیم‌ها، به نقدینگی باشگاه‌ها کمک کنیم. به‌طور مشابه، در بخش موسیقی با هنرمندان برای بهبود قدرت نفوذ آثارشان همکاری می‌کنیم.

اخیراً، ما نقشی حیاتی در یک تأمین مالی داشته‌ایم که دارایی‌های فکری با ارزشی، همچون دیوید بکهام، لیونل مسی، نیمار، زیدان و دیگران را، برای ساخت اپلیکیشن اورتو اخذ نماییم.

 

می‌توانید توضیحات بیشتری در مورد اورتو بدهید؟

استفن: اورتو یک باشگاه هواداری دیجیتال است. این برنامه، به شکلی انحصاری، مطالبی در مورد بسیاری از فوتبالیست‌های بزرگ دنیا ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن، این امکان را فراهم نموده که هواداران و بازیکنان بتوانند به‌طور مستقیم با یکدیگر در تعامل باشند. عضویت در این برنامه، امکانات زیادی، از جمله فرصت ملاقات با بازیکنان را برای هواداران فراهم می‌آورد. همچنین اورتو این امکان را برای بازیکنان فراهم آورده تا فارغ از باشگاه‌ها و اسپانسرها، از طریق حقوق دیجیتالی خود، کسب درآمد نمایند.

ایده این اپلیکیشن، سه سال پیش هنگامی‌که در حال تماشای لیگ قهرمانان بودم، به ذهنم خطور کرد. در ابتدا به باشگاه‌های هواداری قدیمی که شما با پرداخت ۲ دلار در ماه می‌توانستید نکات مربیگری و سایر چیزهای جالب کوچک را دریافت کنید، فکر کردم. سپس این مسئله را برای خود واکاوی کردم و راه جدیدی برای بازیکنان، جهت کسب درآمد از حقوق دیجیتالشان یافتم. در نهایت، طرح تجاری را بعد از مسابقه و در مسیر برگشت به خانه نوشتم و تصمیم به عملی کردن آن گرفتم. در دسامبر ۲۰۱۸، نسخه اولیه‌ای از این اپلیکیشن معرفی شد که ۳۷۰ میلیون نفر، از آن بازدید نمودند. تنها یک هفته بعد از ارائه اپلیکیشن در مارس ۲۰۱۹، ۸۰ هزار بار دانلود شد.

 

این اپلیکیشن چگونه باعث ایجاد ارزش می‌شود؟

استفن: اورتو ارزش را از طریق یک مدل اشتراک ماهانه ایجاد می‌کند. ۱۷ نام بزرگ در فوتبال، با تعداد فالوورهایی نزدیک به یک میلیارد نفر و پیش‌بینی توسعه چشمگیر شبکه‌های اجتماعی، نشان از فرصتی بزرگ برای توسعه اورتو است. همگام با عضویت‌های جدید، این برنامه توسعه خواهد یافت. عناصر مختلف بسیاری حاصل از مالکیت فکری وجود دارد که می‌تواند به کسب ثروت منجر شود. به عنوان مثال، می‌توانید ویدئوها را فارغ از حق پخش انحصاری، به شرکای پخش دیگر بفروشید؛ یا از تبلیغات حق کمیسیون دریافت کنید. همچنین در این برنامه، چندین فرصت برای پرداخت‌های کوچک چندگانه وجود دارد که هواداران می‌توانند با پرداخت مبلغی ناچیز، به قابلیت‌های مختلفی دسترسی داشته باشند. راه‌های بسیاری برای کسب درآمد از این پرداخت‌ها وجود دارد.

 

هنگام راه‌اندازی اورتو با چه مشکلاتی روبرو شدید؟

استفن:بزرگ‌ترین چالش، متقاعد نمودن مردم برای ایجاد این باور بود که این بازیکنان را می‌توان در یک مکان جمع نمود. می‌توان گفت که جمع کردن این سطح از بازیکنان در کنار یکدیگر، تقریباً غیرممکن بود. انجام این کار، به مدت سه سال طول کشید؛ اما با صبر، خلاقیت، مهارت، پویایی و عزم راسخ، توانستیم موفق شویم.

 

آیا امروزه ورزشکاران به حقوق مالکیت فکری اهمیت بیشتری می‌دهند؟

جیسون: بله البته. بازیکنان و ورزشکاران برای حفظ حقوق مالکیت فکری خود، در حال مذاکره با تیم‌ها برای اخذ موقعیت‌های بهتری هستند. در گذشته، آن‌ها درکی از ارزش مالکیت فکری خود نداشتند و فارغ از باشگاه یا یک اسپانسر، هیچ راهی برای استفاده و کسب درآمد از آن نبود. اما در حال حاضر، راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد.

 

این مسئله چه تأثیری می‌تواند بر چشم‌انداز ورزش داشته باشد؟

جیسون: سؤال بسیار خوبی است، اما پرسش دادن به آن نیز دشوار است. چشم‌انداز ورزش به‌طور قابل توجهی تغییر کرده است. بسیاری از شرکت‌های فناور، با سرمایه‌هایی عظیم، در حال ورود به عرصه ورزش بوده و به بازیکنان و ورزشکاران، راه‌هایی جدید و متفاوت برای کسب درآمد از مالکیت فکری خود، پیشنهاد می‌کنند.

دیجیتال بدان معنا است که مردم می‌توانند هرکجای دنیا که باشند، از طریق تلفن همراه خود، برنامه‌های ورزشی را تماشا کنند. برای انجام این کار، لزوماً به تلویزیون احتیاجی نیست؛ فقط کافی است که سیگنال وجود داشته باشد. امروزه، محتواهای بیشتری را برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و همگام با این مسئله، ارزش حقوق دیجیتالی نیز، به صورت فزاینده‌ای خود را نشان می‌دهد.

 

اقدامات بعدی «23Capital» چیست؟

جیسون: ما به سرمایه‌گذاری‌های پایه‌ای خود ادامه می‌دهیم. هدف ما در طی پنج سال آینده، کسب درآمدی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار است. هدف ما، تأمین سرمایه‌ای قابل‌توجه و ارائه راهکار برای بخش‌های ورزشی، موسیقی و سرگرمی است.

استفن: «23Capital»، همواره به دنبال ایجاد راه‌هایی نوآورانه برای کسب سرمایه است. این کسب سرمایه، می‌تواند از راه‌های مختلفی همچون کسب ثروت از مالکیت فکری و ایجاد ارزش برای مشتریان ما باشد. فرصت‌های جدیدی وجود دارد و ما در مورد پتانسیلی که درآمدی حدود ۱ میلیارد دلاری برایمان به ارمغان می‌آورد، هیجان ‌زده‌ایم. تیم ما در تلاش برای توسعه فعالیت‌های خود در ایالات‌متحده است و در همین راستا، اخیراً دفترهایی را نیویورک و لس‌آنجلس دایر کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که آینده روشنی پیش روی ما قرار دارد.

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

۲۰ مهر ۱۴۰۰

مصاحبه با سانگیتا باتیا

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

۱۶ شهریور ۱۴۰۰

مصاحبه با سوزان کیوهان

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

۱۲ مرداد ۱۴۰۰

مصاحبه با باب متکالف

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌وکاری است!

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌...

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌وکاری است!

۱۵ تیر ۱۴۰۰

مصاحبه با کوئلبوگیل شرلی موتائونگ

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اختراع است!

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اخت...

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اختراع است!

۲۵ خرداد ۱۴۰۰

مصاحبه با آرلین سایمون

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال داشت!

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال د...

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال داشت!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

مصاحبه با جیسون کانگ

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

۲۴ فروردین ۱۴۰۰

مصاحبه با آر جی بتز

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

۲۶ اسفند ۱۳۹۹

مصاحبه با ماریسا استرنگ

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

مصاحبه با فرانسیس آرنولد

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

۲۳ دی ۱۳۹۹

مصاحبه با رامون باربا