گفتگویی با مدیر اجرایی انجمن حقوق مالکیت فکری آمریکا

۱۸ مهر ۱۳۹۸

مصاحبه با لیزا یورگنسون

گفتگویی با مدیر اجرایی انجمن حقوق مالکیت فکری آمریکا

مقدمه

لیزا یورگنسون «Lisa Jorgenson»، یکی از افراد فعال و پیشرو در حوزه مالکیت فکری است. وی پس از سال‌ها فعالیت حقوقی در شرکت «STMicroelectronics»، در نوامبر ۲۰۱۴ میلادی، به‌عنوان مدیر اجرایی انجمن حقوق مالکیت فکری آمریکا «AIPLA» برگزیده شد. خانم یورگنسون، هم‌اکنون در ویرجینیای آمریکا ساکن است و سازمانی متشکل از ۱۴۰۰۰ عضو را رهبری می‌کند. در مصاحبه حاضر، لیزا یورگنسون نظرات خود را پیرامون مسائلی که این سازمان و اعضای آن با آن‌ها مواجه می‌شوند و نقش زنان در مالکیت فکری بیان می‌دارد.

 

در کدام شهر بزرگ شدید؟

پدر و مادرم اهل «دیترویت» بودند و من در «میشیگان» به دنیا آمدم. در دوران کودکی و نوجوانی، پدر و مادرم چندین بار نقل‌مکان کردند و به همین دلیل، تجربه زندگی در «پیتزبورگ» و «ویرجینیای جنوبی» را دارم. احتمالاً چیزی که بیشتر از همه به خاطر می‌آورم، یک شهر نسبتاً کوچک در ویرجینیای جنوبی به نام «Danville» است که درست در مرز شمالی «کارولینا» قرار دارد. آنجا بود که دبیرستان  را به پایان بردم.

 

فکر می‌کنید، همکلاسی‌های دوران دبیرستان از شما چه چیزی به یاد دارند؟

من چندان معاشرتی نبودم و در اجتماعات حضور نداشتم. من در اغلب اوقات در حال کار کردن یا اسب‌سواری بودم.

 

در اوقات فراغت، چه‌کاری برای شما از همه لذت‌بخش‌تر است؟

بزرگ‌ترین فرزندم ۲۴ ساله  است و در نتیجه، پس از یک وقفه ۲۴ ساله، بار دیگر فرصت گلف بازی کردن یافته‌ام.

 

چه زمانی و چرا تصمیم گرفتید به حوزه حقوق وارد شوید؟

زمانی که با همسرم آشنا شدم، وی به‌عنوان مهندس در یک کارخانه فولاد مشغول به کار بود. هنگامی که بخش‌های مختلفی از این کارخانه تعطیل شد، از همسرم پرسیدم در صورتی که بخش آن‌ها هم تعطیل شود چه خواهد کرد. او جوابی برای این پرسش نداشت. از وی خواستم تا با یکدیگر در رشته حقوق تحصیل کنیم. پس از فارغ‌التحصیلی، برای فرار از زمستان‌های سخت «شیکاگو»، به «دالاس» عزیمت کردیم و فعالیت من به‌عنوان یک وکیل حقوقی آغاز شد.

 

آیا از همان ابتدا که به مدرسه حقوق رفتید، قصد داشتید در حوزه حقوق مالکیت فکری فعالیت نمایید؟

خیر، همسرم چنین قصدی داشت اما من نه. پیش از این‌که به مدرسه حقوق بروم، با شرکت وستینگ‌هاوس «Westinghouse» در زمینه بازاریابی و فروش همکاری داشتم و به دلیل همین سابقه، تصمیم گرفتم یک وکیل دعاوی تجاری شوم. پس از چند سال، به این نتیجه رسیدم این کاری نیست که بخواهم برای طولانی‌مدت انجام دهم. با توجه به سابقه کاری که داشتم، با شرکت «ST» برای یک سمت شغلی در حوزه مالکیت فکری به توافق رسیدم و همکاری من با این شرکت، تا پیش از پیوستن به «AIPLA» ادامه داشت.

 

آیا همسرتان همچنان در این حوزه فعالیت می‌کند؟

بله، او یک وکیل ثبت اختراع در «دالاس» است و در حال حاضر همچنان با خانواده‌ام در آنجا زندگی می‌کند.

 

در مقایسه با زمانی که فعالیت در حوزه مالکیت فکری را آغاز کردید، امروز چه فرصت‌های جدیدی پدید آمده است؟

هنگامی که من شروع به فعالیت نمودم، وکلا عموماً بر یک حوزه خاص (مثلاً دادرسی، ثبت اختراعات یا دیگر حوزه‌های حقوقی) متمرکز بودند. اما امروز، موقعیت‌های شغلی بسیار بیشتری وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها چه در حوزه فعالیت‌های داخلی و چه در حوزه فعالیت‌های خارجی سازمان خود، جهت دریافت بهترین توصیه‌های قانونی و خدمات، به دنبال وکلایی هستند که درک خوبی از مشتریان خود و کسب‌وکار آن‌ها دارند. دادرسی و پیگیری حقوقی ثبت اختراعات و یا صدور مجوز، از جمله حوزه‌هایی است که می‌توانند فرصت‌های کاری بسیار خوبی را برای وکلا فراهم آورند. به نظر من، تمامی کسب‌وکارها به یک وکیل تجاری خوب نیاز دارند که حامی آن‌ها باشد و بتواند به آن‌ها در کشف مسائل مهم، کمک نماید. فکر نمی‌کنم ۲۵ یا ۳۰ سال پیش، چنین فرصت‌هایی وجود داشت.

 

آیا شغل خود را بیشتر یک حل‌کننده مشکلات می‌دانید؟

قطعاً. مسائل مختلفی پیرامون کپی‌رایت، علائم تجاری یا ثبت اختراع وجود دارد که شما باید بتوانید ضمن درک و شناسایی مسئله، راهکار مناسبی را برای حل آن ارائه نمایید. حتی اگر برای پیگیری ثبت اختراعات به کار گمارده شده‌اید، باید درک صحیحی از دیگر حوزه‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین توصیه‌های قانونی را برای موکل خود ارائه دهید. اگر می‌خواهید در حرفه خود رشد کنید، لازم است بتوانید در سایر حوزه‌های مرتبط هم سررشته داشته باشید.

 

در گذشته بسیاری از شرکت‌های حقوقی، فاقد گروهی متمرکز بر حوزه مالکیت فکری بود‌ند و این خدمات از سوی مراکز تخصصی انجام می‌گرفت. اما امروزه، بسیاری از شرکت‌های حقوقی دارای یک تیم فعال در حوزه مالکیت فکری هستند. آیا با این روند موافقید؟

فکر می‌کنم این مسئله به بازار جغرافیایی بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که در «دالاس» بودم، مراکز ثبت اختراع از شرکت‌های بزرگ منشعب می‌شدند و سپس، در شرکت بزرگ دیگری بکار گرفته می‌شدند.

 

چه چیز باعث شد تا تصمیم بگیرید از ارائه خدمات مشاوره حقوقی داخلی به مدیر اجرایی در «AIPLA» تغییر مسیر دهید؟

من برای مدت ۲۵ سال در شرکت «ST» فعالیت داشتم. باید بگویم تمام این مدت برایم بسیار شگفت‌انگیز و موفقیت‌آمیز بود. اما دو گزینه پیش روی خود می‌دیدم. یکی این‌که تا زمان بازنشستگی در همین شرکت بمانم یا این‌که زمینه کاملاً متفاوتی را برای ادامه فعالیت‌های شغلی خود انتخاب نمایم. من تصمیم گرفتم کاری متفاوت انجام دهم و به همین دلیل، گزینه دوم را انتخاب کردم.

 

آیا سمت سازمانی شما دارای شرایط خاصی است؟

خیر. من نیز همانند دیگر اعضا، کارمند هستم و ادامه فعالیت من به رضایت هیئت‌مدیره بستگی دارد.

 

در حال حاضر، «AIPLA» چه تعداد داوطلب فعال درون‌سازمانی در اختیار دارد؟

در حال حاضر، ما حدود ۱۴۰۰۰ عضو داریم که در قالب ۶۰ کمیته و کارگروه در حال فعالیت هستند. در هرکدام از این کمیته‌ها، افرادی با سطوح مشارکت متفاوتی حضور دارند. علاوه بر این، در هیئت‌مدیره نیز، افرادی به‌عنوان داوطلب در حال مشارکت با ما هستند. باید بگویم کار کردن با تمامی داوطلبان، یکی از مهم‌ترین دلایل لذت‌بخش بودن این کار برای من است. چرا که این افراد دوست دارند در فعالیت‌های ما مشارکت داشته باشند و به ما کمک کنند تا سازمانی موفق و کارآمد را شکل دهیم.

 

اهداف شخصی شما به‌عنوان مدیر اجرایی «AIPLA» چیست؟

هدف من، باقی ماندن «AIPLA» به‌عنوان یکی از انجمن‌های برجسته جهان است. برای این منظور، ما باید خدماتی که اعضا به آن‌ها نیاز دارند را فراهم نموده و از آن‌ها حمایت کنیم.

 

فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی در زمینه رهبری دارید که می‌توانند برای «AIPLA» سودمند باشد؟

تقریباً ۲۵ سال است که با تیمی فوق‌العاده در «ST» همکاری نموده‌ام و از سال ۲۰۰۱ میلادی نیز، مدیریت تیم مالکیت فکری شرکت را بر عهده داشته‌ام. من در ایجاد بستری که نیازهای تیم مالکیت فکری و نیازهای شرکت را برآورده می‌سازد، عملکرد موفقی داشتم. فعالیت در زمینه مدیریت مالکیت فکری و ایجاد سیاست‌هایی مطابق با چهارچوب سازمان مالکیت فکری و راهبردهای کلان شرکت، موجب شده تا در این زمینه تجربه بسیار خوبی داشته باشم.

 

شما بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، یکی از اعضای هیئت‌مدیره «AIPLA» بوده‌اید. می‌توانید توضیح دهید که با گذشت زمان، مسائل دستخوش چه تغییراتی شده‌اند؟

فکر نمی‌کنم که مسائل دچار تغییرات قابل‌توجهی شده باشند. با این حال، ما با مسائل و موضوعات بیشتری در طی این سال‌ها مواجه شده‌ایم. برای مثال، از زمانی که من عضو هیئت‌مدیره «AIPLA» بودم، قانون اختراعات آمریکا «AIA» تصویب و به شکل مؤثری به اجرا درآمده است. در حال حاضر، چندین سال است که ما بر روی مسائلی که «AIA» با آن‌ها روبرو است، کار می‌کنیم. همچنین ما بر روی مسائلی بین‌المللی، همچون هماهنگ‌سازی، فعالیت می‌نماییم. فکر می‌کنم از زمان ورودم به هیئت‌مدیره، مسائل بین‌المللی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. هر روز پیچیدگی‌های جدیدی پدید می‌آید. با این حال، تمامی این مسائل به شکل‌های مشابهی از مالکیت فکری مربوط می‌شوند: پتنت، علائم تجاری، کپی‌رایت و اسرار تجاری. قطعاً، پیچیدگی مسائل همچنان پابرجا است.

 

در ارتباط با هماهنگ‌سازی بین‌المللی، آیا این چیزی است که توسط اعضا پذیرفته شود یا در برابر آن از خود مقاومت نشان می‌دهند؟

فکر می‌کنم که اعضای ما بسیار مشتاق به هماهنگ‌سازی بین‌المللی هستند. بسیاری از افراد مایلند تا به شکلی مؤثر و کم‌هزینه، از پتنت‌های خود مراقبت کنند. فکر می‌کنم این مسئله در آینده برجسته‌تر شود، چرا که سازمان‌های بزرگی نظیر دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، دفتر ثبت اختراع اروپا «EPO» و دفتر ثبت اختراع ژاپن «JPO»، در این فرآیندها حضوری فعال خواهند داشت.

 

برای هماهنگ‌سازی بین‌المللی از چه موانعی باید عبور کرد؟

بسیاری از مسائل هماهنگ‌سازی، بر سیستم‌ها و فرآیندهای مختلفی متمرکز است که هر کدام از دفاتر ثبت اختراع استفاده می‌کنند. برای این‌که یکسان‌سازی واقعی صورت گیرد، دفاتر باید دریابند که چگونه راهکار یکپارچه‌سازی این مسائل را بیابند. در حال حاضر هیچ سیستم واحدی وجود ندارد و دفاتر بزرگ ثبت اختراع، برای یافتن یک راهکار مناسب، سخت در تلاشند. برای مثال، اگر شما درخواستی در یک کشور ثبت نمایید، آیا این درخواست به‌طور خودکار در دیگر مناطق نیز ثبت می‌گردد؟ یا این‌که تبادل پرونده‌ها میان دفاتر به چه صورت انجام می‌پذیرد؟ این مسائل نیازمند سیستم‌ها و فرآیندهایی است که بتوانند با یکدیگر کار کنند. عملی ساختن چنین کاری، قطعاً آسان نخواهد بود.

 

فکر می‌کنید سه مسئله مهم پیش روی «AIPLA» چیست؟

احتمالاً اولین مسئله که البته مهم‌ترین آن‌ها نیست، دغدغه‌های ناشی از تغییر مداوم قوانین و مشکلاتی است که برای اعضا و موکلین ایجاد می‌نماید. این مسئله باعث شده تا همواره نوعی عدم قطعیت برای ما و ارباب‌رجوع وجود داشته باشد. از این رو، لازم است تا افراد ما همواره از طریق اطلاعات و آموزش، به‌روز شده تا بتوانند این تغییرات و تأثیر آن‌ها بر راهکارهای پیشنهادی و کسب‌وکار مشتریان را رصد نمایند.

مسئله دوم، موضوعات قابل پتنت شدن هستند. تعریف یک محصول یا فناوری که قابلیت ثبت اختراع دارد، مداوم در حال تغییر است و این مسئله، می‌تواند بر نوآوری و تحقیق و توسعه، تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. اعضای «AIPLA» به هنگام بررسی امکان ثبت یک اختراع در سیستم پتنت، به تعاریف و دستورالعمل‌هایی احتیاج دارند که بتوان آن‌ها را به شکل صحیح و مستمر پیاده نمود. این مسئله، باعث خواهد شد تا عدم قطعیت‌های موجود در زمان ثبت درخواست تا حدی برطرف شده و تصمیم‌گیری پیرامون ثبت و یا عدم ارسال درخواست ساده‌تر گردد.

مسئله سوم، فرآیندهای بررسی پس از اعطای پتنت در دفتر ثبت اختراع است که می‌تواند گواهی‌های صادر شده را به چالش بکشد. سیاست‌های بازبینی برای ارائه راهکارهایی سریع و ارزان‌تر طی فرآیند دادرسی، اهمیت بسیاری دارد. با این حال، لازم است این رویه‌ها عادلانه و منصفانه بوده تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.  

 

به نظر شما، چه مقدار زمان نیاز است تا این تغییرات انجام شده و تعادل مدنظر شما شکل گیرد؟

فرآیند تنها چند سال تا نیل به این هدف فاصله دارد و لذا چندان تعجب‌آور نیست که اصلاحاتی در روش اعمال اولیه آن‌ها نیاز باشد. به نظر من برخی از اصلاحات از سوی قوه مقننه و مجلس انجام خواهد گرفت، اگرچه نمی‌توانم زمان دقیق آن را پیش‌بینی کنم. بخشی از اصلاحات نیز از سوی «USPTO» انجام خواهد پذیرفت. این نهاد در پی بازخورد عمومی در مورد اقدامات اجرایی بوده و اصلاحات لازم را (که احتمالاً زمان‌بر خواهند بود)، اعمال می‌کند. «USPTO» اعلام کرده است که این یک فرآیند تکرار خواهد شد، بنابراین «AIPLA» به این موضوع در سال‌های آتی توجهی دقیق خواهد داشت.

 

آیا سازمان متبوع شما دغدغه‌ای در مورد رویه‌های جدید قضایی در دادرسی پتنت (برای مثال، دادگاه آلیس)، تغییرات در هزینه‌ها یا تغییراتی که قانون اختراعات آمریکا به همراه داشته است، دارد؟

«AIPLA» همیشه به این نوع مسائل توجه داشته. ما قصد داریم با دقت هر چه تمام‌تر تلاش کنیم و نماینده خوبی برای اعضای خود باشیم، چه در اصلاح دادخواهی‌های پتنت در فرآیندهای اجرایی دفتر ثبت اختراع یا در دادگاه‌ها و چه در زمینه موضوعاتی که می‌توان برای آن‌ها پتنت دریافت کرد و یا هر مسئله مهم مرتبط با مالکیت فکری.

 

به نحوه عضویت در «AIPLA» بپردازیم. به نظر شما، بزرگ‌ترین چالش‌هایی که هنگام جذب اعضای جدید با آن‌ها مواجهید، چیست؟

جذب اعضای جدید، هم یک چالش و هم یک فرصت است. قطعاً ما باید بتوانیم اعضای بالقوه و جدید را شناسایی کنیم، اما باید حفظ آن‌ها پس از ملحق شدن به «AIPLA» را نیز، هدف قرار دهیم. برای این کار، ما باید آنچه آن‌ها نیاز دارند را ارائه کنیم، اعم از باکیفیت‌ترین برنامه‌های آموزشی، تخفیف برای شرکت‌های کوچک و وکلای فردی و یا پیگیری‌های حقوقی در کنگره، دادگاه‌ها و دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا.

علاوه بر این، مهم است که اعضا حضور در «AIPLA» را به‌عنوان بخشی از توسعه حرفه‌ای خود در نظر بگیرند. فرصت‌های بسیاری برای آن‌ها در زمینه‌های مختلف حقوق مالکیت فکری وجود دارد و ما باید مزایا و فرصت‌های شبکه‌سازی که آن‌ها نیاز دارند را فراهم نموده و به آن‌ها کمک کنیم تا در مسیر حرفه‌ای خود ارتقاء یابند. از نظر من، چالش اصلی یافتن فصل مشترک بین آنچه آن‌ها از «AIPLA» انتظار دارند و آنچه ما می‌توانیم ارائه کنیم است.

 

آیا نتیجه این وضعیت، یک فعالیت روتین مبتنی بر اضافه شدن مستمر خدمات جدید است؟

بله. البته همچنان نیازمند این هستیم که خدمات فعلی خود را اصلاح کنیم. برای مثال، اکثر اعضا رویدادهای شبکه‌سازی باکیفیت ما را مورد توجه قرار می‌دهند. این موارد به آن‌ها کمک می‌کند تا در مورد مسائل شغلی و حرفه‌ای خود کاملاً به‌روز باشند. سازمان ما در ارائه برنامه‌های آموزشی مستمر، شهرت بسیار خوبی دارد. این برنامه‌ها، تمامی جنبه‌های مالکیت فکری را پوشش می‌دهند. ما برای حفظ این شهرت، دائماً موضوعات جدید را برای برنامه‌های آموزشی آتی ارزیابی می‌کنیم و همچنین به دنبال شیوه‌هایی برای دسترسی مؤثرتر به اعضای خود به صورت حضوری یا مجازی هستیم.

درعین‌حال، ما نیاز به برنامه‌های تخفیفی برای شرکت‌های کوچک و وکلای مستقل را به شدت احساس می‌کنیم.

 

آیا با مدیران اجرایی دیگر سازمان‌های فعال در این حوزه در ارتباط هستید؟

این مؤسسه، همیشه روابطی قوی با سازمان مالکیت معنوی، انجمن بین‌المللی علائم تجاری «INTA» و همچنین سازمان‌های دیگری مانند شورای حقوقی ثبت اختراع «ACPC» داشته است. همچنین من پیش از این‌که به «AIPLA» بیایم، عضو هیئت‌مدیره سازمان مالکیت فکری «IPO» و شورای حقوقی ثبت اختراع بودم و این مسئله، به تقویت روابط کمک نموده است. وقتی صحبت از علایق مشترک برای سازمان‌ها پیش می‌آید، ما با آن‌ها برای تحقق هرچه سریع‌تر این اهداف، مشارکت می‌نماییم.

 

آیا «AIPLA» روابط رسمی یا غیررسمی با دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا دارد؟

از لحاظ خط‌مشی، وقتی این دفتر نظر ما را در مورد مسائل خاصی جویا می‌شود، به شکلی رسمی به آن‌ها پاسخ می‌دهیم. ما همچنین برای سال‌های متمادی در زمینه برگزاری برنامه‌های آموزشی با «USPTO» همکاری نزدیکی داشته‌ایم. حتی به تازگی «AIPLA» و «USPTO» چند رویداد در سرتاسر کشور در مورد مسائلی مانند کیفیت پتنت و اقدامات آزمایشی قانون ثبت اختراع آمریکا برگزار نموده‌اند.

 

آیا در جذب افراد جوان به سازمان خود موفق بوده‌اید؟

بله. علی‌رغم این‌که در شبکه‌های اجتماعی در این مورد حرفی نمی‌زنیم، ام ما منابعی به جز برنامه‌های آموزشی نیز در اختیار داریم که برای افراد تازه‌کار در این حرفه می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. ما همواره برنامه‌هایی را برای دانشجویان رشته حقوق در نظر داریم. عضویت در گروه «دانشجویان حقوقی» ما، یک روش مقرون‌به‌صرفه برای آشنایی با خدمات «AIPLA» در حوزه مالکیت فکری است. پس از فارغ‌التحصیلی، این افراد می‌توانند به کمیته وکلای جدید ما بپیوندند. این کمیته، فرصت‌های بسیار خوبی مانند ارتباط با افراد متخصص در سراسر کشور را برای اعضای خود فراهم می‌آورد. علاوه بر این، کمیته‌های آموزش عمومی و وکلای جدید، با یک همکاری دوجانبه در تلاش هستند تا به دانشجویان فعال در حوزه‌های علوم و مهندسی که ممکن است علاقه‌مند به حوزه‌های حقوقی باشند، کمک نمایند. در مجموع، «AIPLA» سازمانی است که در آن، یک وکیل تازه‌کار می‌تواند با مشارکت فعال در یک کمیته، به سرعت به نقش‌های مدیریتی راه یابد.

 

کمی در مورد بنیاد «AIPLEF» صحبت کنید.

بنیاد آموزشی حقوق مالکیت فکری «AIPLEF»، یک سازمان خیریه است که در سال ۲۰۰۱ میلادی با همکاری «AIPLA»، «ABA/IPL»، انجمن شورای حقوقی «Minority» و شرکت «Johnson&Johnson» تأسیس گردید. این سازمان، کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌کند و تاکنون بسیار موفق عمل نموده است. «AIPLEF» در ۱۰ سال گذشته، نزدیک به ۲.۵ میلیون دلار بابت بورس دانشجویان علاقه‌مند به رشته حقوق، هزینه نموده و از زمان شروع فعالیت‌ها، به بیش از ۹۰ دانشجو در بیش از ۵۰ مدرسه حقوقی، بورس تحصیلی اعطا نموده است. ما از کیفیت بالای خدمات و تعداد کمک‌هزینه‌های تحصیلی که می‌توانیم ارائه کنیم، بسیار خوشحالیم.

 

از زمانی که شما فعالیت در حوزه حقوق مالکیت فکری را شروع کردید، نقش زنان در این حرفه چقدر تغییر کرده است؟

به نظرم سمت‌های کلیدی در حوزه مالکیت فکری بر عهده زنان قرار گرفته است. برای مثال، «Michelle Lee» به‌عنوان یکی از مدیران دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، قاضی «Sharon Prost» قاضی ارشد دادگاه فدرال و «Maria Pallante» مسئول دفتر کپی‌رایت. این‌ها نقش‌های مهمی در دنیای مالکیت فکری هستند و امیدوارم این روند برای بسیاری از وکلای زن بااستعداد در حوزه ما ادامه داشته باشد.

با این وجود، هنوز باید کارهای زیادی در این زمینه صورت گیرد و اطمینان حاصل شود زنانی که وارد این حوزه می‌شوند، فرصت کافی برای رسیدن به سمت‌های ارشد مالکیت فکری خواهند داشت. یک چالش بزرگ در زمینه مشارکت زنان در این حوزه، این است که با وجود گسترده شدن حضور زنان، پیش‌زمینه مهندسی در آن‌ها به‌شدت کم‌رنگ است. در سمت‌های شغلی قبلی، تلاش می‌کردم در میان وکلای مالکیت فکری، زنانی با پیشینه مهندسی پیدا کنم و این کار واقعاً دشوار بود. امیدوارم این وضعیت تغییر کند تا فرصت‌های جدیدی برای زنان فراهم شود.

 

اگر زنی جوان که به دنبال فرصت شغلی است، به سراغ شما بیاید تا در مورد حرفه حقوق مالکیت فکری مشاوره بگیرد، به او چه می‌گویید؟

به او می‌گویم که در کنار تمرکز بر کاری که پیش روی او است، در کارهای دیگر نیز مشارکت داشته باشد، خواه صحبت با همکاران با رشته کاری متفاوت باشد و خواه همکاری با وکلای دیگر در یک شرکت حقوقی دیگر و یا حتی ملحق شدن به سازمانی مانند «AIPLA». شبکه‌سازی و مشارکت در فعالیت‌های خارج از کار روزمره، به شما کمک می‌کند تا وکیل و مشاوری خبره‌تر برای موکلان خود باشید و همچنین آگاه و به‌روز خواهید شد و این امر، به توسعه حرفه‌ای شما کمک چشمگیری می‌کند.

 

در صحبت‌های خود به واژه «تعادل» اشاره کردید. می‌توانید توضیح دهید که چه چیزی در ارتباط با حس تعادل اهمیت دارد و شما از طریق برقراری این تعادل، به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم است نگاهی به فعالیت‌های خود و به‌طور خاص، تنوع در اعضا بیندازیم. در حوزه دادرسی پتنت، ما افرادی را در دو سمت (شاکی و متهم) داریم که می‌بایست به آن‌ها خدمات خود را ارائه دهیم. دیدگاه‌های مختلف این افراد و همچنین نظراتی که از سازمان‌ها و شرکت‌های حقوقی دریافت می‌کنیم، توجه هم‌زمان به همه آن‌ها را دشوار می‌کند. ما همچنین اعضایی داریم که بر پیگیری ثبت اختراع تمرکز دارند و نیز اعضایی که وکیل کسب‌وکارهای کوچک و یا مخترعین فردی هستند. تمامی این گروه‌ها، خواسته و انتظارات متفاوتی دارند که برقراری تعادل را ضروری می‌سازد.

این تنوع چیزی است که باعث قوی شدن «AIPLA» می‌شود. گردآوری دیدگاه‌های مختلف و بحث و تبادل‌نظر پیرامون آن‌ها، بخشی از یک فرآیند کلی است. اجرای مستمر این کار،  هیئت‌مدیره ما را قادر می‌سازد تا دیدگاه‌های شایسته را ارزیابی و شناسایی نمایند. اگرچه ممکن است این کار بدون نقص انجام نشود، اما در اغلب اوقات جواب خوبی می‌دهد. ما خود را وکلا و مشاورین سیستم مالکیت فکری می‌دانیم، پس برای حفظ یکپارچگی این سیستم، باید موقعیت خود را به خوبی متعادل سازیم.

 

مهم‌ترین مسائل، دغدغه‌ها و چالش‌ها در ارتباط با قانون علائم تجاری و کپی‌رایت چیست؟

یکی از مهم‌ترین این مسائل، حضور شرکت «ICANN» است. این شرکت با ارائه برنامه جدید خود، مسائل جدیدی را در ارتباط با حفاظت آنلاین از برندهای تجاری به وجود آورده است. این دغدغه، یکی از حوزه‌های است که جهت مطالعه و بررسی، در دستور کار «AIPLA» قرار دارد.

همچنین طی سال‌های گذشته، کمیته قضایی جهت بررسی مسائل مختلف پیرامون قوانین کپی‌رایت، چندین جلسه برگزار نموده است که شامل سازوکار خود دفتر کپی‌رایت نیز می‌شود. منتظر هستیم تا ببینیم حاصل این فعالیت‌ها، چه سیاست‌ها و پیشنهاداتی خواهد بود.

 

به‌عنوان سخن آخر، چه پیامی برای اعضای «AIPLA» دارید؟

مأموریت اصلی ما، حمایت از اعضای خود چه در داخل کشور و چه عرصه بین‌الملل است. ما در تلاشیم تا با ارائه خدمات آموزشی برای اعضای خود، به یک سازمان شاخص در حوزه مالکیت فکری مبدل شویم. ما همچنان سخت کار خواهیم کرد تا بتوانیم به شکلی کاملاً حرفه‌ای، نیازهای اعضای خود را تأمین نماییم.

به‌طور متقابل، از اعضا انتظار درک مناسب و بازخورد و مشارکت آن‌ها از طریق کمیته‌ها را داریم. توصیه‌های اعضا به تعیین اولویت‌ها و مسیر آتی سازمان، کمک شایانی خواهد نمود.

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

گفتگو با یک مخترع و کارآفرین حوزه زیست‌فناوری

۲۰ مهر ۱۴۰۰

مصاحبه با سانگیتا باتیا

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

گفتگو با یکی از مخترعین سریالی «IBM»

۱۶ شهریور ۱۴۰۰

مصاحبه با سوزان کیوهان

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

تردیدهایت را کنار بگذار: گفتگویی با مخترع اترنت

۱۲ مرداد ۱۴۰۰

مصاحبه با باب متکالف

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌وکاری است!

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌...

گفتگو با یک استاد دانشگاه که به دنبال پایان‌نامه‌های کسب‌وکاری است!

۱۵ تیر ۱۴۰۰

مصاحبه با کوئلبوگیل شرلی موتائونگ

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اختراع است!

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اخت...

گفتگو با دختری رنگین پوست که مخترع و مربی کودکان برای اختراع است!

۲۵ خرداد ۱۴۰۰

مصاحبه با آرلین سایمون

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال داشت!

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال د...

چالشی دانشجویی که آغاز یک کسب‌وکار نوآورانه را به دنبال داشت!

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

مصاحبه با جیسون کانگ

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

مخترع نوجوانی که از زخم‌های دست پدرش ایده گرفت!

۲۴ فروردین ۱۴۰۰

مصاحبه با آر جی بتز

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

گفتگو با مخترع و کارآفرینی که در ۹ سالگی گل کاشت!

۲۶ اسفند ۱۳۹۹

مصاحبه با ماریسا استرنگ

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

فراتر از نوبل: گفتگو با اولین زن آمریکایی برنده نوبل شیمی

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

مصاحبه با فرانسیس آرنولد

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

گفتگو با مخترعی که مزارع انبه را زیر و رو کرد!

۲۳ دی ۱۳۹۹

مصاحبه با رامون باربا