مقدمه
شنیدن داستان اختراع و نوآوری، در هر حالتی جذاب است، بهویژه اگر این اختراع از سوی یک نوجوان خوشفکر و خلاق صورت گرفته باشد. بتز (R.J. Batts)، مخترع، کارآفرین و دانشآموز کلاس نهم، به موازات سرگرمیهای معمول یک نوجوان، مانند مدرسه، فوتبال و موسیقی، طراحی یک محصول منحصربهفرد و کاربردی را در کارنامه خود دارد. این محصول ابتکاری که «Tip Tough» نامیده میشود، از انگشتان دستها در هنگام استفاده از چاقوی آشپزخانه محافظت میکند. تلاش برای تجاریسازی اختراع از طریق راهاندازی یک شرکت جدید و همچنین حفاظت از اختراع از طریق حقوق مالکیت فکری، شمایلی از یک کارآفرین مبتکر و موفق را در این نوجوان پدید آورده است.
در ادامه، بخشهایی از مصاحبه این مخترع و کارآفرین موفق، با دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO)، پیرامون ایده اولیه این اختراع، تجربه نوآوری و کارآفرینی و همچنین نقش حقوق مالکیت فکری در این مسیر ارائه شده است.
تبریک میگویم؛ شما اکنون یک مخترع و کارآفرین هستید. چگونه این مسیر را بهویژه در سن کم پیمودید؟
من همیشه علاقه داشتم که چیزهای مختلف را از هم جدا کرده و با استفاده از آنها، چیزهای جدیدی پدید آورم. از زمانی که به خاطر میآورم، کنجکاوی و خلاقیت، بخشی از طبیعت من بوده است.
ایده «Tip Tough»، بهعنوان یک ابزار آشپزخانه برای محافظت از انگشتان هنگام استفاده از چاقو، سه سال پیش به ذهنم رسید. پدر من یک آشپز حرفهای است و اغلب با انگشتانی زخمی به خانه میآمد. با خودم فکر کردم که باید راهی برای کمک به او و ایمنتر کردن کارش وجود داشته باشد. همزمان که داشتم به یک جعبه نوار کاست نگاه میکردم، به سرعت ایدهای به ذهنم خطور کرد. البته در آن زمان، ایده را پیگیری نکردم و آن را کنار گذاشتم تا اینکه دو سال بعد، وقتی از طریق اتاق بازرگانی به یک برنامه محلی به نام آکادمی کارآفرینان جوان پیوستم، مجدداً برایم جدی شد. من یکی از ۲۴ دانشآموزی بودم که در آکادمی شرکت داشتیم. اغلب آنها، دانشآموزان کلاس هفتم تا دهم بودند. آکادمی به من کمک کرد تا برنامه کسبوکار خود را توسعه دهم، بهطوری که از طرح اولیه در نرمافزار ««CAD» و سپس چاپ سهبعدی آن، به نمونه اولیه و نسخه تجاری محصول رسیدم.
چه نوع حفاظت از مالکیت فکری برای شرکت و محصول خود تأمین کردهاید؟
ما یک علامت تجاری برای «Tip Tough» داریم و همچنین، دو درخواست ثبت اختراع موقت و یک درخواست یوتیلیتی پتنت برای محصول خود به ثبت رساندهایم. علاوه بر این، ما در تعدادی از موارد جانبی، از جمله وبسایت خود به آدرس «www.tiptough.com»، دارای حق کپیرایت هستیم.
تجربه ثبت اختراع در سیستم پتنت آمریکا چگونه بود؟ برای مخترعینی که ممکن است به فکر ثبت اختراع باشند، توصیهای دارید؟
بله؛ از یک وکیل ثبت اختراع خوب کمک بگیرید. من در ابتدای امر، سعی کردم تا درخواست را به تنهایی آماده کنم و فرآیند را بیش از حد پیچیده یافتم. از آنجا که میخواستم موفق شوم، با کمک یکی از دوستانم، یک وکیل ثبت اختراع واقعاً عالی پیدا کردم. من نقشههای «CAD» را ارائه دادم و او درفتی با پوشش تمامی ویژگیهای اختراعم تدوین کرد. او فوقالعاده آگاه بود و از زبان درستی برای فهم و بیان ادعاهای من استفاده میکرد. پرونده در اختیار ارزیابان دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا قرار گرفته و قرار است تحت بررسی قرار گیرد.
در مورد شرکت خود بگویید.
نام شرکت، «Picklehead LLC» است و من، مدیرعامل آن هستم. بهعنوان مدیرعامل، تمامی معاملات و تصمیمگیریها با حضور من انجام میشود که البته، سه کارمند دیگر هم به من کمک میکنند: مادرم که حسابدار شرکت است، یک دستیار اجرایی و مدیر فروش. ما اولین محصول خود را آماده کردهایم. برای ما مهم است که «Tip Tough» در آمریکا (مریلند) تولید شده و افراد محلی را برای تولید به کار گیرد. «ساخت آمریکا»، قسمت مهمی از دستورالعمل موفقیت ما محسوب شده و چیزی است که من به سایر مخترعین و کسبوکارها هم توصیه میکنم.
در مسیر اختراع و کارآفرینی، چه چیزهایی آموختید؟
من یاد گرفتم زمانی که منابع مالی درگیر بوده و با محدودیت روبرو میشوم، فرصتها را جستجو و از آنها استفاده کنم. منابع زیادی مانند آکادمی کارآفرینان جوان وجود دارد، جایی که سازمانهای فدرال، ایالتی یا محلی، میخواهند تا با ارائه مواردی مانند آموزش، تأمین بودجه و راهنماییهای تجاری، به کسبوکارهای کوچک کمک کنند. به دنبال این سازمانها و آنچه آنها ارائه میدهند، باشید. من سرمایه نسبتاً زیادی از سازمانهای مختلف و مسابقات کارآفرینی به دست آوردهام و این پول را صرف ساخت نمونه اولیه و سایر هزینههای توسعه و تجاریسازی اختراع خود کردهام. شروع یک کار جدید، ارزان نیست، اما به طرز باورنکردنی با فرصتها و پاداشهای شگفتانگیزی همراه است.
مخترعین و کارآفرینان را تشویق میکنم که وقتی صحبت از شبکهسازی میشود، ابرقهرمان باشند. من بهطور مداوم، در هر جایی که هستم، به دنبال توسعه شبکه ارتباطی خود میباشم. شبکه، فوقالعاده ارزشمند است و گاهی اوقات نمیتوانید پیشبینی کنید که این ارتباطات، ممکن است شما را به کجا برساند.
بهعنوان آخرین و شاید مهمترین توصیه، یک دفترچه اختراع نگه دارید. من همیشه یک ژورنال از ایدهها و افکار نوآورانه خود نگه داشتهام و در حال حاضر، روی ایدههای جدیدی برای شرکتم کار میکنم. نمیتوانم به شما بگویم که چه ایدههایی هستند، اما میدانم که بسیار جذاب خواهند بود!
شما اخیراً در نمایشگاه بینالمللی خانه و لوازم خانگی (IHHS) در شیکاگو، بهعنوان جوانترین مخترع معرفی شدید. این رویداد، چگونه به پیشرفت اختراع شما کمک کرده است؟ به نظر شما، مخترعین درباره شرکت در یک نمایشگاه تجاری، باید چه چیزهایی را بدانند؟
این یک تجربه شگفتانگیز اما خستهکننده بود! من قطعاً توصیه میکنم مخترعینی که سعی در فروش محصول خود دارند، در نمایشگاههای تجاری شرکت کنند. اما باید آماده باشید. آماده صحبت با هر کسی باشید. کارت ویزیت زیادی به همراه داشته باشید و از همه، کارت ویزیت بخواهید. اطلاعات مهم یا نکاتی را که برای یادآوری ملاقات لازم است، در پشت کارت ویزیت آنها بنویسید، زیرا هنگامی که تعداد افراد زیاد شوند، شرایط کمی مبهم میشود.
شما هرگز نمیدانید چه کسی ممکن است در بین مخاطبانتان حضور داشته باشد و به محصول شما علاقه نشان دهد. اطمینان حاصل کنید که تیم خوبی به همراه خود دارید. بدون کمک و پشتیبان خوب، شرکت در یک نمایشگاه تجاری و موفقیت در آن، غیرممکن خواهد بود. شرکت ما، پیش از حضور در نمایشگاه، یک گروه روابط عمومی استخدام کرد و آنها علاوه بر اطمینان از توجه رسانههای محلی و ایجاد یک کمپین رسانههای اجتماعی، یک مجموعه کامل رسانه برای ما ایجاد کردند. این یک سرمایهگذاری ارزشمند بود!
مخترع مورد علاقه شما کیست؟
آرون کراوس (Aaron Krauss)، مخترع «Scrub Daddy». آرون پسر جالبی است و اشتراکات زیادی با هم داریم. من از اینکه او شرکت خود را تا کجا پیش برده و چطور همچنان به دنبال چیزهای جدید است، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتهام. من دوست دارم مثل او موفق باشم.