۱۸ مرداد ۱۳۹۴ اتومبیل تمام اتومات گوگل و چالش‏‎های استفاده از آن

گوگل پیشترها مدعی تولید اتومبیلی شده بود که بدون فرمان و دخالت انسان هم خواهد راند. پتنتی از گوگل که اخیرا ( در ماه جولای) گرنت شده و پروتوتایپی بر اساس آن ساخته شده وبه طور آزمایشی در جاده های کالیفرنیا رانده شد، نشان داد که این ماشین نمی‏تواند کاملا اتومات  باشد و نیاز به دخالت انسان در رانندگی هم در آن زیاد است.
مخترع این ماشین، برایان کولینان است که می گوید رانندگی به صورت اتومات سخت تر از موقعی هست که خود شما رانندگی می‏‎کنید. این پتنت چک لیستی از مواردی را تهیه کرده که  توسط ماشین هوشمند قبل از ورود به حالت اتومات و بعد از اینکه حالت اتومات توسط راننده انتخاب شد، بررسی می‏شوند.
در درجه‎‏ی اول چک می‏شود که آیا تغییر وضعیت به وضعیت اتومات ایمن هست یا نه. این کار می‏‏تواند با بررسی‏‎های زیر محقق شود: اندازه گیری فاصله با ماشین‏‎‏های کناری یا جلویی و پشتی؛ بررسی اینکه آیا جاده آسفالت شده و صاف است؛ بررسی عرض جاده و اینکه آیا دو ماشین از کنار هم می‏توانند رد شوند؛ و برآورد اینکه آیا احتیاج به مانور سریعی در این تغییر وضعیت نیاز است یا نه (برخی مردم ممکن است که وقتی در معرض تصادف هستند خودشان دکمه‏‎‏ی رانندگی اتومات را فشاردهند تا مقصر و مشمول پیگردهای قانونی نباشند و رباط را مقصر جلوه دهند).
دوم اینکه ماشین هوشمند، ممکن است در صورتی که ماشین خارج از خط خودش یا در سرعتی بالاتر از حد مجاز، یا حتی وقتی که جاده ی رو به رو خیلی پست و بلندی دارد، وارد فاز اتومات نشود. این ماشین نیاز به آگاهی بیشتری از امکانات اطرافش هم دارد، مثلا اینکه چه موقع به تعمیرگاه خواهد رسید. همچنین، این اتومبیل‏ها برای اینکه در اختیار عموم قرار بگیرند نیاز به یک سری مجوزهای قانونی دارند، مثلا ممکن است رانندگی با آنها در اماکن شهری و یا اطراف مدارس کلا ممنوع شود.
مورد دیگری که در چک لیست وجود دارد و قبل از وارد شدن به حالت اتومات باید چک شود، بررسی وضعیت هواشناسی است، اینکه آیا رانندگی در این هوا ایمن است برای رانندگی و راحتی سرنشینان، یا ممکن است وضعیت هوا باعث خراب شدن وسیله شود.
این اتومبیل هوشمند همینطور قبل از رفتن به وضعیت اتومات باید تمامی شرایط مکانیکی خود را چک کند. ممکن است لاستیک‏ها احتیاج به تنظیم هوا داشته باشند. یا اینکه بنزین باید به مقدار مناسبی در باک وجود داشته باشد. همینطور چراغها وبرف پاک کن باید کاملا سالم باشند وگرنه ماشین نمیتواند به حالت اتومات  وارد شود. کلیه‏‏‎ی سرنشینان هم باید کمربند ایمنی داشته باشند حتی اگه زمانی باشد که سرنشینان باید از ماشین فرار کنند، چون کمربندها بسته نیست، ماشین به حالت اتومات نمیتواند درآید.
از طرف دیگر سنسورهایی در ماشین وجود دارد که خواب آلودگی راننده را چک می‎کنند، همچنین مستی و یا اینکه راننده گواهی نامه دارد یا خیر هم چک میشود. 
با کالیبره کردن مجدد سنسورها، ممکن است تعدادی از این چک لیست های دست و پاگیر حذف شوند با این‏حال، هیچ کدام از اینها نمی تواند همانند واکنش هوشمندانه ی یک انسان عمل کند.
در شرایط خاصی هم ممکن است که نفس کار با کامپیوتر باعث شود که راننده رغبتی به زدن دکمه ی اتومات نداشته باشد. مثلا ممکن است در یک دور  تند که حالت اتومات نمیتواند ماشین را به خوبی کنترل کند، تغییر وضعیت و در دست گرفتن کنترل توسط راننده، کار آسانی نباشد.
ولی درکل، این اختراع یک گام اولیه در راه ساختن ماشینهای خودکار روبات دار است و باید منتظر پیشرفتهای دیگری بر این اختراع باشیم .

پربازدید‌ترین‌ها

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران
۱ مهر ۱۴۰۰

تقویم پاییز آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در پاییز سال جاری، هشت مورد از پرمخاطب‌ترین رویدادهای خود را در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌نماید.

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر
۱۴ مهر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در حوزه‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته‌های مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه‌های برتر کشور دعوت به همکاری به‌ عمل می‌آورد.

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱
۳۰ شهریور ۱۴۰۰

رکورد جدید ایران در شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱

سوئیس برای چندمین سال متوالی، در صدر فهرست نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت. پس از سوئیس هم، کشورهای سوئد و آمریکا، رده‌های دوم و سوم بهترین عملکرد نوآوری را از آن خود نموده‌اند. بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱ که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شده، ایران هم با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته میلادی، صعود هفت پله‌ای را تجربه نموده و در جایگاه ۶۰ام کشورهای نوآور جهان قرار گرفته است.

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل
۲۹ شهریور ۱۴۰۰

ربات‌های خدماتی در یک قدمی ورود به منازل

ثبت اختراعات جدید «دایسون»، حکایت از تمرکز جدی این شرکت بر روی مدل‌های جدیدی از ربات‌های خدماتی دارد. ربات‌های دایسون، قادر به پایین و بالا رفتن از پله‌ها بوده و می‌توانند آن‌ها را تمیز نمایند. در کنار طراحی نوآورانه و منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده برای این ربات‌ها، قابلیت تعامل آن‌ها با سایر لوازم خانه، جابجایی لوازم، باز و بسته کردن کشوها و حتی قابلیت در دست گرفتن لیوان و خودکار، حکایت از ربات‌های همه فن حریفی دارد که تا پیش از این، فقط در فیلم‌های تخیلی هالیوودی دیده می‌شد.

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی
۷ مهر ۱۴۰۰

شناسایی خودروهای فورد به کمک هولوگرام‌های نورانی

شرکت خودروسازی فورد، در یک همکاری فناورانه با شرکت لینکلن، فناوری جدیدی برای ایجاد نوعی هولوگرام سفارشی بر روی کاپوت خودرو توسعه داده‌اند. این هولوگرام که از ذرات بسیار ریز آب معلق در هوا تشکیل شده که توسط یک نورافکن روشن می‌شود، امکان تشخیص وسیله نقلیه را در شرایط خاص، از جمله انبوه خودروهای پارک شده در یک پارکینگ، آب و هوای ابری و یا تاریکی شب فراهم می‌نماید.

ادامه روند صعودی معاملات پتنت در آمریکا
۲۷ شهریور ۱۴۰۰

ادامه روند صعودی معاملات پتنت در آمریکا

بررسی مبادلات پتنت در آمریکا، حکایت از روند صعودی استقبال شرکت‌های مختلف برای دسترسی قانونی به حقوق مالکیت فکری دیگران دارد. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، ۳۸۳ مبادله جدید انجام گرفته که نسبت به ۳۴۹ مورد ثبت شده در بازه مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۱.۵ درصدی را نشان می‌دهد. جالب‌تر این‌که بیش از ۷۰ درصد از این معاملات، با مشارکت شرکت‌های تولیدی و عملیاتی و در راستای توسعه و عرضه محصولات جدید صورت گرفته است.