اخبار
۱۸ مرداد ۱۳۹۴

اتومبیل تمام اتومات گوگل و چالش‏‎های استفاده از آن

گوگل پیشترها مدعی تولید اتومبیلی شده بود که بدون فرمان و دخالت انسان هم خواهد راند. پتنتی از گوگل که اخیرا ( در ماه جولای) گرنت شده و پروتوتایپی بر اساس آن ساخته شده وبه طور آزمایشی در جاده های کالیفرنیا رانده شد، نشان داد که این ماشین نمی‏تواند کاملا اتومات  باشد و نیاز به دخالت انسان در رانندگی هم در آن زیاد است.
مخترع این ماشین، برایان کولینان است که می گوید رانندگی به صورت اتومات سخت تر از موقعی هست که خود شما رانندگی می‏‎کنید. این پتنت چک لیستی از مواردی را تهیه کرده که  توسط ماشین هوشمند قبل از ورود به حالت اتومات و بعد از اینکه حالت اتومات توسط راننده انتخاب شد، بررسی می‏شوند.
در درجه‎‏ی اول چک می‏شود که آیا تغییر وضعیت به وضعیت اتومات ایمن هست یا نه. این کار می‏‏تواند با بررسی‏‎های زیر محقق شود: اندازه گیری فاصله با ماشین‏‎‏های کناری یا جلویی و پشتی؛ بررسی اینکه آیا جاده آسفالت شده و صاف است؛ بررسی عرض جاده و اینکه آیا دو ماشین از کنار هم می‏توانند رد شوند؛ و برآورد اینکه آیا احتیاج به مانور سریعی در این تغییر وضعیت نیاز است یا نه (برخی مردم ممکن است که وقتی در معرض تصادف هستند خودشان دکمه‏‎‏ی رانندگی اتومات را فشاردهند تا مقصر و مشمول پیگردهای قانونی نباشند و رباط را مقصر جلوه دهند).

1zd9h5i.jpg
دوم اینکه ماشین هوشمند، ممکن است در صورتی که ماشین خارج از خط خودش یا در سرعتی بالاتر از حد مجاز، یا حتی وقتی که جاده ی رو به رو خیلی پست و بلندی دارد، وارد فاز اتومات نشود. این ماشین نیاز به آگاهی بیشتری از امکانات اطرافش هم دارد، مثلا اینکه چه موقع به تعمیرگاه خواهد رسید. همچنین، این اتومبیل‏ها برای اینکه در اختیار عموم قرار بگیرند نیاز به یک سری مجوزهای قانونی دارند، مثلا ممکن است رانندگی با آنها در اماکن شهری و یا اطراف مدارس کلا ممنوع شود.
مورد دیگری که در چک لیست وجود دارد و قبل از وارد شدن به حالت اتومات باید چک شود، بررسی وضعیت هواشناسی است، اینکه آیا رانندگی در این هوا ایمن است برای رانندگی و راحتی سرنشینان، یا ممکن است وضعیت هوا باعث خراب شدن وسیله شود.
این اتومبیل هوشمند همینطور قبل از رفتن به وضعیت اتومات باید تمامی شرایط مکانیکی خود را چک کند. ممکن است لاستیک‏ها احتیاج به تنظیم هوا داشته باشند. یا اینکه بنزین باید به مقدار مناسبی در باک وجود داشته باشد. همینطور چراغها وبرف پاک کن باید کاملا سالم باشند وگرنه ماشین نمیتواند به حالت اتومات  وارد شود. کلیه‏‏‎ی سرنشینان هم باید کمربند ایمنی داشته باشند حتی اگه زمانی باشد که سرنشینان باید از ماشین فرار کنند، چون کمربندها بسته نیست، ماشین به حالت اتومات نمیتواند درآید.
از طرف دیگر سنسورهایی در ماشین وجود دارد که خواب آلودگی راننده را چک می‎کنند، همچنین مستی و یا اینکه راننده گواهی نامه دارد یا خیر هم چک میشود. 
با کالیبره کردن مجدد سنسورها، ممکن است تعدادی از این چک لیست های دست و پاگیر حذف شوند با این‏حال، هیچ کدام از اینها نمی تواند همانند واکنش هوشمندانه ی یک انسان عمل کند.
در شرایط خاصی هم ممکن است که نفس کار با کامپیوتر باعث شود که راننده رغبتی به زدن دکمه ی اتومات نداشته باشد. مثلا ممکن است در یک دور  تند که حالت اتومات نمیتواند ماشین را به خوبی کنترل کند، تغییر وضعیت و در دست گرفتن کنترل توسط راننده، کار آسانی نباشد.
ولی درکل، این اختراع یک گام اولیه در راه ساختن ماشینهای خودکار روبات دار است و باید منتظر پیشرفتهای دیگری بر این اختراع باشیم .
نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
پربازدید‌ترین‌ها
برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
۲۳ شهریور ۱۳۹۸ برگزاری دوره توانمندسازی دفاتر همکار؛ یادگیری رمز موفقیت مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران
آموزش مداوم مسئولین دفاتر همکار کانون پتنت ایران، همواره مد نظر این کانون بوده است. از این رو، دوره جدید توانمندسازی مسئولین دفاتر همکار، در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار خواهد شد. در این دوره، تعداد ۲۸ دفتر از میان دفاتر همکار کانون، بر اساس اولویت زمانی و نیازسنجی آموزشی که طی پایش صورت گرفته توسط واحد ارتباط با دفاتر همکار انجام شده است، شرکت خواهند کرد.
گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
۲۶ شهریور ۱۳۹۸ گزارش برگزاری دوره دو روزه توانمندسازی دفاتر همکار کانون پتنت
کانون پتنت ایران، در راستای سیاست ویژه حمایت از مخترعین در سراسر کشور، اقدام به برگزاری دوره جدیدی در خصوص توانمندسازی دفاتر همکار خود نموده است. در این دوره که در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری، مورخ ۲۴ و ۲۵ شهریورماه برگزار گردید، یک برنامه فشرده توانمندسازی، متشکل از آموزش ثبت اختراع، پرسش و پاسخ و شبکه‌سازی و تعامل میان دفاتر مختلف، اجرا و پیاده‌سازی شد.
اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
۱۲ شهریور ۱۳۹۸ اصلاح قانون ثبت اختراع آمریکا: تضمین حقوق دارندگان پتنت یا شروع دور جدید دعاوی حقوقی؟
مهم‌ترین تغییر پیشنهاد شده در اصلاحیه جدید قانون ثبت اختراع آمریکا، تلاش برای حذف هرگونه استثنا در تعاریف و قوانینی را دنبال می‌کند که می‌تواند مبتنی بر نظر افراد و به‌ویژه قضات دادگاه‌های ثبت اختراع، تفسیر به نتایج مختلف و گاه متضاد گردد. این تغییرات، از یک طرف تقویت انسجام سیستم پتنت و اطمینان صاحبان امتیاز پتنت را به دنبال داشته و از طرفی، می‌تواند دعاوی حقوقی زیادی را به دنبال داشته باشد.
Lexology
شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
۴ شهریور ۱۳۹۸ شکست و جریمه‌ای بزرگ برای شرکت لوازم آرایشی لورآل
یک استارت‌آپ فعال در زمینه تولید محصولات زیبایی و تقویت مو، در مجادله حقوقی با شرکت مشهور «L’Oreal»، پیروز شده است. بنا بر رأی صادر شده در این پرونده بسیار پیچیده، مبلغی در حدود ۹۱.۳ میلیون دلار، بابت خسارات ناشی از نقض پتنت و سوءاستفاده از اسرار تجاری ذیل توافقنامه محرمانه بین دو شرکت، به شرکت «Olaplax» پرداخت خواهد شد.
Bloomberg
تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
۳ شهریور ۱۳۹۸ تغییرات کلیدی در قانون ثبت اختراع استرالیا
پس از تهیه پیش‌نویس جدید تغییرات در قانون ثبت اختراع استرالیا و اخذ نظرات شرکت‌ها و متخصصین این حوزه، مجلس قانون‌گذاری این کشور اصلاحیه قوانین مالکیت فکری را به تصویب رسانید. شاید مهم‌ترین تغییر اعمال شده، نحوه استفاده از اختیارات دولتی برای بهره‌برداری از یک پتنت یا طراحی ثبت شده باشد. به واسطه این قانون، دولت برای مصالح جامعه، می‌تواند از یک اختراع ضروری، حتی در صورت عدم رضایت مالک آن، بهره‌برداری نماید.
Lexology
لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
۶ شهریور ۱۳۹۸ لنز واقعیت افزوده، جایگزینی برای تلفن‌های همراه هوشمند
پتنت جدید سامسونگ، نوعی لنز مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را معرفی نموده که به کاربران کمک می‌کند تا با روشی مهیج و کارآمد، فرآیندهایی مانند خرید، کار، برقراری ارتباط با دیگران و ... را تجربه نمایند. لنزهای جدید، یک تجربه دائمی و یکپارچه از واقعیت افزوده را برای کاربر فراهم نموده و مشکل کلاسیک عدم زیبایی ظاهری در دستگاه‌های هوشمند شرکت‌های رقیب، مانند «Google Glass» را رفع می‌نماید.
Patently Mobile