۲۴ مرداد ۱۳۹۴

هواپیمای فوق سریع شرکت ایرباس

پتنت جدید شرکت هواپیمایی ایرباس، هواپیمای  مسافربری جتی را توصیف می‎کند که سرعت فوق العاده بالا و غیر قابل تصوری خواهد داشت. این هواپیما با استفاده از دو موتور توربو جت و یک موتور موشک پروازمیکند و پرواز کردن این هواپیما همانند شاتل های فضایی، به صورت عمودی است.
به محض راه افتادن، توربوجت ها خاموش شده و عقب کشیده میشوند. این کار قبل از وارد کار شدن بوسترهای موشک روی می‏دهد. این مراحل، باعث سوق دادن بیشتر هواپیما در حالت صعود سریع میشود طوریکه هواپیما به بالاتر ازسطح اتمسفر و ارتفاع بیش از 100 هزار فوت می‏‎رسد. البته، باید امیدوار بود که هواپیما با مشکل شکستن دیوار صوتی که معمولا در هواپیماهای کنکورد اتفاق می‏‎افتد ، روبه رو نشود. در پرواز این هواپیمای سریع السیر، ممکن است صدای به وجود آمده از شکستن دیوار صوتی در ارتفاعات بالاتر پخش شود و به سطح زمین نرسد.
بعد از ارتفاع گرفتن، رم جتی که معمولا در موشک‎ها استفاده میشود [رم جت نوعی موتور جت می باشد که در آن هوای وارد شده برای احتراق با حرکت رو به جلوی هواپیما، فشرده میشود]، باعث مشتعل شدن و حرکت هواپیما با سرعتی تا 3400 مایل بر ساعت می‎شود ( تقریبا 4.5 بار سریعتر از سرعت صوت. در مقام مقایسه، هواپیماهای کنکورد دوبرابر سرعت صوت حرکت می‎کنند). در حین صعود، توربوجت ها ممکن است دوباره به کار گرفته شوند تا هواپیما به زمین بنشیند.
با این سرعت سریع، هواپیما مسافت از نیویورک تا لندن را، تنها در یک ساعت می پیماید،( در صورتی که در حالت عادی، این سفر بین 6 تا 7 ساعت طول می‎کشد) و پرواز فرانسه به توکیو به جای 12 ساعت، فقط 3 ساعت به طول خواهد کشید.

2eg7ak5.jpg

وضعیت مسافران این هواپیما
این پتنت ، استایل جدیدی از پرواز را توصیف میکند که در آن مسافران، تنگاتنگ همدیگر ننشسته اند، بلکه هرکدام جایگاه مخصوص به خود را دارند و محل نشستن در آن جایگاه، ننو مانند است. این هواپیما حدود 20 مسافر را می‎تواند با خود حمل کند. موسسه ثبت اخترع یوگی  که این اختراع را ثبت کرده است، این اختراع را به این صورت تعریف میکند:" بلندترین ترن هوایی در جهان". این موسسه معتقد است پرواز با این هواپیما برای مسافران راحت و ایمن است ولی آنقدر هزینه های اولیه بالایی دارد که ممکن است تقاضایی برای تجاری سازی این پتنت اصلا وجود نداشته باشد.
بعد ازاین پتنت، شرکت هواپیمایی ایرباس چه میکند؟
نباید این نکته را از نظر دور داشت که این فقط یک پتنت است و این شرکت سالانه صدها پتنت را برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری خود ثبت می‎کند. پتنت‎های این شرکت هواپیمایی معمولا بر اساس تفکرات و ایده های پرورش داده شده در مراکز R&D است که می‎توان گفت در مرحله ی نوزادی توسعه هستند والبته، همه‎ی پتنت‎ها آنطور نیستند که به حدی توسعه یابند که به یک محصول قابل قبول برسند.
بنابراین ما ممکن است راه درازی داشته باشیم تا چنین هواپیمایی را در آسمان ببینیم. خود شرکت ایرباس هم معتقد است که ممکن است 30 تا 40 سال طول بکشد تا وجود این هواپیما به واقعیت بپیوندد!
نقش این پتنت چیست؟
نقش این پتنت در حقیقت هموارکردن مسیری است که شرکت ایرباس، این تکنولوژی را در کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار خواهد داد. در حال حاضر، شرکت ایرباس با چند شرکت هواپیماسازی و فضانوردی از ژاپن، روسیه و استرالیا بر روی پروژه های فراصوتی کار می‎کنند که هدفشان رسیدن به سرعت 6 برابر سرعت صوت است.
 ما هم فقط میتوانیم اختراع این پرواز فراصوتی را به لیست اختراعاتی بیفراییم که امیدواریم قبل از فوت آن را ببینیم .

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)
سعیدی۱۳۹۴/۰۵/۲۵

خیلی خبر جالبی بود. رصد اختراعات شرکت هایی مانند ایرباس و بوئینگ کمک بسیار زیادی به تولیدکنندگان داخلی خواهد نمود. البته استراتژی ثبت اختراع این شرکت ها نیز خیلی آموزنده است.

پربازدید‌ترین‌ها

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟
۱۳ اسفند ۱۳۹۸

در مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران چه گذشت؟

برگزاری مدرسه زمستانه مالکیت فکری، یکی از موارد ویژه‌ای بود که در برنامه آکادمی کانون پتنت ایران در خصوص سال ۱۳۹۸ گنجانده شد. این برنامه سه روزه، از سوم الی پنجم اسفندماه سال جاری و با همکاری انستیتوپاستور ایران برگزار گردید. برنامه مذکور، فرصتی ویژه برای علاقه‌مندان حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع و جستجوی پتنت فراهم آورد که اطلاعات شایان ذکری را در اختیار حاضرین قرار می‌داد.

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۶ فروردین ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی بهار ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در راستای سیاست‌های خود مبنی بر تدوین برنامه‌های مدون آموزشی که در ابتدای هر فصل از سال ارائه می‌گردد، اقدام به انتشار تقویم بهار ۹۹ نموده است. بر اساس این تقویم جدید، در سه ماهه ابتدایی سال جاری، کانون پتنت ایران ۹ رویداد را در برنامه‌های آموزشی خود قرار داده است که متقاضیان می‌توانند از فرصت‌های موجود برای شرکت در این رویدادها استفاده نمایند.

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

همکاری «TSMC» با رقیب اروپایی برای توسعه فناوری «GaN»

شرکت‌های «TSMC» و «STMicroelectronics»، به عنوان دو غول صنعت نیمه‌هادی جهان، از یک همکاری فناورانه جدید خبر داده‌اند. بر اساس این همکاری، «STMicroelectronics» که یک تولیدکننده فرانسوی-ایتالیایی لوازم الکترونیک و نیمه‌هادی است و در واقع پردرآمدترین شرکت اروپایی در این حوزه به شمار می‌رود، به منظور تسریع در توسعه فناوری‌های مرتبط با «GaN»، به‌ویژه در صنعت خودرو (مبدل و شارژ خودروهای هیبریدی و برقی)، از فناوری‌های پتنت شده شرکت تایوانی «TSMC» کمک خواهد گرفت.

Compound Semiconductor
برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته
۱۷ اسفند ۱۳۹۸

برتری مطلق چین در فعالیت‌های ثبت اختراع مرتبط با فناوری‌های پیشرفته

بررسی‌ها در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که شرکت‌های فناور چینی، موفق به پیشی گرفتن از رقبای آمریکایی خود شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده، چین در ۹ گروه از مجموع ۱۰ گروه فناوری‌های پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، دارو، خودروهای خودران، بلاک‌چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی، باتری‌های لیتیوم یونی، پهپادها و پلیمرهای هادی، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته و تنها در محاسبات کوانتومی از آمریکا عقب مانده است.

RT
ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری
۱۹ اسفند ۱۳۹۸

ناکامی چین در تصاحب سمت مدیرکلی سازمان جهانی مالکیت فکری

کاندیدای سنگاپوری، با شکست رقیب چینی خود، به‌عنوان مدیرکل جدید سازمان جهانی مالکیت فکری انتخاب شد. «دارن تانگ» که در حال حاضر مدیر اجرایی دفتر مالکیت فکری سنگاپور است، با کسب ۵۵ رأی از کمیته هماهنگی وایپو، خانم «بینینگ وانگ» از چین با ۲۸ رأی را شکست داده و به‌عنوان پنجمین مدیرکل این سازمان معرفی گردید.

WIPO
عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها
۲۶ اسفند ۱۳۹۸

عملکرد قابل توجه «ایکس‌پنگ موتورز» در خصوص فناوری‌های هوشمند در خودروها

شرکت «ایکس‌پنگ موتورز» که عمده فعالیت‌های خود را بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های هوشمند مرتبط با خودروها متمرکز نموده است، در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به قرارگیری در صدر دارندگان پتنت‌های این حوزه در بین خودروسازان چینی شده است. استراتژی تهاجمی این شرکت در ثبت اختراعات پیشرفته خودرویی، یک سال شلوغ و پر فراز و نشیب را برای این خودروساز به همراه داشته، به‌طوری که با ۷۴۲ پتنت انتشار یافته، خود را در میان بیست متقاضی ثبت اختراع در صنعت خودرو قرار داده است.

Inside EVs