۲۴ مرداد ۱۳۹۴ هواپیمای فوق سریع شرکت ایرباس

پتنت جدید شرکت هواپیمایی ایرباس، هواپیمای  مسافربری جتی را توصیف می‎کند که سرعت فوق العاده بالا و غیر قابل تصوری خواهد داشت. این هواپیما با استفاده از دو موتور توربو جت و یک موتور موشک پروازمیکند و پرواز کردن این هواپیما همانند شاتل های فضایی، به صورت عمودی است.
به محض راه افتادن، توربوجت ها خاموش شده و عقب کشیده میشوند. این کار قبل از وارد کار شدن بوسترهای موشک روی می‏دهد. این مراحل، باعث سوق دادن بیشتر هواپیما در حالت صعود سریع میشود طوریکه هواپیما به بالاتر ازسطح اتمسفر و ارتفاع بیش از 100 هزار فوت می‏‎رسد. البته، باید امیدوار بود که هواپیما با مشکل شکستن دیوار صوتی که معمولا در هواپیماهای کنکورد اتفاق می‏‎افتد ، روبه رو نشود. در پرواز این هواپیمای سریع السیر، ممکن است صدای به وجود آمده از شکستن دیوار صوتی در ارتفاعات بالاتر پخش شود و به سطح زمین نرسد.
بعد از ارتفاع گرفتن، رم جتی که معمولا در موشک‎ها استفاده میشود [رم جت نوعی موتور جت می باشد که در آن هوای وارد شده برای احتراق با حرکت رو به جلوی هواپیما، فشرده میشود]، باعث مشتعل شدن و حرکت هواپیما با سرعتی تا 3400 مایل بر ساعت می‎شود ( تقریبا 4.5 بار سریعتر از سرعت صوت. در مقام مقایسه، هواپیماهای کنکورد دوبرابر سرعت صوت حرکت می‎کنند). در حین صعود، توربوجت ها ممکن است دوباره به کار گرفته شوند تا هواپیما به زمین بنشیند.
با این سرعت سریع، هواپیما مسافت از نیویورک تا لندن را، تنها در یک ساعت می پیماید،( در صورتی که در حالت عادی، این سفر بین 6 تا 7 ساعت طول می‎کشد) و پرواز فرانسه به توکیو به جای 12 ساعت، فقط 3 ساعت به طول خواهد کشید.

وضعیت مسافران این هواپیما
این پتنت ، استایل جدیدی از پرواز را توصیف میکند که در آن مسافران، تنگاتنگ همدیگر ننشسته اند، بلکه هرکدام جایگاه مخصوص به خود را دارند و محل نشستن در آن جایگاه، ننو مانند است. این هواپیما حدود 20 مسافر را می‎تواند با خود حمل کند. موسسه ثبت اخترع یوگی  که این اختراع را ثبت کرده است، این اختراع را به این صورت تعریف میکند:" بلندترین ترن هوایی در جهان". این موسسه معتقد است پرواز با این هواپیما برای مسافران راحت و ایمن است ولی آنقدر هزینه های اولیه بالایی دارد که ممکن است تقاضایی برای تجاری سازی این پتنت اصلا وجود نداشته باشد.
بعد ازاین پتنت، شرکت هواپیمایی ایرباس چه میکند؟
نباید این نکته را از نظر دور داشت که این فقط یک پتنت است و این شرکت سالانه صدها پتنت را برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری خود ثبت می‎کند. پتنت‎های این شرکت هواپیمایی معمولا بر اساس تفکرات و ایده های پرورش داده شده در مراکز R&D است که می‎توان گفت در مرحله ی نوزادی توسعه هستند والبته، همه‎ی پتنت‎ها آنطور نیستند که به حدی توسعه یابند که به یک محصول قابل قبول برسند.
بنابراین ما ممکن است راه درازی داشته باشیم تا چنین هواپیمایی را در آسمان ببینیم. خود شرکت ایرباس هم معتقد است که ممکن است 30 تا 40 سال طول بکشد تا وجود این هواپیما به واقعیت بپیوندد!
نقش این پتنت چیست؟
نقش این پتنت در حقیقت هموارکردن مسیری است که شرکت ایرباس، این تکنولوژی را در کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار خواهد داد. در حال حاضر، شرکت ایرباس با چند شرکت هواپیماسازی و فضانوردی از ژاپن، روسیه و استرالیا بر روی پروژه های فراصوتی کار می‎کنند که هدفشان رسیدن به سرعت 6 برابر سرعت صوت است.
 ما هم فقط میتوانیم اختراع این پرواز فراصوتی را به لیست اختراعاتی بیفراییم که امیدواریم قبل از فوت آن را ببینیم .

سعیدی
سعیدی۱۳۹۴/۰۵/۲۵

خیلی خبر جالبی بود. رصد اختراعات شرکت هایی مانند ایرباس و بوئینگ کمک بسیار زیادی به تولیدکنندگان داخلی خواهد نمود. البته استراتژی ثبت اختراع این شرکت ها نیز خیلی آموزنده است.

پربازدید‌ترین‌ها

حمایت کانون پتنت ایران از تمدید پتنت‌های تجاری شده شرکت‌های دانش بنیان
۲۹ تیر ۱۴۰۱

حمایت کانون پتنت ایران از تمدید پتنت‌های تجاری شده شرکت‌های دانش بنیان

کانون پتنت ایران در راستای نقش آفرینی در توسعه بازارهای صادراتی محصولات فناورانه، از تمدید پتنت‌های تجاری‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌نماید.

افزایش 1.5 برابری تعداد تقاضانامه‌های ثبت شده تحت معاهده PCT توسط کانون پتنت ایران
۳ مرداد ۱۴۰۱

افزایش 1.5 برابری تعداد تقاضانامه‌های ثبت شده تحت معاهده PCT توسط کانون پتنت ایران

آمارها، از افزایش 1.5 برابری تعداد تقاضانامه‌های ثبت شده تحت معاهده PCT توسط کانون پتنت ایران، خبر می‌دهد.