۱۶ شهریور ۱۳۹۴ اختراع جدید شرکت مایکروسافت برای احراز دقیق هویت
عکس، پیغام‌ها، رمز حساب‌های بانکی و اطلاعات زیادی در موبایل، تبلت و یا لپ‎تاپ‎های شخصی هر روز جابه جا می‎شوند. مسئله‌ای که اینجا مطرح می‎شود این است که چطور می‎توان از این اطلاعات حفاظت نمود و دسترسی اشخاص دیگر را به آن محدود ساخت؟ ایجاد رموز عددی و حرفی یکی از این راه هاست که از سال‌های اولیه‌ی پیدایش کامپیوتر استفاده می‎شده است که با دسترسی به آن رموز، دستبابی به اطلاعات کار دشواری نبوده و در نتیجه نمی‎توانست به حفاظت و محرمانگی اطلاعات کمک چندانی نماید. اما در سال‎های اخیر، روش استفاده از اثرانگشت یا استفاده از حرکات دست برای باز کردن قفل صفحات رونق یافته است است. با این‎حال این مشکل وجود دارد که که حرکات دست ممکن است به دلیل قابل تقلید بودن، نتواند به خوبی در جایگاه رمز دستگاه قرار گیرد.
پتنتی که اخیرا شرکت مایکروسافت ثبت کرده است، روشی منحصر به فرد برای بازکردن قفل از طریق حرکات دست و بازو ارائه می‎دهد به صورتی که فقط شما، به عنوان صاحب آن وسیله، می‎توانید با انجام آن حرکات ساده، قفل وسیله را باز کنید.
ماکروسافت در این پتنت به روشی پرداخته است که برای مصرف کننده آسان و سریع باشد ولی تقلید از آن برای دیگران دشوار بوده ودر نتیجه امکان باز کردن قفل توسط سایر اشخاص بسیار محدود و ناممکن می‎شود. در حقیقت این پتنت، روش احراز هویت منحصر به فردی را پیشنهاد می‎کند که می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد.
برای مثال، فرض کنید شما در جایی نشسته‌اید و برای باز کردن قفل یک سری حرکات یا دست، بازو و انگشتان انجام می‎دهید، مثلا دست یا شانه‎ی خود را حرکت می‎دهید، شخصی که کنار شما نشسته می‎تواند حرکات شما را دیده و آن را تقلید کند. اختراع حاضر، تکنیکی برای احراز هویت ترتیب داده که با استفاده از آن، امکان تقلید به هیچ عنوان میسر نشود.
منظور از این تکنیک ها چیست؟ پتنت جدید شرکت مایکروسافت در حقیقت به تکنیکهای جدیدی می‎پردازد که اطلاعات بایومتریک نظیر وضعیت انگشت، طول انگشت، زاویه‎ی بین انگشتان و اطلاعات دیگر را گرفته تا اطلاعات احراز هویت کاملی را داشته باشد طوری که حتی با یک ژست و حرکت ساده، شما میتوانید از اینکه قفل وسیله فقط توسط خود شما باز می‎شود مطمئن شوید.
در حقیقت این سیستم قادر است که زاویه‌ی بین انگشتان شخص را اندازه گیری کند، زمان دقیقی که انگشت شما صفحه را لمس می‎کند، و یا  بر اساس اندازه‌ی انگشت و این‌که چه مقدار فشار استفاده شده است، اطلاعات مربوط به احراز هویت را کامل کند؛ به این دلیل که اینها همه ویژگی هایی هستند که در هر فرد میزان و مقدار آن تفاوت می‎کند.
 
filereader.php?p1=main_0258bba582dc2c861
 
علاوه بر این، از آنجا که شخص برای شناساندن هویت خود به دستگاه، معمولا چند تمرین دارد و یا حالات مختلفی را امتحان می‌کند. در این حالت هم مقادیر مختلف اطلاعات بایومتریک توسط سیستم شناسایی می‌شود. همچنین این قابلیت منحصر به بازکردن قفل نمی‌شود. علاوه بر این، این قابلیت فقط منحصر به بازکردن قفل نمی‎شود؛ هنگام ورود به (Log in) یک وسیله هم از این سیستم می‎توان استفاده نمود؛ به این صورت که درهنگام لاگین ، سیستم مقادیر بایومتریک را برآورد کرده و این اطلاعات، با مقادیری که هنگام تمرین کردن حالات مختلف اندازه گیری شده بود مقایسه می‎شود. در این حالت شباهت‎های بین حالات مختلف حین لاگ‎این و زمان تمرین بررسی می‎شود. اگر شباهتی وجود داشت، شخص می‎تواند به راحتی لاگین کند. و در غیر این صورت دستگاه لاگ این نمی‎شود.
 

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day