۲۶ آبان ۱۳۹۴ تهیه طرح نظام حقوقی مالکیت فکری در مجلس شورای اسلامی
آیت‌الله احمد مبلغی از نتایج و پیامدهای این طرح می‌گویند: جهت دادن کشور به سمت دانش‌بنیانی، ایجاد وضعیت و فرهنگ انضباط‌گرایی، اخلاق‌مداری در تجارت و صنعت، کرامت‌بخشی انسانی به هنرمندان و آثار هنری آنها در جامعه و تقویت و تعمیق «شخصیت حقوقی کشور در زمینه تجارت و صنعت» در فضای بین‌المللی از جمله نتایج مترتب بر ایجاد یک نظام حقوقی جامع در زمینه مالکیت فکری است.

filereader.php?p1=main_72c7cba0c7f629b5a

بنا به اظهارات ایشان، علاوه بر تقویت سیاست‌های دانش‌بنیان‌مدار و جهت‌دهی کشور به سمت «دانش‌بنیان‌ مداری» و ایجاد انضباط اجتماعی اخلاق‌مدار و تقویت کرامت انسانی که از دستاوردهای مهم نظام حقوقی جامع در زمینه مالکیت فکری هستند؛  مالکیت فکری را می‌توان از شاخصه‌های جدی انضباط‌ یافتگی فعالیت‌های اقتصادی قلمداد نمود که نبود و ضعف قوانین مرتبط با مالکیت فکری، ضعف وضعیت حقوقی و عدم شفافیت آن را می‎رساند. 
از آنجا که ارتباط تجاری و صنعتی خارجیان با یک کشور نیز بر مدار قانون مالکیت فکری دور می‌زند، نبود یا ضعف این قانون به تضعیف وضعیت تعامل با کشور می‌انجامد . 
آیت‌الله مبلغی یادآور شد، به دلایل فوق، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصمیم گرفت «قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی‌ و علائم تجاری مصوب 1386» را در دستور نقد، بررسی و مطالعه‌ جدی قرار دهد؛ با این هدف که بتواند قانون مالکیت فکری را در چارچوبی دقیق‌تر، کامل‌تر، پاسخگوتر، فقهی‌تر و هماهنگ‌تر با اقتضائات جمهوری اسلامی ایران به ویژه در چارچوب چشم‌انداز 1404 ارایه دهد.
ایشان اظهار داشتند که در انجام این مهم، قوانین کشورهای آرژانتین، استرالیا، امریکا، انگلستان، برزیل، چین، فرانسه، هند، مصر، عربستان و ... و نیز معاهدات بین‌المللی به‌خصوص معاهده تریپس (موافقت‌نامه جنبه‌های تجاری حقوق مالکیت فکری) به همراه شروح مفصل آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه در مجموعه پیشنهادی جدید، حدود 440 ماده در سه حوزه حق اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری تدوین شده است، گفت: در متن تهیه شده انسجام، وضوح و سایر امور شکلی قانون‌گذاری به خوبی رعایت شده است.

میثم
میثم۱۳۹۴/۰۹/۰۳

میشه بپرسم دوستان توی سازمان ثبت اختراع و سازمانهای استعلام کننده چیکار میکنند و چند نفر هستند که زمان ثبت اختراع در کشور بیش از 3ماه طول میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! کم بود نیرو دارین اینهمه بیکار کم بود توان مدیریتی دارین کسایه دیگه هم هستند بابا طولانی شدن این فرایند فرد پژوهشگر و مبتکر رو از شوق میندازه بخدا

ADMIN
پاسخ مسئول سایت
مخترع عزیز
چند نکته را لازم میدانم که خدمت شما عرض نمایم:
1. طبق ماده 28 اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مورخ 1392/8/12، «مرجع ثبت پس از دریافت اظهارنامه و ضمائم مربوطه آن ظرف 4 ماه ضمن انطباق با شرایط شکلی مندرج در قانون و این آیین نامه بررسی مقدماتی می نماید. پس از بررسی مقدماتی و احراز شرایط شکلی اختراع، مرجع مذکور موظف است یک نسخه از اظهارنامه را به همراه مدارک و مستندات مربوط به مرجع ذیصلاح جهت احراز ماهوی اختراع ادعایی ارسال نماید. مرجع یاد شده ضمن حفظ محرمانگی اختراع، حداکثر ظرف 5 ماه اظهارنامه را از نظر انطباق با شرایط ماهوی اختراع مقرر در قانون و این آیین نامه بررسی و نتیجه را به صورت مستند به مرجع ثبت اعلام می نماید. مرجع ثبت بمحض وصول پاسخ حسب مورد تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود.»  در نتیجه طبق قانون، این زمان می‌تواند حداکثر تا 9 ماه به طول انجامد.
2. فرایند بررسی، ارزیابی و داوری اختراعات، فرایندی سخت و زمان‌بر است و نیاز به تخصص بالایی دارد. بهتر است بدانید معتبرترین اداره ثبت اختراع دنیا یعنی USPTO برای تأیید نهایی اختراع، به طور معمول، بین 18 تا 30 ماه، زمان صرف ارزیابی اختراعات می‌کند و حتی گاهی این فرایند تا چند سال زمان می‌‌برد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day