۰۹ آذر ۱۳۹۴ اقامه‌ی دعویِ حقوقی علیه بتمن!
احقاق حقوق مربوط به مالکیت فکری، روزانه عده‌ی زیادی را در کشورهای مختلف روانه‌ی دادگاه‏‌ها می‌کند. گذشته از هزینه و زمان که در این دادگاه‌ها تا صدور حکم نهایی، طرفین را درگیر می‌کند، در میان دادگاه‌های متعدد مربوطه، بعضا موارد عجیب و جالبی نیز به چشم می‌خورد. یکی از این موارد در سال 2008 علیه فیلم  بتمن یا شوالیه‎ی تاریکی رخ داد. شخصیت اصلی فیلم بتمن، سوپر قهرمانی به سبک آمریکایی است که لباسی همچون خفاش (BAT)  بر تن دارد و در حقیقت نام بتمن برگرفته از پوشش خاص این سوپر قهرمان است. 
شکایت علیه بتمن هم به این صورت شکل گرفت که شهردار شهری به نام بتمن (batman) در جنوب شرقی کشور ترکیه، از کریستوفر نولان، کارگردان فیلم بتمن و نیز کمپانی فیلم برادران وارنر شکایت کرد که چرا قبل از ساخت فیلمی با نقش آفرینی این سوپر قهرمان (بتمن)، از این شهر اجازه گرفته نشده است! شهردار این شهر  که در آن زمان حسین کالکان نام داشته ، در شکایت خود اظهار داشته بود که فقط یک بتمن در دنیا وجود داشته و دارد و هرگونه استفاده از این نام، باید با اجازه شهردار و مردم این شهر صورت بگیرد! او در شکایت خود مطرح کرده بود که علاوه بر اینکه باید رویالتی بابت استفاده از این نام به این شهر و مردمش پرداخت شود، بلکه این شرکت فیلم‌سازی باید به خاطر تاثیر روانی که استفاده از نام شهرشان بر روی یک فیلم برمردم این شهر گذاشته غرامتی نیز پرداخت کند چرا که این فیلم باعث ازدیاد خودکشی دراین شهر، بخصوص زنان شده است!

filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab915

هرچند این دادگاه به نتیجه ای نرسید و کار این شهردار به نظر احمقانه رسید ولی این کار باعث شد تا نام بتمن به عنوان یک شهر نیز در اذهان باقی بماند.

شرکت فیلم‌سازی برادران وارنر البته موارد دادگاهی دیگری را نیز پشت سر گذاشته که در لیست دادگاه‎های جالب مالکیت فکری قرار گرفته اند. یکی از این موارد در فیلم خماری 2 یا Hang Over II روی داد. در این فیلم بازیگر نقش دندانپزشک ( اد هلمز) یک روز صبح در بانکوک از خواب برمی‌خیزد و با تتوی عجیبی نزدیک چشم چپش مواجه می‌شود. این ماجرایی است که در فیلم می بینیم و از نظر ببینده به عنوان یکی از صحنه های معمول و جالب فیلم قلمداد می‎شود، ولی نکته اینجاست که این تتو، شبیه تتویی بود که مایک تیسون بوکسور معروف که نقش کوتاهی نیز در قسمت اول این فیلم داشت، برروی چهره‌ی خود داشت. 
filereader.php?p1=main_0213e7b64018e3bd0


روز 26 می سال 2010 قرار بود تا این فیلم اکران شود ولی درست ماه قبل ازاکران این فیلم، شخصی به نام ویکتور وایتمیل که تتوی مایک تیسون را انجام داده بود، شکایتی را در دادگاه بر علیه این شرکت فیلم‌سازی اقامه کرد که این تتو تقلیدی از کارهای شناخته شده‌ی اوست و کمپانی  برادران وارنر بدون کسب اجازه از او، از این کار هنری  در فیلم‎شان استفاده کرده‏‎اند. معمولا  دستاویز قانونی که شرکت ها یا افرادی که شکایتی از این جنس علیه آنها در دادگاه اقامه می‌شود، تمسک به قوانین مربوط به "استفاده‌ی منصفانه" یا  "Fair use” است که کمپانی برادران وارنر هم از این قاعده مستثنا نبود و از آن در دفاع از خود استفاده نمود. ولی دادگاه این توجیه را قبول نکرد و در نتیجه جلوی اکران فیلم در ماه مِی گرفته شد. نمایش داده نشدن فیلم باعث ضرر مالی قابل توجهی برای کمپانی برادران وارنر می‌شد و این بود که کمپانی وارنر تعهد نمود که اگر جلوی نمایش فیلم  بیش از این گرفته نشود، در نسخه‌ی ویدیویی فیلم این تتو را عوض خواهد کرد. ولی کار به آنجا نکشید، چرا که وایتمیل و کمپانی برادران وارنر وارد توافق و در نهایت قراردادی شدند. مفاد این قرار داد چه بود بر ما مشخص نیست، ولی هرچه بود، نتیجه آن شد که آقای وایتمیل بعد از این مذاکره و قرارداد از شکایت خود صرف نظر نمود و این فیلم در ماه ژوئن به نمایش درآمد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.