۲۵ آذر ۱۳۹۴

بند دردسرساز مربوط به حفظ اسرار تجاری در قرارداد استخدام

فرض کنید شما شخصی با هیچ‌گونه تخصصی را به عنوان فروشنده استخدام می‌کنید. در زمان قراداد استخدام، او قرارداد متداولی را امضا می‌کند که  افشا نساختن اطلاعات شرکت در حین استخدام این شرکت،  یکی از بندهای آن است. بعد از سالها کار این شخص برای شرکت شما، این شخص به استخدام شرکتی در می‌آید که رقیب شماست و شما کم‌کم متوجه می‌شوید مشتریان خود را از دست می‌دهید. چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ این اتفاقی است که برای شرکت Orthofix افتاد و دادگاه‌ها به دلیل نگنجاندن بند مربوط به محدودسازی زمانی و مکانی  افشای اطلاعات،  همچنین ماهیت اطلاعاتی که شخص در حین استخدام کسب نموده، تخلفی را محرز نمی‌دانستند ولی بالاخره یکی از دادگاه های تجدید نظر، رای به نفع این شرکت و متخلف دانستن شخص استخدام شده  صادر می‌کند.
شرکت Orthofixکه تولیدکننده و توزیع‌کننده تجهیزات پزشکی است، شخصی به نام هانتر، که قبلا هیچ تجربه‎ای در زمینه‌ی فروش این نوع محصولات نداشته را استخدام می‎کند، این شخص در این شرکت در قسمت فروش برای 12 سال کار می‌کند. درست در روزی که قرارداد او با شرکت Orthofix به پایان می‎رسد، او شروع به کار در شرکت رقیب می‎کند. بر اساس مستندات دادگاه استیناف، این شخص در حافظه‎ی کامپیوترش اطلاعات محرمانه‌ای نظیر لیست مشتریان، اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری و حراج‌ها، برنامه‌ی فیزیوتراپ‎ها، همچنین برخی دستورات تجویز را داشته است. او با معرفی مشتریان قیلی به شرکتی که بعدا استخدام شده و نیز بیان تارخچه‌ای از فعالیت و فروش آنها، زمینه را برای برتری جستن شرکت جدید به شرکت قبلی مهیا کرد.

filereader.php?p1=main_aab3238922bcc25a6

شرکت Orthofixتخلف از قوانین اسرار تجاری را برای شکایت دستمایه قرار داد و مدعی شد که این کار آقای هانتر، باعث ضرر 1.6 میلیون دلاری برای این شرکت شده است. از آنجا که قرارداد استخدام، نه محدودیت زمانی عدم افشاسازی اطلاعات محرمانه را مشخص کرده بود و نه محدودیت مکانی را، شکایت در دادگاه‌ها به نتیجه ای نرسید تا اینکه سرانجام، ششمین دادگاه تجدید نظر به این نتیجه رسید که اطلاعات کسب شده در حین کار این شخص در این شرکت نیز اسرار تجاری محسوب می‌شوند و تخلف از حفظ اسرار تجاری محسوب می‌شود.
در قرارداد محرمانگی بین شرکت Orthofixو آقای هانتر مشخص شده بود که هانتر، "حق استفاده یا افشای اطلاعاتی را نخواهد داشت که در حین کار برای این شرکت کسب کرده است". از آنجا که در این بند تکلیف اطلاعات کسب شده در زمانی که هانتر در این شرکت کار نمی‎کند مشخص نشده بود، لذا افشای این اطلاعات از نظر دادگاه ها تخلفی محسوب نمی‎شده است.
اولین دادگاهی که این شکایت را بررسی می‌کرد، تخلف از اسرار تجاری را مردود دانست. دلیل این دادگاه بر پایه‌ی استناد به قانون تگزاس بود که تنها اطلاعات خصوصی به عنوان اطلاعات محرمانه قلمداد می‌شوند و از حفاظت اسرار تجاری بر اساس قوانین اسرار تجاری اوهایو بهره‎مند می‎شوند. براساس رأی این دادگاه چنین اطلاعات اختصاصی در این مورد رد و بدل نشده است. همچنین این دادگاه به دلیل این‌که در این بند قرارداد محدودیت جغرافیایی و زمانی آورده نشده بود، تخلف از قوانین اسرار تجاری را قابل اجرا ندانست.
دادگاه نهایی (ششمین دادگاه) برای تجدید نظر تشکیل شد، رأی متفاوتی را اعلام کرد. بر اساس رأی این دادگاه، درست است که استفاده و افشاسازی از "مهارت‎ها یا دانش عمومی" بر اساس قانون تگزاس تخلف از اسرار تجاری محسوب نمی‌شود ولی در این مورد، اطلاعات محرمانه‌ی خاص آن شرکت منظور است که نم‏ی‎توان آن را دانش و مهارت عمومی محسوب نمود.
دوم اینکه آنچه اینجا اسرار تجاری محسوب میشود و بر اساس نظر شاکی، افشا شده است، "ارزشمند بوده و به گونه ای نبوده که سریعا و به راحتی کسب شوند و نیاز به هزینه و کار زیادی داشته است". لذا، قرارندادن بند مربوط به محدود ساختن جغرافیایی و زمانی ، این تخلف را نقص نمی نماید.
براساس اعلام و نظر این دادگاه، اسرار تجاری حتی اطلاعاتی که در حافظه‌ی شخص باقی مانده است را نیز شامل می‌شود. لذا این دادگاه، این مورد را نقص قوانین مربوط به اسرار تجاری دانست و پرونده را برای بررسی ضرر و زیان به کارشناسان سپرد.

کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.