۳۰ آذر ۱۳۹۴ شکایت گربه‎ی عُنُق به دلیل استفاده‎ی خلاف قاعده از نام و شهرتش
گربه‎ی عنق (Grumpy cat) نام گربه‌ای است که به خاطر صورت اخمالو و منحصر به فردش به این نام شهرت یافته است. شهرت این گربه زمانی آغاز شد که برادر صاحب این گربه، عکسی از او را در یک مجله منتشر کرد و بعد از آن بود که این گربه به دلیل فیزیک خاص صورتش، روز به روز بر شهرتش افزوده شد. گربه‌ی عنق صفحه‌ی فیس بوکی از آن خود دارد و میلیونها طرفدار اخبار مربوط به این گربه را دنبال می‎کنند. عکس‎هایی از این گربه تاکنون زینت بخش جلد مجلات معروفی چون وال استریت ژورنال و مجله‎ی نیویورک شده است. اگرچه تعداد بیشماری از گربه‎های خاص را می‎توان در شبکه های اجتماعی یافت که طرفداران زیادی دارند، اما گربه‎ی عنق در راس آنها قرار دارد، زیرا صاحب این گربه موفق به کسب درآمد هنگفتی از این حیوان خانگی خود شده است.
اما این گربه این روزها عنق تر از همیشه است. اخیرا صاحب این گربه دادخواستی را به دادگاه عالی کالیفرنیا تقدیم کرده و از یک تولید کننده‏‎ی محصولات قهوه که وبسایتی به نام grumpycat.comدارد به خاطر عدم رعایت حق کپی رایت وعلائم تجاری شکایت کرده است. وی علاوه بر درخواست صدها هزار دلار غرامت، خواهان محدویت فعالیت وبسایت "grumpycat.com" نیز شده است.

filereader.php?p1=main_98f13708210194c47

اما داستان از چه قرار است؟ کمپانی "California company Grenade Beverage" که سایت grumpycat.com را نیز راه اندازی کرده، قبلا قراردادی با صاحب این گربه منعقد کرده بوده که در آن صاحب گربه از طریق خط تولید موفقیت آمیز نوعی کاپاچینو، با نام تجاری "Grumppuccino" که با نام این گربه تهیه می‎شده، درآمد کسب می‎کرده است. این کمپانی فقط حق بازاریابی و فروش کافه سرد را از صاحب گربه دریافت کرده، و برای سایر کالاها چنین اجازه‎ای نداشته است.
تا همین اواخر این همکاری و تفاهم مشکلی را ایجاد نکرده بود. ولی این شرایط با عرضه کالای جدید توسط کمپانی "Grenade" تغییر کرد. به تازگی این کمپانی محصولی را تحت عنوان "دانه‌های قهوه‎ بوداده"به بازار عرضه کرده است که از نظر صاحب گربه، در تفاهم اولیه نبوده است، و لذا صاحب گربه اقدام به تهیه و ارائه دادخواستی برای اجرای عدالت کرده است.
دانه‌های بوداده‎ی قهوه، که توسط سایت grumpycat.com تبلیغ و به بازار عرضه می‌شود، طرفداران زیادی دارد و افراد بسیار این محصول را از طریق وبسایت مربوطه خریداری می‎کنند. صاحب گربه خواهان متوقف شدن این روند و قبول مسئولیت کمپانی در قبال نقض تعهدات و قوانین استفاده از علائم تجاری و کپی رایت شده است.
صاحب گربه این‌گونه توضیح داده که قرارداد قبلی مربوط به استفاده از نام گربه‎ی او، منحصر به خط تولید کاپوچینوی شرکت بوده و برای تولید و عرضه محصول جدید، به تفاهم نامه‎ی دیگری نیاز می‌باشد.
صاحب گربه از زمان شروع این خط جدید تولید، بارها به کمپانی مربوطه تدکر داده که با ارائه محصول جدید به بازار موافق نیست. اما کمپانی تولید کننده به این تذکرات اهمیت نداده و به تولیدات خود ادامه داده است.
بر آورد خسارت قانونی می تواند به حدود صدهاهزار دلار برسد، علاوه بر اینکه مالک گربه خواهان توقف فعالیت سایت "grumpycat.com" نیز شده و مدعی است که این وبسایت بر خلاف رویه به ثبت رسیده است.
اینکه صاحب گربه بتواند برنده این دعوای حقوقی باشد به محتوای قرار داد و تک تک کلمات و عبارات و اصلاحات استفاده شده در قرارداد منعقد شده‎ی قبلی و همینطور نحوه‎ی تفسیر آنها بستگی دارد. با این‎حال احتمال پیروزی این گربه بر کمپانی " Grenade Beverage" نیز زیاد است. 

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.