۰۳ دی ۱۳۹۴ طعمه‎ی جدید یک شرکت پتنت ترول در چین
شرکت آمریکایی Blue Spike که به عنوان یک پتنت ترول (patent troll) شناخته می‌شود، به تازگی سراغ شرکت چینی شیائومی رفته است تا با حربه‎ی استفاده‎ی بدون مجوز شیائومی از یک پتنت، بتواند منفعتی برای خود کسب کند.ممکن است این سوال مطرح شود که پتنت ترول چیست و نقش آن در چرخه ی ثبت اختراع و تجاری سازی چگونه است؟
پتنت ترول‎ به شرکت‌ ( یا حتی اشخاصی) گفته می‌شود که پتنت و یا حق استفاده از اختراع دیگران را خریداری می‌کنند و صاحب مجموعه‌ای از پتنت‌ها می‌شوند، درحالی‌که به فکر نوآوری، تولید و یا حمایت از اختراعات خریداری شده نیستند؛ بلکه هدف این شرکت‌ها از خریدن پتنت‌های بدون استفاده‎ی افراد و یا شرکت‌های دیگر، درآمدزایی و دریافت غرامت سنگین با طرح شکایت علیه کسانی است که ممکن است از این پتنت‌ها استفاده کرده باشند و یا حتی بهره نبرده باشند! غالب موارد، کمپانی متهم به فکر پیروزی در دادگاه و تبرئه ساختن خود نیست، بلکه ترجیح می‌دهد با پرداخت غرامت و راضی کردن پتنت ترول از ضررهای ناشی از گرفتن وکیل و یا توقف فروش محصولاتش در طول مدت دادرسی، جلوگیری نماید. عموما پتنت ترول ها در آمریکا، به دلیل سیستم قضایی خاص این کشور فعالیت میکنند و طعمه های خود را نیز در آمریکا می‏‎یابند.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

اخیراً شرکت Blue Spike، شرکت چینی شیائومی را به نقض پتنت شماره 8,930,719 B2 با موضوع «ابزار و روش حفاظت از داده‌ها» متهم ساخته است.
طبق این شکایت که در دادگاهی در تگزاس به ثبت رسیده است، شیائومی این پتنت را بدون کسب مجوز در مدل‌های زیادی از محصولاتش استفاده کرده است:
مدل‌های تلفن همراه Mi 4، Mi 4 LTE، Mi 4c، Mi 4i و Mi Note Plus، Redmi 1S، Redmi 2، Redmi 2 Prime، Redmi 2A، Redmi Note 2.
نکنه جالب و بحث‌برانگیز این ادعا در این است که این شکایت شامل مدل‌های معرفی نشده‎ی گوشی‌های شیائومی مانند Mi 5 و Mi 5 Plusهم می‌شود!
شرکت Blue Skipe حوزه اصلی کسب‌وکارش را نرم‌افزار (ASLR) و سیستم‌ها و تکنولوژی‌های وابسته به آن معرفی می‌کند، در حالی که با یک جستجوی راحت در اینترنت با شکایات متعددی مواجه می‌شوید که این شرکت با موضوع نقض پتنت از کمپانی‌های مختلف به ثبت رسانده است.
مدل جدید تلفن شیائومی در کمتر از یک ماه آینده رونمایی می‌شود و شرکت Blue Spike می‌تواند امیدوار به حل‌وفصل این ماجرا به نفع خود باشد تا تاخیری در ارائه تلفنی که افراد زیادی مشتاقانه منتظر آن هستند، رخ ندهد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day