هفت روز نوآوری در جهان

در هفته ای که گذشت دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.

شنبه ١ اسفند
حل چند مشکل اصلی در کامپیوترهای کوانتومی
محققان آزمایشگاه فتونیک پیشرفته جانگسانگ کیم به یکی از پیچیده‌ترین چیدمان‌های نوری جهان دست یافتند. این گروه روی پروژه 5 ساله با بودجه چند میلیون دلاری کار می‌کنند تا مشکل زوال کیوبیت‌ها را در سیستم‌های محاسبات کوانتومی حل کنند.( معاونت علمی وفناوری)

هموگلوبین خون می‌تواند نانوحامل‌های دارویی را به هم بچسباند
محققان آلمانی موسسه مواد لایبنیز دریافتند که پروتئین هموگلوبین خون می‌تواند روی متجمع شدن نانوذرات منفرد طلا اثر گذاشته و آنها را به یکدیگر متصل کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Formation Mechanism for Stable Hybrid Clusters of Proteins and Nanoparticles در نشریه ACS Nano منتشر شده‌است.

ساخت باتری های ضد حریق با استفاده از نانو ذرات نیکل
محققان آمریکایی با قرار دادن نانوذرات نیکل حاوی پوشش گرافن درون فیلم پلیمری موفق به ساخت باتری شدند که در صورت گرم شدن، جریان دهی خود را متوقف می کند، این فرآیند موجب جلوگیری از آتش گرفتن باتری ها می شود نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در نشریه Nature Energy منتشر شده است.(ایرنا)

آشکارساز سرطان کوچک به اندازه تلفن همراه با غشای جدید
مهندسان شیمی دانشگاه میشیگان یک غشای نازک منعطف تولید کرده‌اند که می‌تواند منجر به ساخت نمایشگر قابل حمل دقیق‌ و ارزان‌ برای نجات‌یافتگان از سرطان شود، که بسرعت نمونه‌های خون را در کلینیک یا حتی در خانه بررسی کند.(ایسنا)

اولین گوشی خم شونده جهان
محققان در کانادا اولین گوشی‌ هوشمند انعطاف‌پذیر جهان را توسعه دادند که از حسگرها برای شبیه‌سازی ورق زدن صفحات بدون نیاز به لمس صفحه نمایش استفاده می‌کند. نمایشگر این گوشی از ویژگی چند لمسی برخوردار بوده و وضوح تصویر آن برابر با 1280 در 720 پیکسل است.(ایسنا)

با چسب نانومیله‌ای «همه چیز به همه چیز» می‌چسبد
یک شرکت نوپا موفق به ساخت چسبی با استفاده از نانومیله‌های فلزی شده است که با استفاده از آن می‌توان هر چیزی را به هم چسباند. این چسب در دمای اتاق و تنها با اعمال فشار بسیار اندکی موجب چسبیدن اجسام به هم می‌شود.(ایسنا)

یکشنبه ٢ اسفند
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
افزایش فعالیت آنزیم‌ها با کپسوله کردن آنها درون نانوقفسه‌های DNA
به گزارش معاونت علمی وفناوری به‌تازگی محققان با استفاده از رشته‌های DNA نانوقفسه‌هایی طراحی کردند که از آنها برای کپسوله کردن جفت آنزیم-سابستریت استفاده می‌شود. نتایج این پروژه نشان می‌دهد که فعالیت آنزیم درون این قفسه‌ها به میزان 4 تا 10 برابر افزایش می‌یابد. نتایج این تحقیق در Nature Communications چاپ شده است،

نانوژنراتور مجهز به سیستم مدیریت انرژی
محققان موسسه فناوری جرجیا موفق به ساخت نانوژنراتوری شدند که مجهز به یک سیستم مدیریت انرژی است و می‌تواند حرکت بدن را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.(ایسنا)

بازیابی بینایی نابینایان با پروتئین جلبک برای نخستین بار
محققان در تگزاس برای نخستین بار قصد دارند از یک روش پیشگامانه عصب‌شناسی شامل اصلاح نورون‌ها برای فعال یا غیرفعال کردن آن‌ها با استفاده از نور برای بازیابی بینایی افراد نابینا استفاده کنند.(ایسنا)

کنترل دقیق انگشتان مصنوعی با امواج مغزی
فیزیکدانان و مهندسان پزشکی دانشگاه جان هاپکینز برای اولین‌ بار با استفاده از روش خواندن امواج مغزی، کنترل دقیق و مستقل انگشتان دست مصنوعی را امکان‌پذیر کردند.(ایسنا)

دوشنبه ۳ اسفند
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2
رباتی که اتو می زند
محققان به عنوان تازه ترین نمونه از ماشینی شدن انجام امور منزل، از ساخت رباتی برای اتو زدن لباس ها خبر دادند.این ربات که توسط محققان دانشگاه کلمبیا ساخته شده است، می تواند بی وقفه و بدون هیچ عیب و نقصی لباس ها را اتو بزند.(ایرنا)

طراحی دستگاهی برای تشخیص سرطان در مرحله سلولی
مهندسان برق دانشگاه تگزاس در آرلینگتون موفق به طراحی یک روش نوین تشخیص سلول سرطانی شده که تشخیص اولیه را از طریق ابزاری که رفتار سلولی را بطور بلادرنگ و با استفاده از دیوارهای بافت نانو که از لایه‌های بافت بدن تقلید می‌کنند، ارتقا می‌بخشد.(ایسنا)

شبیه‌سازی سیستم شنوایی انسان با گوش سیلیکونی
محققان دانشگاه زوریخ با شبیه‌سازی سیستم شنوایی انسان و استفاده از لاله‌گوش سیلیکونی توانستند صداهای محیط را مانند انسان و با حداقل مصرف انرژی تشخیص دهند.(ایسنا)

راه‌های جدید برای ساخت لیزرهای نانو سیمی
محققان آمریکایی یک راه جدید برای تولید سیم در مقیاس نانو با قطر کوچکی در اندازه 200 نانومتر یا یک میلیاردم متر را یافتند که می‌تواند به عنوان یک لیزر کوچک قابل تنظیم مورد استفاده قرار گیرد.(ایسنا)

مینی مغز برای مطالعه بیماری‌های نورولوژیک تولید شد
محققان در جان هاپکینز معتقدند که مینی مغزهای کوچکی را ایجاد کرده اند که از نورون ها و سلول های مغز انسانی ساخته شده و می توانند در مقیاس بزرگ تر نیز تکرار شوند.(مهر)

سه‌شنبه ۴ اسفند
filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9
رونمایی ازاولین گوشی هوشمند مجهز به دوربین گرمایی
نام شرکت CAT همواره با ماشین آلات سنگین گره خورده است. اما این شرکت در نمایشگاه گوشی های همراه 2016 بارسلون، اولین گوشی هوشمند جهان را که به دوربین گرمایی مجهز است، رونمایی کرد.(ایرنا)

فیلم حاوی نانوذرات برای ساخت نمایشگر لمسی بزرگ
یک شرکت عربستانی موفق به تولید فیلم رسانایی شده که با استفاده از آن می‌توان نمایشگرهای لمسی بزرگ ساخت. در این فیلم از نانوذرات استفاده شده است.(ایسنا)

تولید معده کوچک آزمایشگاهی که انسولین تولید می‌کند
یک تیم از دانشمندان به رهبری محققان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد کشف کرده‌اند که می‌توان با مهندسی بافت معده به نیازهای انسولین بیماران دیابتی رسیدگی کرد.(ایسنا)

سیب‌های فاسدی که به باتری‌های مفید تبدیل می‌شوند
محققان موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)، با تغییر کاربری سیب‌های دور انداخته شده از آنها برای ساخت باتری‌های سدیم یون ارزان با کارایی بالا استفاده کردند. انها با خشک کردن سیب‌ها و بهره برداری از محتوای 95 درصدی کربن آنها به ایجاد "کربن سخت" پرداختند.(ایسنا)

ساخت پوست مصنوعی چندمنظوره کاغذی با قابلیت‌های پزشکی
محققان در عربستان سعودی موفق به ساخت پوست مصنوعی چند حسگر مقرون به صرفه شدند که قابلیت اندازه‌گیری دما، فشار، رطوبت، جریان هوا و ph خون را دارد.(ایسنا)

طراحی آزمایش جدید و دقیق برای سل

کشف گونه‌ جدید گیاهی در ژاپن
یک محقق ژاپنی، گونه‌ جدیدی از گیاهان انگل را در جزیره ژاپنی نیمه گرمسیری یاکوشیما کشف کرد و نام آن را از روی محل اکتشافش Sciaphila yakushimensis گذاشت.گونه کشف شده از طریق فتوسنتز مواد غذایی خود را دریافت نمی‌کند بلکه مانند یک گونه انگل از قارچ‌ میزبانش تغذیه می‌کند.(ایسنا)

چهارشنبه ۵ اسفند
تراشه ای جدید برای افزایش عمر باطری ابزار هوشمند اندرویدی

نانوپیش‌ماده‌ای برای ساخت لنزهای هوشمند چشم
محققان استرالیایی با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم موفق به ساخت ابزاری شدند که با نور برهم‌کنش کنترل شده می‌دهد. این ماده برای تولید لنزهای هوشمند چشم ایده‌آل است.(ایسنا)

ایجاد دست مصنوعی با فناوری چاپ سه‌بعدی
محققان در دانشگاه واشنگتن به طراحی یک مدل دست مصنوعی اساسا متفاوت و زیبا پرداختند. جی خو و امانوئل تودوروف، از دپارتمان دانشگاه علوم کامپیوتر و مهندسی، این پژوهش را با اسکن لیزر دست یک اسکلت واقعی انسان و با استفاده از داده‌های چاپ سه‌بعدی استخوان‌های مصنوعی آغاز کردند.(ایسنا)

پیوند نخستین ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی در بدن بیمار سرطانی
یک جراح مغز و اعصاب استرالیایی با موفقیت توانست برای نخستین بار در جهان ستون فقرات آسیب‌دیده یک بیماری را با یک نمونه تیتانیومی چاپی سه‌بعدی جایگزین کند.(ایسنا)

ابزار قابل کاشتی که دما و فشار در مغز را اندازه‌گیری می‌کند
محققان دانشگاه ایلینویز با استفاده از لایه نازک سیلیکونی موفق به ساخت حسگری شدند که قادر است دما و فشار موجود در مغز را اندازه‌گیری کند. این ابزار روی موش‌های آزمایشگاهی نتایج موفقی داشته است.(ایسنا)
استفاده از برگ درخت بلوط برای تولید باتری‌های لیتیوم سدیم
دانشمندان دانشگاه مریلند و مرکز ملی علوم و فناوری پکن از برگ بلوط که سرشار از سدیم است برای ساخت باتری‌های سدیمی قابل شارژ استفاده کردند. در گذشته نیز دانشمندان از لیمو یا سیب‌زمینی برای ساخت باتری استفاده کرده بودند اما اینک در تلاشی جدید از مواد آلی در توسعه یک باتری سدیمی استفاده کردند.(ایسنا)

ژن درمانی سلول های بنیادی کلیدی برای درمان دیستروفی عضلانی
محققان در مرکز تحقیقات سلول های بنیادی و طب بازساختی UCLA روش جدیدی را ایجاد کرده اند که می تواند در نهایت برای درمان دیستروفی عضلانی دوشن مورد استفاده قرار گیرد.(مهر)

جمعه ۷ اسفند
filereader.php?p1=main_1679091c5a880faf6
تولید نخستین فناوری نمایشگر کلام شفاهی در جهان
یک شرکت ژاپنی نخستین فناوری جهان را که به کاربران اجازه می‌دهد کلمات شفاهی‌شان را با کشیدن انگشتشان بر روی نمایشگر یک تبلت یا تلفن همراه هوشمند نمایش دهند، تولید کرده است.شرکت میتسوبیشی الکتریک مدعی شده که فناوری لمس و شناسایی صدا را برای ساخت نرم‌افزاری ترکیب کرده که امیدوار است بر معلولیت‌های شنوایی و موانع زبانی غلبه کند.(ایسنا)

کنترل حرکت الکترون‌های فوق سریع توسط دانشمندان
گروهی از محققان بین‌المللی در مرکز تحقیقاتی الکتراسین کروتون در پارک علوم AREA، از نور تولید شده به وسیله لیزر الکترون آزاد FERMI استفاده کردند تا به این وسیله حرکات فوق سریع الکترون‌ها را مطالعه و کنترل کنند.این آزمایش  در مجله Nature Photonics منتشر شده است .(ایسنا)

دستیابی مهندسان به وای- فای با مصرف انرژی 10 هزار برابر کمتر
 گروهی از دانشمندان کامپیوتر و مهندسان برق دانشگاه واشنگتن ثابت کردند که امکان انتقال داده‌ها از طریق وای- فای با مصرف انرژی 10 هزار برابر کمتر از روش معمولی وجود دارد.مقاله‌ای که به معرفی این سیستم پرداخته در سیزدهمین همایش طراحی و پیاده سازی سیستم‌های شبکه‌ای USENIX در ماه مارس ارائه شد. همچنینMIT Technology Review ، این تکنولوژی را جزو یکی از 10 تکنولوژی برتر 2016 برگزید.(ایسنا)

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است.

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

روسیه در تلاش است تا با انجام برخی اقدامات ابتکاری و تحریک فعالیت‌های نوآورانه، نرخ ثبت اختراع شرکت‌های فناور روسی برای محصولات و خدمات فناورانه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور، کاهش مالیات شرکت‌هایی است که برای محصولات تولیدی خود، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.