هفت روز نوآوری در ایران

در هفته ای که گذشت دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.

شنبه ٨ اسفند
طراحی بالگردهای متوسط نیمه‌سنگین و پیستونی
به گزارش معاونت علمی و فناوری دبیر کمیته بالگرد تجاری ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی گفت: یکی از اهداف تشکیل کمیته بالگرد، ایجاد شرایط ساخت بالگردهای متوسط و نیمه سنگین و پیستونی است.

تولید نانوذرات نقره با قابلیت رفع باکتری‌های مولد بوی بد پا در کشور
سید مجتبی علیزاده دربندی، عضو تیم تحقیق شرکت دانش‌بنیان و محققان آن با تولید نانوذرات نقره و تقویت خاصیت آنتی باکتریال آن، اسپری ضد بو برای کفش عرضه کردند و موفق به دریافت مجوزهای لازم در زمینه عدم حساسیت و خاصیت آنتی باکتریال این محصول بر روی باکتری‌های مولد بوی بد پا شدند.(ایسنا)

سنتز نانوحامل‌های پلیمری گامی در جهت ژن درمانی سرطان ریه توسط محققان کشور
محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تولید آزمایشگاهی نانوحامل‌های پلیمری دو جزئی موفق شدند بازدهی فرایند ژن‌ درمانی سرطان ریه را بهبود بخشند. این نانوحامل‌ها از سمیت پایین‌تر و قابلیت ژن رسانی بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردارند. دکتر محمد رمضانی مجری طرح، ژن رسانی هدفمند با بازدهی بالا و ایجاد سمیت سلولی کم را از مزایای عمده‌ استفاده از نتایج این طرح برشمرد. نتایج این کار در مجله‌ Colloids and Surfaces B: Biointerfaces سال 2015، به چاپ رسیده است.( ایسنا)

یکشنبه ٩ اسفند
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636
مواد توارثی گیاهی ضربتی احیا می‌شود
رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، از احیای ضربتی مواد توارثی گیاهان خبر داد. بهزاد سرخی گفت: احیای ضربتی مواد توارثی گیاهی یکی از این طرح‌هایی است که با حفظ ذخایر ژنتیکی رابطه مستقیمی دارد ، تجهیز و نوسازی بانک‌های ژن گیاهی کشور نیز دیگر طرحی است که نیاز به اجرای فوری و حمایت ستاد توسعه زیست فناوری دارد. ( معاونت علمی و فناوری)

شناسایی یون نیکل موجود در پساب های صنعتی با فناوری نانو
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، با طراحی نانوکامپوزیت هایی در مقیاس آزمایشگاهی، قابلیت تشخیص سریع فلزات سنگین مانند یون نیکل موجود در پساب های صنعتی را امکان پذیر کردند. دکتر علی میرابی محقق این طرح گفت: این نانوکامپوزیت ها که به روشی ساده و کم هزینه تهیه می شوند، در صورت تکمیل مطالعات و تولید انبوه می توانند در صنایع شیلات برای اندازه گیری فلز سنگین نیکل موجود در آب دریا و بافت ماهی به کار روند. (ایرنا)

مکمل دارویی گیاهی برای شفاف سازی پوست تولید شد
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید مکمل دارویی گیاهی برای شفاف سازی پوست شده اند. مریم غفاری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: موهای زائد بیشتر  در زیر چانه یا در کنار گوش به وجود می آیند، راه های درمانی مانند لیزر، دارودرمانی، سوزاندن موهای زائد و ... ممکن است برای از بین بردن موهای زائد و شفاف سازی پوست در برخی افراد پاسخگو نباشد و گاها حساسیت هایی را در آنها به وجود بیاورد، از این رو بهتر است از ترکیبات گیاهی استفاده شود.(مهر)

دوشنبه ١٠ اسفند
filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2
بازیافت باکتری Bt به روش غشاهای پلیمری
به گزارش معاونت علمی و فناوری محققان موسسه تحقیقات پزشکی کشور برای نخستین بار موفق به بازیافت اسپور  و کریستال باکتریBt  به عنوان آفتکش بیولوژیک از محیط کشت تخمیری با استفاده از فرآیند جداسازی غشایی شدند. رسول مرزبان مجری این پروژه درباره اهداف انجام این طرح اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش بازدهی و کیفیت محصول نهایی فرایند تولید تخمیری در باکتری Bt، کاهش زمان و هزینه لازم طی فرآیند جداسازی غشایی در جهت تولید Bt با هزینه کمتر و کارایی بیشتر بود.

موفقیت محقق دانشگاه شریف درطراحی و ساخت ربات کمک حرکتی آرنج و مچ
محقق دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی، ساخت و کنترل ربات پوشیدنی کمک حرکتی برای آرنج و مچ دست بیماران ضایعه نخاعی در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود شد.(ایرنا)

امکان تشخیص و اندازه‌گیری دو نمونه از گونه‌های حیاتی در نمونه‌های زیستی توسط محققان ایرانی
پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با طراحی و ساخت یک نانوحسگر، موفق به تشخیص و اندازه‌گیری دو مورد از گونه‌های مهم حیاتی در نمونه‌های زیستی شدند. از این محصول آزمایشگاهی می‌توان در صنایع و حوزه‌هایی نظیر پزشکی، نساجی، داروسازی و صنایع غذایی استفاده کرد. نتایج این کار در مجله‌Materials Science and Engineering C  سال 2016،، به چاپ رسیده است.( ایسنا)

گام جدید محققان دانشگاهی برای ساخت نانوسنسور شناساگر برخی آلاینده‌های محیط زیست

۵ دستاورد جدید فناورانه دفاعی رونمایی شد
با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۵ دستاورد جدید فناورانه دفاعی شامل: دستگاه آشکارساز پارس کم، دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر، پوشش های پلیمری ضد ضربه و انفجار، نسل جدید لباس هاس محافظ NBC بر پایه فناوری غشاءهای تراواگزین، رونمایی و خط تولید داروی اوبیدو اکسایم کلراید از محصولات مهم دارویی مقابله با عوامل شیمیایی افتتاح شد.(مهر)

سه‌شنبه ۱۱ اسفند
filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9
دستگاه بانک توان خورشیدی برای تجهیزات نقشه‌برداری به تولید تجاری رسید
حامد افشارنیا مدیرعامل یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری زنجان گفت: تولید تجاری دستگاه بانک توان خورشیدی برای تجهیزات نقشه‌برداری از اسفندماه امسال آغاز شده است. بانک توان خورشیدی قابل‌حمل برای تجهیزات نقشه‌برداری، یک دستگاه الکترونیکی است که بر مبنای انرژی خورشیدی جهت تامین انرژی مورد‌نیاز تجهیزات نقشه‌برداری نظیر توتال‌استیشن‌ها و جی‌پی‌اس‌ها و همچنین گوشی‌های تلفن همراه و بی‌سیم طراحی شده است.(ایسنا)

ساخت سنسور دود برای تشخیص مونوکسیدکربن و آلاینده‌ها
امیر شیخی‌هامقدم، مجری طرح و محققان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با استفاده از فناوری IR و جذب اسپکتروسکوپی سنسورهایی برای تشخیص گاز مونوکسید کربن حاصل از بخاری‌های خانگی عرضه کردند که قادر به تشخیص گاز مونوکسیدکربن (CO) و آلاینده‌های هوا است.(ایسنا)

تولید 8 نوع ماده نفتی از دود خروجی کارخانجات ایزوگام
اختراع سامانه تقطیر فیلتراسیون پسماند گازی ایزوگام واحد نراق، از سوی بنیاد ملی نخبگان تایید شده است، گفت: این دستگاه به جز کاهش آلودگی هوا، مزایای دیگری نیز برای کارخانه‌ها دارد.(ایسنا)

بهینه‌سازی خواص مغناطیسی یک آلیاژ فرومغناطیس توسط محققان ایرانی
محققان ایرانی موفق به بهینه‌سازی خواص مغناطیسی یک آلیاژ آهنی فرومغناطیس شدند که در تولید حسگرها، فیلترها، مبدل‌ها و تقویت‌کننده‌های مغناطیسی به کار می رود. حمیدرضا صدلاله، مجری طرح گفت: در این پژوهش اثر هندسه بر خواص مغناطیسی آلیاژ نانوبلورین فاینمنت ارزیابی شده است. همچنین سعی شده که با کاهش ابعاد هسته‌های مغناطیسی موجود در این آلیاژ تا مقیاس نانومتری، عملکرد این ماده بهبود یابد.(مهر)

پوشش اتصالات شبکه‌های برق رسانی نانویی شد
محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانو پوشش اتصالات شبکه های برق برای جلوگیری از خوردگی و ایجاد هزینه های اضافی در این شبکه ها شدند.مژده رضایی، رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان هرمزگان گفت: درصدد بر آمدیم تا از این خوردگی ها و تحمیل هزینه به شبکه های برق رسانی جلوگیری کنیم.(مهر)

چهارشنبه ۱۲ اسفند
معرفی ایده‌های برتر جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت ومعدن
رقابت ایده‌های نوآورانه در اولین جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن با انتخاب و معرفی سه ایده برتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پایان یافت.
در این مراسم، به ترتیب صفا طاهرخانی طرح «آزمون تشخیص بویایی ایران»، محمود قفقازی طرح «پانسمان‌های پیشرفته زیست پلیمری»، نقدعلی علوی فر طرح «تولید آهن اسفنجی از کانه‌های کم عیار هماتیتی به روش احیاء مستقیم توسط زغال سنگ کک نشو»، رحیم قره شیخ بیات طرح «بررسی امکان القای فیزیکی دیرگلدهی درختان زردآلو با پوشش کائولین- کلی به منظور کاهش خسارت سرمازدگی گل‌ها»، داریوش رضایی طرح «بلوک‌های بتنی حفاظت تابش ایکس مخصوص اتاق‌های X-Ray»، الهام عبدالله زاده شرقی طرح «طراحی و ساخت سیستم بیولوژیکی-غشایی ترکیبی جهت حذف نیترات از آب چاه در مقیاس پایلوت» و معصومه نوجوان طرح «سنتز پلیمرهای رهاساز محلول در آب» را در حضور هیات داوران، استادان دانشگاه، دانشجویان، فعالان صنعتی و معدنی و سرمایه‌گذاران این حوزه ارائه و تشریح کردند.
با نظر هیات داوران از میان ایده‌های ارائه شده، ایده «طراحی و ساخت سیستم بیولوژیکی-غشایی ترکیبی جهت حذف نیترات از آب چاه در مقیاس پایلوت» متعلق به الهام عبدالله زاده شرقی موفق به کسب رتبه نخست شد.
همچنین محمود قفقازی با ارائه طرح «پانسمان‌های پشرفته زیست پلیمری» و صفا طاهرخانی با ارائه «آزمون تشخیص بویایی ایران»، رتبه‌های دوم و سوم این رقابتها را به دست آوردند.(ایسنا)

جداسازی عامل بیماری‌های وخیم قرنیه و التهاب‌های مغزی از نمونه‌های افراد مبتلا
دکتر مریم نیتی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری با اجرای مطالعاتی بر روی پاتوژن‌های بیماری‌زا موفق به جداسازی آمیب‌های آزادزی ایجادکننده بیماری‌‎های وخیم قرنیه و التهاب‌های مغزی شدند و امیدوارند با استفاده از نانوذرات بتوانند راهکارهای درمانی این بیماری‌ها را ارائه دهند.( ایسنا)

سنتز نانوکاتالیست‌های مغناطیسی با کاربرد در صنایع دارو توسط محققان کشور
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در طرحی مشترک با محققان دانشگاه‌های کاشان، ارومیه و کرمانشاه موفق به تولید آزمایشگاهی نانوکاتالیست‌هایی با خاصیت مغناطیسی شدند. دکتر میرزاآقا بابازاده، مجری این کار پژوهشی گفت:. از این نانوکاتالیست می‌توان جهت اکسیداسیون گزینشی الکل‌ها به ترکیبات آلدهیدی و کتونی در محیط‌های آبی با هزینه پایین استفاده کرد.(ایسنا)

درمان ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی
دکتر سید کمال صولتی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از تلاش این دانشگاه برای درمان ناشنوایی با استفاده از سلول‌های بنیادی خبر داد. عمده‌ترین تحقیقات این دانشگاه در حوزه‌های گیاهان دارویی و اعصاب بر روی بیماری‌هایی چون آلزایمر، تشنج، پارکینسون و MS اجرایی می‌شود.(ایسنا)

ساخت واکسن بیماری زوال عقل/ ایران قطب درمان آلزایمر می‌شود
کوروش شاهپسند، محقق ایرانی دانش‌آموخته پسادکتری دانشکده پزشکی هاروارد، برنده جایزه جهانی، باتوجه به تحقیقات موفقیت آمیز در زمینه درمان آلزایمر پیش بینی کرد که ایران تا ۵ الی ۶ سال آینده به قطب درمان آلزایمر درجهان تبدیل می شود. وی اخیرا به عضویت هیات علمی پژوهشگاه رویان درآمده است.(مهر)

جمعه ۱۴ اسفند
filereader.php?p1=main_1679091c5a880faf6
تلاش پژوهشگران کشور در زمینه تولید ابزارهای شناسایی سلول‌های سرطانی
دکتر کیوان مجیدزاده در سمپوزیوم علمی ایمیون سل تراپی در سرطان با اشاره به ایجاد فضای چند تخصصی در پژوهشکده سرطان پستان، اظهار کرد: در این راستا با تقویت تخصص‌های مختلف پزشکی درصدد اجرای پژوهش‌های میان رشته‌ای و درون رشته‌ای در حوزه سرطان‌ها خواهیم بود.(ایسنا)

افتتاح آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز در اوایل سال آینده
دکترسید کمال خرازی در مراسم گرامیداشت هفته آگاهی از مغز با اشاره به راه‌اندازی آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز، اظهار کرد: تجهیزات این آزمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده و در حال نصب است و تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور می‌توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند.(ایسنا)

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم بهار ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم جدید آکادمی کانون پتنت ایران، با هفت رویداد آموزشی-ترویجی در حوزه مالکیت فکری، به استقبال بهار ۱۴۰۰ رفته است. با توجه به تداوم شرایط کرونایی در کشور، این تقویم نیز در برگیرنده دوره‌های غیر حضوری بوده که در قالب سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار می‌گردد.

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

اختراعی که موز را به کنترل‌کننده بازی تبدیل می‌کند!

به کمک فناوری جدید سونی، حتی اشیاء غیرالکترونیک اطرافمان هم، قابلیت تبدیل به یک ابزار کنترلی برای کنسول‌های بازی را خواهند داشت. بنا بر ثبت اختراع جدید این شرکت که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا انتشار یافته، اشیای بی‌جان و غیر الکترونیکی اطراف کاربر، می‌توانند به‌عنوان یک کنترل‌کننده دستگاه پلی‌استیشن استفاده شوند. جالب این‌که شیء پیشنهادی سونی در توصیف فناوری مذکور، یک موز است!

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

محکومیت ۲ میلیارد دلاری اینتل به دلیل نقض پتنت

بنا بر رأی دادگاه منطقه‌ای تگزاس، اینتل دو گواهی ثبت اختراع شرکت «VLSI Technology» را نقض نموده و به دلیل خسارات وارده به این شرکت، ملزم به پرداخت ۲/۱۸ میلیارد دلار شده است. با صدور رأی دادگاه، ارزش سهام اینتل، کاهش تقریباً ۱/۶۳ درصدی را به همراه داشته است. البته اینتل چنین نقض پتنتی را تأیید نکرده و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر نموده، خبر از درخواست تجدیدنظر و پیگیری‌های حقوقی آتی داده است.

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

عملکرد تحسین‌آمیز میتسوبیشی در ثبت درخواست «PCT»

شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکتریک، با عملکرد خیره‌کننده‌ خود در خصوص فعالیت‌های ثبت اختراع، در میان برترین‌های جهان جای گرفته است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی، با ۲۸۱۰ درخواست «PCT»، پیشتاز شرکت‌های ژاپنی بوده و رده سومی شرکت‌های جهان را نیز از آن خود نموده است.

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مخترعین روسی

روسیه در تلاش است تا با انجام برخی اقدامات ابتکاری و تحریک فعالیت‌های نوآورانه، نرخ ثبت اختراع شرکت‌های فناور روسی برای محصولات و خدمات فناورانه را افزایش دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور، کاهش مالیات شرکت‌هایی است که برای محصولات تولیدی خود، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع شده‌اند.

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پلتفرم تحلیل پتنت

پت‌اسنپ برای توسعه پلتفرم اطلاعاتی و تحلیل پتنت خود، موفق به جذب سرمایه ۳۰۰ میلیون دلاری شده است. این شرکت در صدد است تا از این سرمایه، برای توسعه بستر اطلاعاتی خود که مبتنی بر هوش مصنوعی است استفاده نماید.