۲۱ فروردین ۱۳۹۵ هفت روز نواوری در ایران

در  هفته ای که گذشت دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.


filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

شنبه ۱۴ فروردین

ابداع شیوه ای جدید و ارزان برای خالص سازی مواد بیولوژیکی

محققان ایرانی اخیرا موفق به ابداع شیوه ای جدید به منظور جداسازی و خالص سازی مواد بیولوژیکی به طور خاص برای آنزیم آلفا آمیلاز با استفاده از نانوذرات شدند که امکان جداسازی آنزیم ها را در ابعاد صنعتی و بسیار ارزان فراهم می سازد دکتر 'غلامرضا پازوکی'.عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: استفاده از نانوذره سیلیکا برای جداسازی و خالص سازی آنزیم آلفا آمیلاز اولین بار است که در کشور انجام می شود و در دنیا نیز این روش فقط در ابعاد آزمایشگاهی و نه در مقیاس صنعتی تجربه شده است.(ایرنا)


افزایش دوام و کارایی آسفالت با بهره گیری از نانوذرات

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه علم و صنعت ایران با بهره گیری از نانوذرات توانستند طول عمر و عملکرد آسفالت را بهبود بخشند از نتایج این طرح می توان در طراحی و برنامه ریزی جهت ترمیم و نگهداری شبکه راه های آسفالتی به خصوص در مناطق پر بارش و مرطوب بهره برد. مهندس ندا کامبوزیا گفت: هدف از انجام این طرح، افزایش مقاومت آسفالت شیشه ای در برابر رطوبت و آب با استفاده از نانوذرات افزودنی بوده است.(ایرنا)


حذف فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی به کمک نانوغشاهای پلیمری

 پژوهشگران دانشگاه کاشان در طرحی آزمایشگاهی، اقدام به ساخت نانو غشاهای لایه نازک پلیمری با بار سطحی مثبت کردند. این نانو غشاها قادر به حذف یون‌های فلزات سنگین هستند و در تصفیه‌ پساب‌های صنعتی از جمله صنایع نساجی، صنایع آبکاری و همچنین شیرین سازی آب دریا کاربرد دارند. دکتر احمد اکبری مجری طرح گفت: هدف از انجام این پژوهش، سنتز نانوغشاهای پلیمری با بار سطحی مثبت و ارزیابی کارایی آن در حذف یون نیکل دو ظرفیتی در روش نانوفیلتراسیون است.(ایسنا)


بازیابی نانولوله‌های کربنی راهکاری برای کاهش هزینه‌ تصفیه‌ آب

محقق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با انجام یک پژوهش آزمایشگاهی، امکان بازیابی نانولوله‌های کربنی مورد استفاده در فرایند تصفیه‌ آب را مورد بررسی قرار داد. از نتایج حاصل از این تحقیق می‌توان جهت کاهش هزینه‌ تصفیه‌ آب‌های آشامیدنی و پساب‌های صنعتی حاوی مواد آلی طبیعی بهره برد.کتر علی نقی زاده مجری طرح، هدف از انجام این مطالعه را معرفی یک روش مؤثر جهت بازیابی نانولوله‌های کربنی پس از جذب اسید هیومیک و استفاده مجدد از آن‌ها عنوان کرد.( ایسنا)


افزایش بهره‌وری گیاهان با نانوذرات!

پژوهشگران دانشگاه شیراز در طرحی آزمایشگاهی، موفق به افزایش بهره‌وری گیاهان با استفاده از نانوذرات اکسید سیلیکون شده‌اند؛ این نانوذرات باعث کاهش اثرات منفی حضور فلزات سنگین نظیر کادمیم در فرآیندهای فتوشیمیایی می‌شوند که در صنعت کشاورزی و مراتع کاربرد دارد. نتایج این طرح که با همکاری دکتر جواد کریمی، دانش‌آموخته‌ دوره‌ دکترای فیزیولوژی گیاهی دانشگاه شیراز و دکتر ساسان محسن‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز انجام شده است، در Egyptian Academic Journal of Biological Sciences منتشر شده است. (ایسنا)

 
filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

یکشنبه ۱۵ فروردین

ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی هوا محصول مشترک محققان ایرانی و فرانسوی

محققان ایرانی و فرانسوی پس از چهار سال و نیم تلاش تحقیقاتی مشترک موفق به تولید محصولی شدند که از مواد مختلف همچون سنگ، چوب، آجر، پارچه و فرش دربرابر نفوذ آب، لکه شدن و جذب آلودگی هوا محافظت می کند. این ماده محافظ با همکاری دکتر 'فرزاد حاتمی' از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و موسسه تحقیقاتی گارد اینداستریال فرانسه به نتیجه رسیده و هم اکنون در مقیاس صنعتی در بسیاری از پروژه های مدرن و حتی تاریخی کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند و چین مورد استفاده قرار گرفته است. (ایرنا)


آزمایشگاهی کوچکتر از قطر موی انسان

پژوهشگران آزمایشگاه نانوآپتوالکترونیک مجتمع تحقیقاتی شیخ بهایی واحد علوم و تحقیقات با ارائه دو مقاله در اولین همایش میکروفلوییدیک و کاربردهای آن در پزشکی و مهندسی در پیاده سازی و بومی سازی این فناوری نوین قدم های اساسی برداشتند. 'علیرضا جهانگیری' دانشجوی کارشناسی فیزیک این واحد گفت: محققان آزمایشگاه نانوآپتوالکترونیک با ارائه پژوهشی موفق به توسعه روش نوینی برای ساخت ادوات میکروفلوییدیکی شده اند که نیاز به مواد اولیه گران و فرایندهای پیچیده را حذف می کند.  این ارمغان آزمایشگاه روی تراشه، یا به معنی وسیعتر آن، فناوری میکروفلوییدیک یا علم مهندسی مایعات کوچکتر از قطر تار موی انسان است. (ایرنا)


افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی و استخوانی با استفاده از نانوکامپوزیت ها

آرمان مولایی محقق دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی را بهینه سازی پارامترهای فرایند پوشش دهی برای اعمال پوشش نانوکامپوزیتی با خواص بهبود یافته روی قطعات تیتانیومی با روش رسوب الکتروفورتیکی عنوان کرد. 

نتایج این طرح تحقیقاتی در نشریه Ceramics International منتشر شده است. (ایرنا)


کاهش اثرات مخرب بنزین بر پروتئین‌های خون با انار

بر اساس پژوهش انجام‌شده در دانشگاه تهران، با استفاده از ماده مؤثره در انار، اثرات مخرب بنزین در خون تعدیل می‌شود. محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، در راستای پیشگیری از عوارض نامطلوب «ام. تی. بی. ای»، ترکیب آنتی اکسیدان الاژیک اسید را مورد مطالعه قرار دادند که منجر به کاهش اثرات تخریبی آن شد. الاژیک اسید به وفور در میوه‌هایی از قبیل انار، توت‌فرنگی و انگور یافت می‌شود و بنابراین محققان توصیه می‌کنند تا افراد و بویژه کسانی که در شهرها و مناطق صنعتی زندگی و یا کار می‌کنند، این میوه‌ها را در رژیم غذایی خود قرار دهند.(ایسنا)


دستاورد جدید پژوهشگران کشور برای شناسایی فوری خطای خطوط انتقال برق

سیدماکان ترابی از محققان این طرح نام این دستگاه را «دستگاه پایش و هشدار اتصال کوتاه در خطوط 20 کیلوولت» دانست و گفت: یکی از مشکلات خطوط توزیع 20 کیلو ولت این است که به دلیل ماهیت تار عنکبوتی آنها بر خلاف انتقال، یافتن محل خطای خطوط مشکل است. از این رو با حمایت شرکت توزیع برق استان سمنان اقدام به طراحی و ساخت دستگاه پایش و هشدار اتصال کوتاه در خطوط 20 کیلوولت کردیم.(ایسنا)

 

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

دوشنبه ۱۶ فروردین

افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای با نانوذرات

پژوهشگران دانشگاه تهران با همکاری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان با انجام پروژه تحقیقاتی مشترکی توانستند با استفاده از نانو ذرات بازدهی سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای را افزایش دهند. مهندس امیرمحمود بخشایش، مجری طرح گفت: سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای جایگزین مناسبی برای سلول‌های خورشیدی گران‌قیمت سیلیکونی هستند. (ایسنا)


سه شنبه ١٧ فروردین 

استفاده از «بایودیزل» به صورت آزمایشی در خط «بی‌آرتی» امام علی(ع) تهران 

برای قرار دادن سوخت های زیستی در سبد سوختی کشور طرح های مختلفی وجود دارد که یکی از این طرح ها تولید بایودیزل از روغن های پسماند خوراکی است. برای اجرای این طرح، روغن های پسماند خوراکی را از رستوران ها و فست فودها تهیه شده و پس از استخراج بایودیزل، از آن به جای سوخت فسیلی استفاده می شود. .( معاونت علمی و فناوری)


ساخت نانوکامپوزیتهای زیست‌سازگار و مقاوم برای صنایع خودروسازی

محققان کشورمان موفق به تولید آزمایشگاهی پوشش‌های زیست سازگار بر پایه‌ سلولز شده‌اند که مقاومت مکانیکی این پوشش‌های کامپوزیتی در دمای بالا با استفاده از نانوذرات بهبود یافته است. زهرا سادات امامی، دانشجوی دکتری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و از محققان طرح با بیان این‌که این نانوکامپوزیت‌ها به‌ عنوان پوشش‌های زیست سازگار و مقاوم در صنایع هوافضا و خودروسازی کاربرد دارد و هزینه‌ تولید آن‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه کمتر است. (ایسنا)


تحول در تشخیص سرطان با حسگر زیستی دانشمند ایرانی

دکتر نیما شریفی و همکارش گیوسپ استرانگی از دانشگاه کیس وسترن رزرو آمریکا در تلاش برای کشف روشهای جدید تشخیص زودهنگام مبتلایان به سرطان‌های خاص، یک حسگر نوری تولید کرده‌اند که یک میلیون برابر حساستر از بهترین انواع موجود کنونی است. این نانوحسگر که در کف یک دست جا می‌شود، مانند یک غربال زیستی عمل کرده و یک مولکول پروتئین کوچک با وزن کمتر از 800 کوادریلیونیوم یک نانوگرم را از یک محلول بشدت رقیق جدا می‌کند. این تحقیق در مجله Nature Materials منتشر شده است. (ایسنا)


filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9

چهارشنبه ١٨ فروردین

«سطح سنج برگی» تولید داخل

 دستگاه «سطح‌سنج‌برگ» توسط یک شرکت ایرانی تولیدشده است و در چهارمین نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود رخ‌نمایی می‌کند. رضا میراشه مدیرعامل شرکت فن‌آوران البرز اندیشه در مورد این محصول گفت: دستگاه «سطح‌سنج‌برگ» در دنیا به نام Leaf Area meter شناخته‌شده و اصول کلی کار دستگاه به این صورت است که به‌صورت سخت‌افزاری با دوربین تعبیه‌شده تصویری از برگ گرفته شده، این تصویر به رایانه منتقل‌شده و توسط نرم‌افزار مربوطه پردازش می‌شود. آنالیز دیتاها در فایلی ذخیره‌شده و به کاربر ارسال می‌شود.( معاونت علمی و فناوری)


ربات خانگی ایرانی بر مشکل شناسایی افراد فائق آمد

تیم ربات خانگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، توانست برای اولین بار در جهان چالش توانایی شناسایی افراد را رفع کند. خشایار قامتی گفت: این ربات دارای قابلیت هایی از قبیل تمیز کردن منزل، جابه جایی وسایل، شناسایی و همراهی صاحبخانه و همچنین اطلاع از حال او است.(ایرنا)


تولد یک ربات امدادگر جدید 

دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آزمایشگاه 'طراحی سیستم های رباتیکی و خلاقانه الهام گرفته از طبیعت'، دست به طراحی و ساخت یک ربات امدادگر زدند که علاوه بر تعیین محل دقیق مصدومان گرفتار در زیر آوار، آب و دارو را به آنها می رساند.(ایرنا)


تولید مواد نانوکامپوزیتی حساس به نور به منظور تسریع فرایند تصفیه‌ آب

دکتر فرید میرحسینی محقق دانشگاه اراک با همکاری چند شرکت‌ فناور اقدام به سنتز یک نانوکاموزیت حساس به نور مورد استفاده در تصفیه‌ آب کرده است. این نانوکامپوزیت پلیمری که مبتنی بر اصول شیمی سبز تهیه شده، قادر است به کمک نور خورشید سرعت فرایند حذف و تخریب آلاینده‌های آلی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. (ایسنا)


بومی‌سازی کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پتروشیمی

پژوهشگران دانشگاه مالک اشتر با اجرای تحقیقاتی موفق به بومی‌سازی کاتالیست‌های پرمصرف صنایع پتروشیمی شدند که در حال حاضر در 3 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است. دکتر محمدرضا سویزی مجری طرح گفت:: تولید این کاتالیست‌ها در فاز تجاری است،کاتالیست‌های تولید شده در تولید ظروف یک بار مصرف و الیاف پلی استر کاربرد دارد. ضمن آن که در صنایع دارو سازی، کشاورزی به عنوان افزودنی‌های خوراک دام و صنایع شیمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.(ایسنا)


راه‌اندازی خط تولید داروی فاکتور 8 نوترکیب 

سیدحسن علم‌الهدایی رییس پارک علم و فناوری خراسان از موفقیت شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک در زمینه تولید فاکتور 8 خبر داد و گفت: این محصول با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی تولید شده و امیدواریم در سال جاری به بهره برداری و تولید انبوه برسد.(ایسنا)


تولید آفت کش گیاهی بدون آسیب به حشرات مفید

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محلول آفت کش گیاهی شدند که این محصول خاصیت از بین برندگی و کشندگی آفت ها، بدون آسیب به حشرات مفیدی همچون زنبور عسل و کشفدوزک را دارد. مریم غفاری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت موفق شدیم تا از ترکیب چندین گیاه بومی محلول آفت کشی را به تولید برسانیم تا حشرات و آفت های یک باغ یا یک زمین کشاورزی در کوتاه ترین زمان از بین بروند. از سوی دیگر، استفاده از این سم گیاهی، هیچ تاثیری روی سلامتی افرادی که در زمین کشاورزی مشغول به کار هستند و فردی که سم پاشی می کند نخواهد داشت.(مهر)


filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

پنجشنبه ۱۹ فروردین

ساخت جمجمه چاپی سه‌بعدی با کمک محقق ایرانی

محققان بیمارستان کودکان سی.‌اس مت دانشگاه میشیگان با همکاری دکتر "سجاد عرب‌نژاد"، دانش‌آموخته دانشگاه شریف از جمجمه یک نوجوان مبتلا به نوعی تومور نادر به منظور انجام عمل جراحی چاپ سه‌بعدی کردندو در نهایت توانستند با موفقیت کل تومور را از سر توچان خارج کنند. دکتر سجاد عرب‌نژاد و دکتر کایل وانکوورینگ کار آماده‌سازی این مدل سه‌بعدی را انجام دادند. (ایسنا)


جمعه ۲۰ فروردین

اختراع آینه دندانپزشکی آبگریز توسط استاد دانشگاه زابل

دکتر محسن دهباشی عضو هیأت علمی دانشگاه زابل گفت ایجاد یک پوشش نانو متری، آبگریزی، مقاومت در برابرخراش و طول عمربالا ازخصوصیات این اختراع است. این اختراع به جهت کم هزینه بودن مقرون به صرفه نیز می‌باشد. این آینه‌ها را هم می‌توان با اسپری مستقیم محلول نانویی و سپس انجام عملیات حرارتی و هم با کمک دستگاه لایه نشانی اسپاترینگ، تولید کرد. (ایسنا)


تشخیص محصولات کشاورزی سالم با ربات کروی

پژوهشگران دانشگاه اصفهان ربات کُروی را عرضه کردند که دارای کاربردهای تصویربرداری و تشخیص گازهای خطرناک است و اخیرا با پردازش تصاویر توانستند آن را برای جداسازی محصولات کشاورزی سالم از ناسالم کاربردی کنند. سمیرا اسیری مجری گفت: این ربات دارای مکانیزم داخلی بسیار جدیدی است؛ به گونه‌ای که با وجود چرخش پوسته، صفحه‌ای موازی با سطح زمین در آن تعبیه شده است. (ایسنا)


پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day