۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵

خلاقیت دیجیتالی : بازنگری فرهنگی؛ شعار روز جهانی مالکیت فکری

سازمان جهانی مالکیت فکری یا وایپو یکی از سازمان‎های زیر‎مجموعه سازمان ملل متحد است که تمرکز اصلی فعالیت‎های آن بر روی جنبه‎های مختلف مالکیت فکری بوده و در جهت پیشبرد حقوق مالکیت فکری در کشورهای مختلف و ارائه راه‎کارهای جهانی در این‎باره، فعالیت می‎کند. در سال ۲۰۰۰ میلادی در این سازمان تصمیم گرفته شد که سالانه روزی را به‎عنوان روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهند. از همین جهت، ۲۶ اپریل هر‎سال برای مالکیت فکری انتخاب شد. ۲۶ اپریل روزی است که کنوانسیون تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری در سال ۱۹۷۰ برای بار اول به اجرا درآمد. در چنین روزی، هر‎ساله کشورهای عضو وایپو جشن روز مالکیت فکری را برای بررسی موضوعات مختلف مالکیت فکری از فیلم و موسیقی گرفته تا تکنولوژی‎های روز برای توسعه بسترهای اقتصادی، فرهنگی، هنری و شکوفایی ایده‎های نو برگزار می‎کنند؛ به گونه‎ای که چنین روزی برای بسیاری از جوامع حالت جشن بین‎المللی به خود گرفته است. از سال ۲۰۰۰ میلادی وایپو، شعارهای مختلفی را برای این روز بر می‎گزیند که امسال هم شعار "خلاقیت دیجیتالی  : بازنگری فرهنگی" را برگزیده است.

filereader.php?p1=main_37693cfc748049e45

هر سال در26 آوریل، وایپو روز جهانی مالکیت فکری را جشن می گیرد تا نقشی که قوانین مالکیت فکری (اختراعات، علائم تجاری، طراحی های صنعتی، کپی رایت) در ترغیب افراد به نوآوری و خلاقیت بازی می کند را بازیابی کند.

امسال، این سازمان در حال بررسی آینده فرهنگ در عصر دیجیتال است: چگونگی ایجاد ان، چگونگی پذیرش آن، ، و تامین مالی آن. وایپو به دنبال یافتن چگونگی این موضوع است که یک سیستم متعادل و انعطاف پذیر مالکیت فکری به افراد خلاق و هنرمندان کمک می کند تا آنها از دریافت کامل حقوق خود اطمینان پیدا کنند و بتوانند به ساخت محصولات جدید ادامه دهند.
در ایران نیز همزمان با بزرگداشت این روز برنامه هایی اجرا می شود. امسال برگزاری ششمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، با حضور نمایندگان wipo  یکی از این برنامه ها بود.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.