۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ هفت روز نواوری در ایران

در  هفته ای که گذشت دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایران به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.


شنبه ۴ اردیبهشت
 
filereader.php?p1=main_a87ff679a2f3e71d9181a67b7542122c338.jpg&p2=news&p3=56&p4=1
 
نیتروژه کردن قطعات به روش پلاسما با فناوری ایرانی
نیتروژن دهی پلاسمایی یک واکنش ترموشیمیایی و روش بسیار مناسب برای اصلاح سطح آلیاژهای فلزی است که مقاومت به سایش و خوردگی و خواص سطحی محصول نیتروژن دهی شده را بهبود می‌بخشد.فرشاد سلیمانی بیان کرد:  این فرآیند که در خلاءهای نسبتاً بالا انجام می‌شود از یک انرژی و ولتاژ الکتریکی زیاد برای تشکیل پلاسما بهره می‌گیرد. (معاونت علمی و فناوری)
 
افزایش خواص درمانی داروی ضدالتهاب با حامل‌های نانوساختار
پژوهشگران دانشگاه سمنان یک حامل نانوساختار به‌منظور بهبود عملکرد درمانی داروی ضد درد و التهاب معرفی کرده‌اند که در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شده و از خاصیت زیست سازگاری بالایی برخوردار است. دکتر مردعلی یوسف پور، محقق این طرح، ضمن معرفی سیلیکات متخلخل به‌عنوان یک حامل ارزان، غیر سمی و زیست سازگار و همچنین داروی ایپوپروفن به‌عنوان یک داروی ضد درد و التهاب، گفت: در این پژوهش به بررسی تأثیر اصلاح سیلیکا دارای نانوحفرات در بهبود عملکرد آن به‌عنوان یک حامل داروی ایوپروفن پرداخته شده است. (ایرنا)
 
بومی‌سازی دستگاه نمونه‌برداری از مغز استخوان
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای اولین بار در کشور موفق به بومی‌سازی دستگاه «بیوپسی بن مرو» به منظور نمونه‌برداری از مغز استخوان بیماران مشکوک به سرطان شد.(ایسنا)
 
یکشنبه ۵ اردیبهشت
طراحی و تولید تور پرورش آبزیان در داخل کشور
تورهای پرورش آبزیان در محیط دریا که تاکنون از خارج کشور تامین می شد به همت محققان جهاددانشگاهی دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و به مرحله تولید رسید.(ایرنا)
 
تصفیه پساب صنایع شیمیایی با بازیابی کاتالیست های مستعمل
محققان دانشگاه صنعتی سهند تبریز توانستند کاتالیست‌های مستعمل را بازیابی کرده و به منظور حذف ترکیبات آلی فرار آب مورد استفاده قرار دهند. از نتایج این پژوهش که در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است می‌توان به‌منظور تصفیه‌ پساب صنایع شیمیایی که حاوی ترکیبات آلی هستند استفاده کرد.(ایرنا)
 
ثبت دو اختراع جدید توسط محققان دانشگاه سمنان
«سنتز نانوکامپوزیت دی اکسید تیتانیوم، اکسید آهن (Fe2O3) و نقره با روش بارورسازی بهبود یافته با آلتراسونیک» یکی از این اختراعات است که به همت دکتر محسن مهدی‌پور قاضی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان و مونا گله‌داری و سید رشید میرمعصومی دو تن از دانشجویان کارشناسی ارشد و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به ثبت رسید.
اختراع دیگر «سنتز نانوفتوکاتالیست صفحه‌ای شکل اکسید روی-اکسید آهن برای تصفیه پساب‌های صنعتی» است که این اختراع نیز توسط دکتر محسن مهدی پور قاضی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان و نوال شوشتری از دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشکده و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان  به ثبت رسیده است.(ایسنا)
 
دوشنبه ۶ اردیبهشت
 
filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d7772b0674a318d5298.jpg&p2=news&p3=56&p4=1
 
تجاری‌سازی اَپ‌های منتخب حوزه بهینه‌سازی انرژی
اَپ های منتخب وبرگزیده حوزه بهینه سازی انرژی پس ازبرگزیده شدن درمسابقه آپ سبا ازسوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، حمایت وتجاری سازی می شوند. هدف اصلی این مسابقه شکل دهی کسب و کارهای دانش بنیان در حوزه انرژی - محیط زیست و فناوری اطلاعات است.(ایرنا)
 
سنجش از دور با کمک پهپاد 
مبتکران شرکت دانش بنیان سنجش از دور پارس، از شرکت های فناور مرکز رشد تربت حیدریه، موفق به استفاده از پهپاد برای انجام امور تحقیقاتی غیرنظامی شدند.(ایرنا)
 
ساخت نمونه صنعتی برخی از قطعات سیستم رانش واگن های مترو
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه طرح سیستم رانش واگن های مترو در مدل آزمایشگاهی جواب داده است، گفت: با تلاش محققان جهاد دانشگاهی، نمونه صنعتی برخی از قطعات این سیستم ساخته شده است.(ایرنا)
 
استفاده ازحسگر پلیمری برای اندازه گیری مصرف داروی ضد سرطان
محققان دانشگاه های علوم پزشکی تبریز وارومیه، حسگر پلیمری را معرفی کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان مقادیر داروی ضد سرطان مصرف‌شده را اندازه‌گیری کرد. این حسگر که عملکرد آن به کمک گرافن اکسید بهبود یافته است، در ساخت تجهیزات پزشکی، داروسازی و صنایع مرتبط کاربرد دارد.(ایرنا)
 
سه‌شنبه ۷ اردیبهشت
پایان واردات بذر هیبرید فلفل دلمه ای با تلاش دانشمندان ایرانی
محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در تحقیقی تازه به دانش فنی تولید لاین های دابل هاپلوئید در فلفل دلمه ای به روش جنین زایی میکروسپور برای تولید بذور هیبرید F1 دست پیدا کردند.(ایرنا)
 
استفاده ازسلولهای بنیادی برای ترمیم لایه های شبکیه 
رئیس بیمارستان فارابی تهران گفت: طرح پژوهشی استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم لایه های شبکیه چشم به زودی وارد مرحله انسانی می شود. دکترمحمود جباروند افزود: یکی از فعالیت های پژوهشی مرکز تحقیقات چشم پزشکی این مجموعه، درمان بیماری های چشم، رشد و تکثیر سلول های بنیادی به منظور ترمیم لایه رنگدانی شبکیه (رتین) چشم است که محققان ما در حال عبور از مرحله حیوانی این طرح هستند.(ایرنا)
 
ربات جراح سینا وارد فرآیند تجاری سازی شد
ربات جراح سینا برای نخستین بار به عنوان یک نمونه تجاری عرضه شده است. دکترعلیرضا میرباقری مدیرعامل شرکت دانش بنیان سینا وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ربات جراح سینا برای جراحی از راه دورطراحی و ساخته شده است، این ربات از دو قسمت تشکیل شده، قسمت اول دراختیار جراح قرارمی گیرد که می تواند در یک ساختمان یا شهر دیگر باشد و قسمت دوم که بر بالین بیمار قراردارد و جراحی از راه دور انجام شود.(ایرنا)
 
تولید سوخت سبز از روغن سویا با بهره‌گیری از نانوکاتالیست
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا اصفهان با سنتز و بهره گیری از یک نانوکاتالیست آزمایشگاهی، موفق شدند از روغن سویا نوعی سوخت سبز (بیودیزل) تولید کنند. این نانوکاتالیست ارزان‌قیمت، بازده و سرعت تولید سوخت را به صورت قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.(ایرنا)
 
چهارشنبه ۸ اردیبهشت
 
filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab9159f51fd0297e236d960.jpg&p2=news&p3=56&p4=1
 
تولید پوشش‌های نانوساختار در کشور 
سید احمد مهدوی اردکانی طراحی و ساخت سامانه‌های لایه نشانی در خلا را عمده ترین فعالیت این شرکت دانش بنیان برشمرد و گفت: طیف متنوعی از این سامانه‌ها توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شود.همچنین ترمالوگرافن، دستگاه PID و.. از دیگر تولیدات این شرکت هستند.(معاونت علمی و فناوری)
 
ساخت نانواسکوپ AFM توسط متخصصان کشور 
تولید میکروسکوپ‌های الکترونی با امکان مشاهده نمونه‌ها در ابعاد نانومتری، توسط شرکت آراپژوهش محقق شد. سید عباس شاهمرادی زواره، با اشاره به اهمیت تصویربرداری و مشاهده مولکولی در ابعاد نانو گفت: میکروسکوپ‌های نوری، قادر به تصویربرداری در ابعاد پایین‌تر از دامنه طول موج مرئی نیستند. اما میکروسکوپ‌های الکترونی، امکان تصویربرداری در ابعاد نانو را فراهم می‌کند. میکروسکوپ‌های AFM، دسته‌ای از میکروسکوپ‌های پروب روبشی هستند که علاوه بر مواد رسانا، می‌توانند از نمونه های زیستی و غیر رسنا نیز تصویربرداری کرده و خواص مختلف نمونه‌ها را در ابعاد نانو تعیین کنند.(معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)
 
تشخیص ساختار مولکولی مواد با میکروسکوپ رامان 
میکروسکوپ‌های رامان به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در تشخیص ساختار مولکولی مواد مختلف، در کشورمان به عرصه تجاری وارد شد. سید حسن توسلی، مدیرعامل شرکت تکسان گفت: طراحی و ساخت سیستم‌های اپتیکی حساس،  آشکارسازی سیگنال ضعیف نوری، طراحی و اجرای آزمایش های مرتبط با اپتیک، لیزر و طیف سنجی، طراحی و ساخت بسته های آموزشی اپتیک، لیزر و طیف سنجی برای مقاطع مختلف تحصیلی از عمده‌ترین فعالیت‌هایی است که با بهره‌گیری از توانمندی داخلی کشورمان قادر به انجام آن‌ها هستیم.(معاونت علمی و فناوری)
 
تولید محصولات ثبت علائم حیاتی کاملا بومی
محمد صالح خواجه حسینی مدیر عامل شرکت فناوران بایامد، با اشاره به تولید تجهیزات ثبت بایوسیگنال، ویبراسیون بدن و فرمانتور و پرکولاتورهای مورد نیاز در عرصه داروسازی گفت: دستگاه‌هایی مانند ثبت کننده نوار مغزی، نوار قلبی و نوار عضلخ به صورت استاندارد در مدل ها و کانال‌های متنوع که با کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند که عمدتا در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. (معاونت علمی و فناوری)
 
ترمیم زخم‌های دیابتی با استفاده از پوشش نانویی
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی تهران با تولید یک پوشش نانویی تلاش کردند بهبود زخم‌های دیابتی را سرعت بخشند. این پوشش‌های متشکل از نانوالیاف را می‌توان به‌منظور درمان انواع زخم‌های پوستی از جمله زخم‌های ناشی از سوختگی و برش مورد استفاده قرار داد.(ایرنا)
 
بومی‌سازی دستگاه تعمیر و نگهداری باتری در کشور
محققان کشور با بهینه‌سازی سیستم‌های خارجی موفق به بومی‌سازی دستگاهی برای تعمیر و نگهداری باتری‌های صنعتی شدند که در حال حاضر در دو کارخانه کاشی و سرامیک‌سازی کاربردی شده است. سیدمحمدرضا شمس‌آبادی،افزود: لود بانک دستگاهی برای نگهداری و تعمیر باتری‌های صنعتی است. (ایسنا)
 
جمعه ۱۰ اردیبهشت
 
درمان سرطان با امواج فراصوت 
محقق ایرانی سازمان ناسا گفت: درزمان حاضر کاربرد امواج فراصوت در درمان سرطان به عنوان یک تکنولوژی راهبردی در درمان سرطان مطرح است. حمیدرضا چابک افزود: در درمان سرطان با امواج فراصوت(Ultrasound)، نیاز به مصرف دارو و شیمی درمانی و حتی بستری شدن بیمار نیست.  (ایرنا)
 
نواوری های ایران-قسمت قبل

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.