۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

هفت روز نواوری در جهان

در هفته گذشته دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.

شنبه ۱۱ اردیبهشت

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02

نجات نوزادان بسیار نارس با ابداع جفت مصنوعی خارجی
محققان دانشگاه میشیگان، برای اولین‌ بار یک جنین کاملا نارس گوسفند را با استفاده از جفت خارجی و در فضای بیرون از رحم زنده نگه داشتند. به دنبال این موفقیت محققان قدم‌های نخست را برای شبیه‌سازی جفت انسان با هدف زنده نگه‌ داشتن نوزادان بسیار نارس در فضای خارج از رحم مادر برداشته‌اند.(ایسنا)

فناوری گوگل این بار به کره چشم می‌آید
رقابت میان شرکت‌های فناوری و رسانه جدید اخیرا شدت گرفته و اکنون بنظر می‌رسد که گوگل این چالش را به کره چشم کشیده است. به گزارش Forbes، این شرکت اخیرا برای ثبت اختراع یک دستگاه الکترونیکی اقدام کرده که بطور مستقیم درون کره چشم کاربر تزریق می‌شود و کاربری آن اساسا تصحیح ضعیف بودن چشم است.(ایسنا)

کشف ژنی که انسان را جوانتر نشان می‌دهد
محققان مرکز پزشکی نوتردام دانشگاه اراسموس در هلند موفق به شناسایی یک تنوع ژن خاص شده‌اند که می‌تواند افراد را حدود دو سال جوانتر از سن واقعی‌شان نشان دهد.(ایسنا)

در گامی نویدبخش برای درمان ناباروری انجام شد،تبدیل سلول‌های پوست به اسپرم
دانشمندان اسپانیایی در دستاوردی پزشکی که می‌تواند در نهایت به یک درمان برای ناباروری منجر شود، موفق به تبدیل سلول‌های پوست انسان به اسپرم شدند.نتایج تحقیق این دانشمندان که با همکاری دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده در مجله Scientific Reports منتشر شده است.(ایسنا)

گام تازه محققان در ارتقای روش لقاح مصنوعی
دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن موفق به شناسایی وقوع جرقه‌های روی (زینک) در زمان نزدیک شدن آنزیم‌های اسپرم به سلول‌های تخمک شده‌اند. بررسی این جرقه‌ها می‌تواند به پزشکان در تعیین کیفیت تخمک برای استفاده در لقاح مصنوعی کمک کند. این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.(ایسنا)

امیدی تازه در تولید واکسن سرطان با روش ژنتیکی جدید
به گفته محققان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، دستاورد اصلی این تحقیق تولید یک پلت‌فرم کلی  برای توسعه یک نوع خاص از واکسن‌های موثر و ایمن است. این روش موثر می‌تواند راه را برای کنترل بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم، حساسیت‌ها و بیماری قلبی عروقی توسط واکسن‌ها هموار کند.(ایسنا)

طراحی دستگاه قابل حمل برای تشخیص فوری "ابولا"
گروهی از دانشمندان در تلاش برای حل مساله دوری آزمایشگاه‌ها از مناطق در معرض ابولا، دستگاه کوچکی طراحی کرده‌اند که این ویروس را در نیم ساعت شناسایی می‌کند.(ایسنا)

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت

filereader.php?p1=main_c20ad4d76fe97759a

ضبط و پخش فیلم با لنز تماسی هوشمند
شرکت سونی موفق به ابداع لنزهای تماسی هوشمندی شده است که قادر به ضبط و پخش فیلم های ویدیویی است. این لنزها تمامی این کارها را فقط با پلک زدن یک چشم انجام می دهد. این لنزها برخلاف لنزهای هوشمند سامسونگ که اوایل ماه جاری ثبت پتنت دریافت کردند و بر یک گوشی تلفن همراه تکیه دارند می توانند فیلم های ویدیویی خود را ذخیره کنند. (ایرنا)

ساخت اولین ربات غواص انسان نما
محققان دانشگاه استنفورد اولین ربات غواص انسان‌ نما را برای اکتشافات در بستر دریا ساختند.پروفسور خالد سلما، متخصص مهندسی الکترونیک از دانشگاه تکنولوژی عربستان عنوان کرد: ربات غواص انسان‌نما در واقع یک زیردریایی کوچک و پیشرفته است که برای مانورپذیری بیشتر به دو بازوی رباتیک پیشرفته مجهز شده است.(ایسنا)

ساخت باتری‌ مادام‌العمر برای تلفن همراه
محققان دانشگاه کالیفرنیا، به تازگی یک باتری مبتنی بر تکنولوژی نانو سیم اختراع کرده‌اند که قابلیت صدها هزار بار شارژ مجدد را دارد. این اختراع یک جهش عظیم در دنیای باتری‌ها محسوب می‌شود و در حقیقت باتری است که نیاز به جایگزین ندارد.(ایسنا)

غربالگری دارو روش جدید مقابله با باکتری‌های مقاوم
محققان آمریکایی برای متوقف کردن روند مقاومت باکتری‌ها در برابر تنها سلاح بشر یعنی آنتی‌بیوتیک‌ها از روش غربالگری داروها استفاده کردند. توانایی بشر برای تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید و قدرتمند رو به کاهش است. این در حالی است که روند پیدایش باکتری‌های بسیار مقاوم مثل CRE در حال افزایش است.(ایسنا)

دوشنبه ١٣ اردیبهشت

filereader.php?p1=main_c51ce410c124a10e0
استفاده از چاپ سه‌بعدی برای تولید غضروف
گروهی از محققان سوئدی برای تولید بافت غضروف از جوهر حاوی سلول‌های انسانی استفاده کرده و آنها را با استفاده از چاپ زیستی سه‌بعدی به شکل مورد نظر درآوردند. این روش قبلا به صورت درون‌تنی و با موفقیت روی موش آزمایش شده است. این نوآوری می‌تواند در آینده به تولید قطعات کاشتنی چاپی دقیق برای درمان گوش، بینی، و زانوهای آسیب‌دیده کمک کند.  (معاونت علمی وفناوری)

تغییر فرکانس و پهنای باند فوتون‌ها با استفاده از حافظه کوانتومی
گروهی از محققان کانادایی برای اولین بار توانستند رنگ و پهنای باند فوتون‌های منفرد فوق‌سریع را در دمای اتاق با استفاده از حافظه کوانتومی الماسی تغییر دهند. تغییر رنگ فوتون‌ها یا تغییر فرکانس آنها برای ایجاد ارتباط بهینه در یک شبکه کوانتومی ضروری است.این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است. (معاونت علمی وفناوری)

مبتلایان به سلیاک با خیال راحت رستوران بروند!
متخصصان موفق به ایجاد یک دستگاه جدید شدند که به اندازه کافی کوچک بوده و به راحتی در جیب یا کیف پول جا می‌شود و می‌تواند غذا خوردن در بیرون از منزل را برای افراد حساس به گلوتن، به یک تجربه ساده و امن تبدیل کند.این دستگاه جدید قابل حمل که Nima نام دارد، توسط تعدادی از متخصصان در سانفرانسیسکو تولید شده و می تواند مواد غذایی دارای گلوتن را تشخیص و نتیجه را ظرف چند دقیقه ارائه دهد.(ایسنا)

ساخت لنز تصویربرداری تراهرتز با پرینتر سه‌بعدی
محققان آمریکایی با استفاده از فناوری چاپ‌ سه‌بعدی اولین نمونه از لنزهای ارزان‌قیمت تصویربرداری تراهرتز با قابلیت افزایش کیفیت و پایداری تصاویر را تولید کردند. امواج تراهرتز یکی از کم‌خطرترین روش‌های موجود برای تصویربرداری از بافت‌های بدن است، چرا که این امواج در مقایسه با امواج اشعه ایکس قدرت کمتری دارند و در نتیجه امکان بروز پدیده یونیزاسیون در سلول‌ها را بسیار کاهش می‌دهند.(ایسنا)

سه شنبه ١٤ اردیبهشت

filereader.php?p1=main_aab3238922bcc25a6

اندازه گیری میزان بارش باران با شبکه رادیویی موبایل
محققان انستیتوی فنی کارلسروهه آلمان نرم افزاری را توسعه دادند که قادر است با تحلیل نوسانان امواج رادیویی مخابره شده بین ایستگاه های یک شبکه رادیویی، اطلاعات دقیقی را از میزان بارش باران به دست آورد. قطرات باران موجب کاهش میزان انتشار امواج الکترومغناطیس می شوند و نرم افزار محققان کارلسروهه نیز از همین ویژگی بهره می برد.(ایرنا)

کنترل ربات از فضا!
تیم پیک فضانورد بریتانیایی با موفقیت توانست یک ربات را از راه دور و از ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) بر روی زمین کنترل کند.این آزمایش که در حدود دو ساعت به طول انجامید، از مرکز کنترل عملیات آژانس فضایی اروپا کنترل می شد.(ایسنا)

لباس دارای درک و شناخت تولید شد
شرکت فناوری آی‌ بی‌ ام با همکاری یک خانه مد موسوم به Marchesa، یک لباس با فناوری پیشرفته تولید کرده که دارای قدرت درک و شناخت است.نخستین جزئیاتی که در این فرآیند مورد توجه قرار گرفته انتخاب نوع احساسات انسان است که این لباس به انتقال آن خواهد پرداخت. شرکت Marchesa در این میان احساساتی شامل شور و شوق، لذت، کنجکاوی، تشویق و هیجان را انتخاب کرده است.(ایسنا)

با تولید نخستین کاغذ الکترونیکی گرافنی گوشی‌های هوشمند آینده خم می‌شوند
چین در دستاوردی چشمگیر موفق به ساخت نخستین کاغذ الکترونیکی گرافنی جهان شده است که می‌تواند صنعت نمایشگرهای دستگاههای الکترونیکی مانند گجت‌های پوشیدنی و کتاب‌های الکترونیکی را متحول کند.(ایسنا)

چهارشنبه ١٥ اردیبهشت

باروری ابرها بوسیله آسمان خراش!
برج‌های عمودی بنا شده در کنار ساحل موجب پایین آمدن سطح ابرها و باروری آنها در فاصله زمانی مختلف شده و بارش حداقل در کمتر از 10 دقیقه اتفاق می‌افتد. البته با تحقیقات انجام شده و زمان‌بندی دانشمندان قادرند بارش این ابرها را در مکان مورد نظر پیش‌بینی کنند.(ایسنا)

پنجشنبه ۱۶  اردیبهشت

filereader.php?p1=main_c74d97b01eae257e4

ساخت پلیمری با تمام ویژگی های ماهیچه
محققان موفق به ساخت نوعی پلیمر شدند که تمام ویژگی های ماهیچه ها از جمله انعطاف پذیری، استحکام، خاصیت خودترمیمی و ارتجاعی را به همراه دارد. به گزارش ساینس، این پلیمر که الاستومر نام دارد، توسط محققان دانشگاه های استنفورد، نانجینگ، ریورساید، هاروارد و کلرادو تولید شده و مهمترین خاصیت آن، خاصیت ارتجاعی یا الاستیک است. نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Chemistry منتشر شده است.  (ایرنا)

دستگاه لیزر یک بار مصرف تولید شد

ماوس قابل کنترل با حرکات سر ساخته شد

ساخت کوچکترین موتور جهان برای تامین نیروی رباتهای میکروسکوپی

کاوشگری در مریخ با الهام از توتیای دریایی
گروهی از مهندسان و زیست‌شناسان دریایی از دانشگاه سن‌ دیه‌گو کالیفرنیا با الهام از توتیای دریایی یک دستگاه کاوشگر برای اکتشاف در مریخ طراحی کردند. این دستگاه که رسوبات مریخ و دیگر سیارات را تست می‌کند طبق ساختار پیچیده دهان و دندان‌های توتیای دریایی ساخته شده است.(ایسنا)

جمعه ۱۷ اردیبهشت

کمک به شناسایی مخفی مجرمان با خودروی ردیاب مواد مخدر

بررسی ارزانتر و ساده‌تر ویروس زیکا با راکتور زیستی مخترع نوجوان

ارزیابی بهتر سلامت بدن با کمک منسوجات الکترونیکی
محقان دانشگاه ایالتی اوهایو در تلاش برای ساده‌تر کردن زندگی بیماران، به دنبال طراحی پوشاکی هستند که می‌توانند به جمع‌آوری، ذخیره و انتقال اطلاعات دیجیتالی بپردازند. پارچه‌های کاربردی، یک فناوری توانا در حوزه ارتباطات و حسگر هستند و در آینده حتی کاربردهای پزشکی مانند تصویربرداری و نظارت بر سلامت نیز خواهند داشت.(ایسنا)

تلاش آمازون برای جلوگیری از سرقت سفارشات از درب منازل
۷ بهمن ۱۳۹۹

تلاش آمازون برای جلوگیری از سرقت سفارشات از درب منازل

آمازون به‌منظور جلوگیری از سرقت سفارشات مشتریان، ایده‌های جدیدی در سر دارد. ثبت اختراع جدید این شرکت فناور، حکایت از بکارگیری مجموعه‌ای از فناوری‌های بی‌سیم و دستگاه‌های ارتباطی دارد که جلوگیری از سرقت محموله‌ها در درب منزل مشتریان و اطمینان از تحویل نهایی آن‌ها را ممکن می‌سازد. بر اساس اسناد ثبت اختراع، آمازون به‌عنوان فرستنده محصول، شرکت حمل‌ونقل و همچنین سیستم امنیتی گیرنده سفارش (مثلاً زنگ درب خانه)، سه ضلع اصلی سیستم هشداردهی سرقت را تشکیل داده و امنیت بسته‌های قرار گرفته در درب منازل را به‌عهده دارند.

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

ربات هوشمندی که تجربه گفتگو با افراد فوت شده را فراهم می‌کند!

مایکروسافت، سیستم هوشمندی ابداع نموده که به افراد امکان می‌دهد تا با مردگان صحبت کنند. این مکالمه مجازی که از طریق ربات «Cahtbot» صورت می‌گیرد، دلتنگی کاربران را رفع نموده و امکان تجدید خاطرات با عزیزان درگذشته را فراهم می‌سازد. به این منظور، داده‌های اجتماعی، مانند تصاویر، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌ها، داده‌های صوتی و حتی نامه‌های نوشته شده از فرد مذکور، برای آموزش ربات و ایجاد قابلیت تعامل و گفتگوی کاملاً مشابه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همکاری ۱۵ دانشگاه نوآور برای تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی
۱۵ بهمن ۱۳۹۹

همکاری ۱۵ دانشگاه نوآور برای تجاری‌سازی اختراعات دانشگاهی

دانشگاه‌های پیشرو در حوزه نوآوری و کارآفرینی، برنامه مشترکی برای صدور مجوزهای بهره‌برداری از فناوری‌های دانشگاهی تدارک دیده‌اند. این برنامه، مجموعه وسیعی از دارایی‌های فکری در حوزه‌های ارتباطی، وسایط نقلیه خودران و داده‌ها را از پانزده دانشگاه برجسته تحقیقاتی آمریکا جمع‌آوری نموده و در اختیار متقاضیان مختلف، اعم از صنایع و شرکت‌های بزرگ فناور قرار می‌دهد. از جمله دانشگاه‌های مطرح می‌توان به هاروارد، کورنل، کلمبیا، پرینستون، ییل و برکلی اشاره نمود.

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۸ بهمن ۱۳۹۹

وبینار آموزشی اسرار تجاری در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه برنامه‌های مخاطب‌محور خود در حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، اقدام به برگزاری نخستین وبینار آموزشی اسرار تجاری نموده است. این وبینار که به معرفی اسرار تجاری به‌عنوان یکی از راهکارهای حفاظت از دارایی‌های فکری می‌پردازد، روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ بهمن‌ماه سال جاری و در قالب سه‌‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، برگزار می‌گردد.

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها
۲۱ بهمن ۱۳۹۹

ساخت خودروهای واقعی با روشی مشابه اسباب‌بازی‌ها

تسلا آرزوی خود برای ساخت یکپارچه بدنه خودرو با استفاده از ریخته‌گری را رها نکرده است. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت که همواره با توئیت‌های جنجالی خود دنیا را شگفت‌زده نموده و از آینده نه‌چندان دور محصولات تسلا می‌گوید، اخیراً در توئیتی اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک، شاهد انقلابی در صنعت خودرو خواهیم بود. ماسک در توئیت خود آورده: «ما با استفاده از دستگاه‌های ریخته‌گری بزرگمان، در تلاشیم تا ابعاد کامل خودروها را به همان روشی تولید کنیم که ماشین‌های اسباب‌بازی ساخته می‌شوند».

استفاده تجاری ضایعات کشاورزی در صنعت نساجی
۱۴ بهمن ۱۳۹۹

استفاده تجاری ضایعات کشاورزی در صنعت نساجی

یک شرکت استرالیایی فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، فناوری جدیدی برای تأمین سلولز مورد نیاز صنعت نساجی ارائه نموده است. «نانولوز»، مدعی است که این فناوری، یک فرآیند مقرون‌به‌صرفه و سازگار با محیط‌زیست بوده که استخراج سلولز از ضایعات آلی و کشاورزی و تبدیل آن‌ها به الیاف را ممکن می‌سازد. موفقیت در توسعه این فناوری جذاب، سهام نانولوز را با افزایش بیش از ۳۰ درصدی مواجه نموده و آینده‌ای درخشان را در پیش روی این شرکت قرار داده است.