۱۸ خرداد ۱۳۹۵ هفت روز نواوری درجهان
در هفته گذشته (۸ تا ۱۴ خرداد) دستاوردهای مختلف علمی و فناوری در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان به ثبت رسید. در این گزارش بخشی از این دستاوردها ارائه شده است.

شنبه ۸ خرداد

filereader.php?p1=main_c9f0f895fb98ab915

ربات ها هم درد را حس می کنند
محققان آلمانی در حال تلاش برای ساخت یک سیستم عصبی هستند که به واسطه آن، ربات ها هم درد را حس می کنند.گرچه هدف اصلی این طرح، حفاظت بالقوه از ربات ها است، اما می تواند امنیت انسان ها را نیز بیشتر کند. (ایرنا)

هدایت مسافران با کمربند ارتعاشی
یک شرکت آلمانی دست به ساخت یک کمربند جهت‌یاب زده که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به ابزارهای لمسی و بصورت دست آزاد به بازدید از شهرها بپردازند.کمربند شرکت "feelSpace " بر رو یا زیر لباس پوشیده شده و با مرتعش کردن کمر فرد بوسیله مجموعه‌ای از عملگرهای داخلی به وی در جهت‌یابی کمک می‌کند. (ایسنا)

ترکیب چند دارو در یک قرص با فناوری چاپ سه‌بعدی
دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که از یک چاپگر سه‌بعدی برای ترکیب دوزهای مختلف داروهای گوناگون در یک قرص با پخش زمان‌بندی شده استفاده می‌کند.(ایسنا)

کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی با رویکرد جدید
دانشمندان مرکز ملی تحقیقات(CNPEM)  و دانشگاه ایالتی کمپیناس یک رویکرد جدید را توسعه داده‌اند که از نانوذرات سیلیکا برای حمل داروی کورکومین به منظور درمان سرطان پروستات استفاده می‌کند. این ذرات با ویتامین فولات پوشش داده شده‌اند که به طور طبیعی به سمت سلول‌های تومور کشیده می‌شوند. (ایسنا)

یکشنبه ٩ خرداد

filereader.php?p1=main_45c48cce2e2d7fbde

ناسا یک اتاقک بادشونده در فضا راه اندازی کرد
سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) موفق به راه‌اندازی یک اتاقک بادشونده (ماژول فضایی) به عنوان بخش قابل سکونت در ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. این محفظه بادشونده‌ قرار است در آینده به عنوان محل سکونت روی ماه یا مریخ مورد استفاده قرار گیرد. (ایرنا)

کشف بزرگترین اسفنج جهان
گروهی از محققان موفق به کشف بزرگترین اسفنج جهان در اعماق دریاها در نزدیکی جزایر شمال غرب هاوایی شدند. اسفنج به قدری بزرگ است که می‌تواند یک اتاق را پر کند.(ایسنا)

گیاهی که گاز می‌گیرد!
 محققان دانشگاه بن برای اولین بار موفق به کشف کلسیم فسفات در ساختار گیاهان شده‌اند؛ آن‌ها دریافته‌اند که گزنه‌های صخره‌ای از این ماده جهت سخت کردن موهای سوزن مانند خود که برای دفاع در برابر صیادان کاربرد دارد، استفاده می‌کنند. (ایسنا)

پرتاب اولین موشک با موتور چاپ سه‌بعدی
اخیرا دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو (UCSD) موشکی با موتور چاپ سه‌بعدی به فضا پرتاب کرده‌اند. (ایسنا)

تشخیص زودهنگام سرطان با سیستم جدید
یک مهندس اهل شیلی موفق به ساخت یک سیستم تشخیص زودهنگام سرطان بر اساس یک آزمایش خون ساده شده است. این فناوری مبتنی بر یک آزمایش تشخیصی برای شناسایی مولکول‌های ریز میکروآران‌ای است که به عنوان نشانگر زیتس برای انواع بیماری‌ها عمل می‌کنند.(ایسنا)

عصای هوشمندی که به کمک بیماران پارکینسون می‌رود
محققان دانشگاه وست‌انگلند عصای هوشمندی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به هزاران نفر مبتلا به پارکیسنون کمک کند. عصای Walk to Beat می‌تواند با استفاده از یک حسگر، زمانی را که اندام کاربر بی‌حرکت شده و قادر به ادامه راه رفتن نیست، حس کند.(ایسنا)

عایقی برای خلاصی از ترک دستگاه‌های پوشیدنی

دوشنبه ۱۰ خرداد

filereader.php?p1=main_d3d9446802a442597

پیشرفته ترین موتور فضایی 250 ثانیه عمر دارد
پیشرفته ترین موتور فضایی جهان ساخت روسیه که در موشک ها دارای کاربری های مختلف از جمله پرتاب موشک های ماهواره بر و حمل بار به فضا استفاده می شود، فقط 250 ثانیه عمر دارد و پس از آن از بین می رود. (ایرنا)

تولید نانو حافظه 8 گیگا بایتی
غول الکترونیک کره ای 'سامسونگ' اعلام کرد، تولید انبوه نانوحافظه 8 گیگابایتی را آغاز کرده است.این تراشه می‌تواند سرعت رایانه ها را افزایش دهد. (ایرنا)

طراحی زانوبندی که گوشی همراه را شارژ می‌کند
محققان موفق به طراحی باتری پوشیدنی شدند که هنگام راه رفتن وسایل شما را شارژ می‌کند. این فناوری پاور واک(PowerWalk) نام دارد، بر روی زانو بسته می‌شود و با راه رفتن برق تولید می‌کند.(ایسنا)

مقابله با پرواززدگی با کمک مولکولهای مصنوعی
دانشمندان ژاپنی مولکول‌های مصنوعی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را تغیر داده و راه را برای درمان‌های بالقوه اختلالات خواب ناشی از پرواززدگی (جت‌لگ) یا شیفت کاری هموار کند.(ایسنا)

روغن سیاه اوضاع مبتلایان به سرطان پوست را بدتر می‌کند
پژوهش محققان دانشگاه یوتا نشان می‌دهد که استفاده از درمان‌های خانگی برای پوست نظیر روغن سیاه می‌تواند، اوضاع را بدتر کند.(ایسنا)

اهمیت حفظ باروری در زنان بازمانده از سرطان
محققان مرکز سلامت نورث ول دریافتند به زنان بازمانده از سرطان پستان درباره حفظ باروریشان اطلاعات کافی داده نمی‌شود.این دسته از زنان به علت درمان‌هایشان در خطر بالایی برای یائسگی زودرس قرار دارند. (ایسنا)

احیای حس لامسه افراد قطع عضو با بازوی رباتیک
محققان استرالیایی در حال توسعه یک بازوی رباتیک هستند که می‌تواند به افراد دارای قطع عضو کمک کند تا حس لامسه خود را مجددا بدست آورده و حرکاتشان را ارتقا بخشد.(ایسنا)

کشف ژن مرتبط با ام‌اس
محققان اسپانیایی در دستاوردی چشمگیر توانسته‌اند ژن دخیل در بر هم خوردن قواعد سلول‌های ایمنی خاص در بیماری عصبی ام‌اس را شناسایی کنند.(ایسنا)

سه‌شنبه ۱۱ خرداد

filereader.php?p1=main_6512bd43d9caa6e02

بخشی از مغز که مسئول بروزرسانی سریع اطلاعات است

معرفی رباتی که از سالمندان نگهداری و خانه را مدیریت می‌کند. "زِنبو" خدمتکار خانه در خدمت شماست!
شرکت ایسوس در نمایشگاه Computex 2016 در تایوان از ربات خانگی "زِنبو" رونمایی کرد که در انجام کارهای خانه و نگهداری از کودکان و سالمندان در کنار وظایف دیگر کمک می‌کند.(ایسنا)

با کمک تراشه‌های زیستی سه بعدی تشخیص زودهنگام و غیرتهاجمی سرطان روده محقق می‌شود
محققان روسی یک روش جدید برای تشخیص سرطان روده در مراحل اولیه آن ارائه کرده‌اند که از دقت بیشتری برخوردار بوده و همچنین کمتر تهاجمی و ارزانتر است. (ایسنا)

حسگرهای زیستی برای تشخیص مواد آلاینده در دریاها
محققان اروپایی در "مسینا" در جزیره سیسیل ایتالیا پیش‌نمونه ابزاری را آماده کرده‌اند که هدفش آشکار کردن و آنالیز مواد آلاینده در زمان واقعی در آب‌های شیرین است. این قایق روباتیک یکی از ابزارهای اصلی پروژه تحقیقاتی موسوم به "براوو" در اروپاست که به طور خودکار از آب دریا نمونه برمی‌دارد و روی عرشه، آنها را با حسگرهای زیستی آنالیز می‌کند.(ایسنا)

جدید محققان برای مبارزه با تومور مغزی، تکثیر سرطان با چاپ سه بعدی!
تیمی از محققان انگلیسی قصد دارند با استفاده از یک روش منحصربفرد به چاپ سه‌بعدی تومور مغز و سلول‌های سرطانی بپردازند تا بتوانند بر روی آن‌ها مطالعه کرده و درمان‌های دارویی مختلف را آزمایش کنند. این سلول‌ها به سرعت و مشابه تومورهای تهاجمی واقعی رشد می‌کنند.(ایسنا)

تولید مدارهای پوشیدنی قابل انعطاف برای لوازم الکترونیکی
گروهی از مهندسان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون موفق به ایجاد سریعترین مدارهای پوشیدنی کششی جهان شدند.این یک پیشرفت است که می‌تواند به تسریع سرعت کار با اینترنت و اتصال بی‌سیم به دنیای اطراف کمک کند. این دستگاهها همچنین دارای مصارف غیرپزشکی مانند نواختن موسیقی و شارژ سایر ابزارها را نیز دارند.(ایسنا)

چهارشنبه ۱۲ خرداد

filereader.php?p1=main_c20ad4d76fe97759a

مستحکم‌ترین ماده جهان جایگزین پیدا کرد
محققان اتریشی موفق به تولید شکل پایداری از کربن موسوم به کارباین شدند که نسبت به مستحکم ترین ماده جهان (گرافن) دو برابر استحکام کششی بیشتر دارد و 40 برابر قویتر از الماس است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature materials منتشر شده ‌است .(ایرنا)

روسیه فن‌آوری آینده‌نگرانه هایپرلوپ را اجرایی می‌کند
روسیه در حال بررسی امکان اجرایی کردن سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ الون ماسک برای ایجاد یک خط سریع‌السیر بین شهرهای مختلف این کشور است(ایسنا)

مبارزه با سرطان با یک پروتئین جدید
محققان در دانشگاه ایالتی جورجیا موفق به ساخت پروتئینی شدند که به طور موثر می‌تواند گیرنده‌های سطح سلول مرتبط با تعدادی از بیماری‌ها را هدف قرار دهد. این پروتئین دارای پتانسیل‌ زیادی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله سرطان است.(ایسنا)

ساخت پیکسل‌هایی که عکسها را همیشه شفاف نگه می‌دارند
محققان موفق به ایجاد پیکسل‌های فلزی کوچکی شدند که به ایجاد تصاویر واضح با رنگ ثابت کمک کرده که هرگز درخشش خود را از دست نمی‌دهند. تیم محققان دانشگاه ملبورن در حال حاضر فرآیند طراحی و ساخت 2000 پیکسل جدید را توسعه دادند که دارای 2000 رنگ و سایه مختلف است.(ایسنا)

طراحی نسل جدید تجهیزات زرهی با الهام از یک حشره
حشره میگوی آخوندکی الهام‌بخش یک طرح برای مواد فوق‌العاده قوی نسل آینده شده که می‌تواند راه را برای ساخت هواپیماهای فوق پیشرفته، تجهیزات زرهی و سایر دستگاهها هموار کند.(ایسنا)

تولید آنتی‌بیوتیک از واحدهای شیمیایی ساده
محققان روش جدیدی برای تولید صدها آنتی‌بیوتیک ماکرولید از واحدهای ساختمانی شیمیایی ساده پیدا کرده‌اند. محققان دانشگاه هاروارد با استفاده از این روش جدید بیش از 30 آنتی‌بیوتیک جدید سنتز کرده‌اند که تعدادی از آنها در برابر برخی سویه‌های باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک موثر هستند.(ایسنا)

تولید برق از انرژی باد و خورشید به طور همزمان

تعیین قدرت سلول‌های سرطانی با کمک لیزر
فیزیکدانان زیستی دانشگاه لایپزیگ آلمان برای سنجش قدرت سلول‌های سرطانی از پرتوهای لیزر استفاده کردند. شلیک پرتوهای لیزر به سلول‌های سرطانی می‌تواند با بررسی ویژگی‌های فیزیکی آنها تعیین کند که آیا متاستاز می‌کنند یا خیر.(ایسنا)

درمان بیماریهای پیچیده با روش جدید ویرایش ژن
محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی یک ابزار ویرایش ژنی جدید طراحی کرده‌اند که کاربردی‌تر و استفاده از آن راحت تر است.(ایسنا)

پنجشنبه ۱۳ خرداد

filereader.php?p1=main_c51ce410c124a10e0

بررسی حساسیت پاسخ نانوحسگرهای گازی به ترکیبات مختلف
محققان انگلیسی با همکاری پژوهشگرانی از سوئد و آمریکا روشی برای اندازه‌گیری پاسخ حسگر گرافنی به غلظت‌ های مختلف گاز در محیط ارائه کردند که مسیر تجاری‌ سازی حسگرهای گازی گرافنی را هموار کند.(ایرنا)

رونمایی از آینه جادویی شرکت مایکروسافت
شرکت مایکروسافت آینه‌ هوشمندی تولید کرده است که احساسات کاربران را درک کرده و اطلاعات شخصی آنها را نمایش می‌دهد.(ایسنا)

استفاده از قارچها در داروسازی
محققان آلمانی و آمریکایی با مطالعه ژنوم قارچ Aspergillus fumigatus موفق به کشف مواد جدیدی شده‌اند که در خانواده آلکالوییدهای ایزوکولینولین قرار داشته و می‌توانند در داروسازی کاربرد داشته باشند. این مطالعه در Nature Chemical Biology به چاپ رسیده است. (ایسنا)

جمعه ۱۴ خرداد

واکر رباتیک برای سالمندان طراحی شد
این واکر چهار چرخ جدید که FriWalk نام دارد، به حسگرهای عمق و دوربین مجهز شده و می‌تواند مشکلات بهداشتی و درمانی را از راه رفتن یک کاربر تشخیص دهد و همچنین به عنوان یک مربی شخصی عمل کند.(ایسنا)

ساخت گلدان مغناطیسی معلق
یک شرکت سوئدی، گلدان پیشرفته‌ای تولید کرده که با استفاده از نیروی مغناطیسی در هوا معلق باقی‌ می‌ماند.(ایسنا)

ساخت پیشرفته‌ترین جسد مصنوعی حیوان

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.