۱۰ تیر ۱۳۹۵

کمتر از 5% اختراعات در کشور تجاری سازی میشود

با وجود اینکه تمام ساز و کارها برای تولید علم و رشد علمی در کشور فراهم است و آمار و ارقام نیز موید آن است، اما در طول سال های اخیر ثبت اختراعات در کشور سیر نزولی داشته است، معضلی که منشاء آن بیش از آنکه به حوزه علمی و پژوهشی کشور مربوط باشد، مسائل اقتصادی است. 

نگاهی به آمار تعداد ثبت اختراع در کشور از سال 1391 تا 1393 بیانگر آن است که در سال 1391 میزان چهار هزار و 668 اختراع، در سال 1392 میزان سه هزار و 436 اختراع و در سال 1393 نیز این آمار به دو هزار و 851 ثبت اختراع کاهش یافته است. 


filereader.php?p1=main_b53b3a3d6ab90ce02

این در حالی است که آمار سال 1394 نیز هنوز از سوی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت و اسناد کشور اعلام نشده است و به نظر می رسد در سال 1394 ثبت اختراع از این میزان نیز کمتر شده باشد.


نبود نیازسنجی اختراع در حوزه صنعت کشور 
میرصالحی در خصوص این که چرا این اختراعات تجاری سازی و یا به عبارتی به ثروت تبدیل نمی شوند، یکی از دلائل مهم این مسئله را نبود نیازسنجی اختراع در حوزه صنعت کشور دانست و گفت: مخترع نباید به دنبال واحد صنعتی باشند بلکه واحدهای صنعتی باید به دنبال مخترعین باشند.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این اختراعات برای این که ادامه داشته باشد، باید وارد واحدهای صنعتی شده و از طرفی واحدهای صنعتی نیز برای جذب اختراعات باید به اختراعات نیازمند باشند.

ضرورت صادرات محور و قابل ارائه بودن اختراع در بازارهای جهانی 
میرصالحی در خصوص اینکه چرا برغم ایجاد این فرایند در کشور، اما باز هم آمار ثبت اختراعات ما که به مرحله تجاری سازی رسیده، خیلی کاهش یافته است گفت: علت این است که باید واحدهای صنعتی یا سرمایه گذاران ما احساس نیاز پیدا کنند.
وی توضیح داد: برای این که این احساس نیاز در سرمایه گذران بوجود آید، باید محصول تولید مخترعین رقابت پذیر و صادرات محور باشد و به لحاظ کیفی و کمی آن قدر ارتقا پیدا کند که قابل ارائه در بازارهای جهانی و بین المللی باشد.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از راهکارهای تبدیل اختراعات به محصولات صنعتی و ثروت را معرفی و نمایش این اختراعات در پارک های علمی و فناوری دانست و گفت: در حال حاضر برخی اختراعاتی که در حد فرابورس باشند، به تابلو فرابورس اعلام و معرفی می شوند.
میرصالحی افزود: این اختراعات در فرابورس مجددا مورد بررسی قرار می گیرد و تعدادی از آنها از سوی شرکت های کارگزار و سرمایه گذاران خریداری می شوند.
میرصالحی ادامه داد: برای ورود به بازارهای جهانی و بین المللی، باید خود را موظف می کنیم که محصول مان را به لحاظ کیفی ارتقا دهیم که در آن بازارها بتوانیم آنها را ارائه کنیم ضمن اینکه این امر مستلزم ایجاد ارتباطات بین المللی و ارتباطات خارجی کشور با کشورهای خارجی است.
وی گفت: هنگامی که این ارتباطات توسعه یابد، به تبع آن، ایران می تواند با بسیاری از کشورها به تعامل برسد و در این هنگام، اگر زمینه لازم برای ورود ایران به اقتصاد جهانی فراهم شود، می توانیم در بازارهای بین المللی حضور داشته باشیم که آن موقع باید محصول به لحاظ کیفی بتواند در حد استانداردهای جهانی و بازارهای بین المللی باشد یعنی قابلیت رقابت پذیری به لحاظ تولید داشته باشد.

رکود اقتصادی مانع تجاری سازی اختراعات در کشور
اما با وجود فراهم بودن تمام ساز و کارها برای تولید علم و رشد علمی در کشور به طوری که آمار و ارقام نیز موید آن است، اما در طول سال های اخیر اختراعات در کشور سیر نزولی داشته است، معضلی که به نظر می رسد منشاء آن بیش از آن که حوزه علمی و پژوهشی کشور باشد، مسائل اقتصادی است.
میرصالحی نیز بر این موضوع تاکید دارد؛ وی با اشاره به این که در حال حاضر تمام ساز و کارهای تولید علم و رشد علمی کشور فراهم است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل در تولید علمی نیست بلکه رکود اقتصادی است، زیرا پس از تولید علم، باید در جایی از آن استفاده و تجاری سازی شود.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که اقتصاد کشور باید تولیدات علمی را جذب و شکوفا کند، گفت: اقتصاد نیاز به یک بازار مالی پیشرفته با عمق و ظرفیت کافی دارد که بتواند سرمایه لازم را برای فعالیت بخش خصوصی از منابع بانکی و اوراق بهادار و سایر منابع فراهم کند.
افزود: در واقع اشکال در برخی مسایل مرتبط با اقتصاد کشور و برخی تحریم ها است که مانع از تبدیل دانش به ثروت شده اند. اگر این اشکالات در اقتصاد رفع شود به طور قطع رشد علمی و تعداد اختراعات بیشتر خواهد شد و سیری صعودی پیدا خواهد کرد، هر چند این امر خود نیازمند ساز و کارهایی است.

لزوم تشکیل کنسرسیوم برای ورود به بازارهای بین المللی 
میرصالحی یکی از راهکارهای رشد و موفقیت شرکت های صنعتی را به عنوان استفاده کنندگان یافته های مخترعین کشور، ورود آنها به بازارهای بین المللی عنوان کرد و گفت: این شرکت ها برای این کار باید کنسرسیوم هایی تشکیل دهند.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: یعنی این که چند شرکت زیر چتر یک شرکت بزرگ فعالیت کرده و با تجمیع توانمندی ها، محصولی مشابه را با یک برند تولید و به بازارهای بین المللی معرفی کنند.
وی همچنین ایجاد کریدورهای صادراتی برای صادرات محصولات دانش بنیان به بازارهای بین المللی را بسیار با اهمیت خواند و گفت: ایجاد کریدورهای صادراتی می تواند به واحدهای صادرکننده کمک و خدمات لازم را ارائه کند.
مدیر کل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به هرصورت، از مرحله تولید تا فروش، یک زنجیره ارزش است و برای اینکه دانش تولید شده در فرایند این زنجیره مورد استفاده قرار گیرد، باید تمام قسمت های آن فعال و پویا عمل کنند.
منبع:ایرنا

 

نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ) کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی
۲ تیر ۱۳۹۹

سلسله وبینارهای آموزشی مالکیت فکری وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی

پیرو تفاهم‌نامه کانون پتنت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، برگزاری یک سلسله وبینارهای آموزشی در خصوص مالکیت فکری، در دستور کار قرار گرفته است. تقویم منتشر شده، شامل ۱۰ وبینار آموزشی و ۲ وبینار ترویجی است که ویژه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و پژوهشگران وزارت بهداشت، برگزار می‌گردد.

آزمون بر خط مالکیت فکری
۸ تیر ۱۳۹۹

آزمون بر خط مالکیت فکری

کانون پتنت ایران، در راستای اهداف خود برای آموزش و ترویج مفاهیم مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع، در صدد برگزاری مجموعه‌ای از آزمون‌ها برای عموم مخاطبین علاقه‌مند است. در پی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اولین دوره از این سری آزمون‌ها، در روز جمعه مورخ ۲۰ تیرماه سال جاری و از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح برگزار می‌گردد.

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران
۱ تیر ۱۳۹۹

انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ آکادمی کانون پتنت ایران

آکادمی کانون پتنت ایران، در ادامه سیاست‌های خود مبنی بر آموزش مخاطب‌محور در حوزه «IP» و ارتقای سطح دانش مالکیت فکری در کشور، اقدام به انتشار تقویم آموزشی تابستان ۹۹ نموده است. این تقویم آموزشی، مجموعاً ۹ رویداد آنلاین را شامل شده و متقاضیان می‌توانند با حضور در این دوره‌ها، آگاهی و دانش خود در حوزه مالکیت فکری را افزایش دهند.

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

امکان شرکت به صورت آنلاین در کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی

در راستای اعلان‌ قبلی آکادمی کانون پتنت ایران، در خصوص برگزاری یک دوره سه‌روزه با عنوان «کمپ مالکیت فکری تا تجاری‌سازی (اختراعات)»، به منظور در نظر گرفته شدن مسائل بهداشتی و همچنین مراعات حال شرکت‌کنندگان، موارد ویژه‌ای در دستورالعمل برگزاری این دوره قرار گرفته است. یکی از موارد در نظر گرفته شده برای این کمپ سه‌روزه که از مورخ ۲۴ لغایت ۲۶ خردادماه سال جاری و با همکاری کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌گردد، امکان استفاده از آن به صورت آنلاین و غیرحضوری است.

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی
۴ تیر ۱۳۹۹

تلاش تسلا برای تجاری‌سازی بین‌المللی نسل جدید سقف‌های خورشیدی

تسلا آماده عرضه سقف‌های خورشیدی خود به بازارهای بین‌المللی است. این شرکت فناور که به دنبال فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه‌ای خود، به فناوری بسیار جذاب سقف‌های خورشیدی دست یافته، در راستای توسعه فعالیت‌های خود، اروپا را به‌عنوان یک بازار بالقوه و جذاب در نظر گرفته است. در همین راستا، با توجه به لزوم حفاظت حداکثری از این نوآوری ارزشمند، پتنت جدیدی را در دفتر ثبت اختراع اروپا به ثبت رسانیده است.

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه
۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آماده‌سازی بستنی در کمتر از ۳ ثانیه

محققین دانشگاه «Cornell»، روش جدیدی برای آماده‌سازی بستنی ابداع نموده‌اند که انقلاب بزرگی در این صنعت محسوب می‌شود. این فرآیند جدید، با استفاده از دی‌اکسید کربن تحت فشار، امکان تولید بستنی را در کمتر از چند ثانیه فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، امکان تولید و عرضه بستنی در محل فراهم شده و لزوم استفاده از زنجیره تأمینی شامل خنک‌کننده‌ها و یخچال‌ها و همچنین استفاده از مواد تثبیت‌کننده، به طور کامل رفع می‌شود.