۰۸ مرداد ۱۳۹۵ پنج طرح فناورانه نانو در چهارمین مجمع اقتصادی نانو معرفی شدند
چهارمین دوره مجمع اقتصادی نانو،  در روز دوم با سخنرانی رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برای معرفی «سامانه یکپارچه مدیریت تبادل فناوری» آغاز شد.
  وی بیان کرد: تجربه نشان داده که همواره در کشور انتقال دستاوردهای فناورانه به صنعت با مشکلاتی روبرو بوده است. آگاهی نداشتن فناوران از نیاز واقعی صنعت و نبود حمایت‏های مالی، فنی و حقوقی از تبادل فناوری ازجمله این موارد هستند.
 اسدی فرد ادامه داد: در سایر کشورها جهت رفع این مشکلات راهکارهای مختلفی اجرا شده که یکی از موارد موفق ایجاد کارگزاران تبادل فناوری بوده است. کارگزاران در حقیقت واسطه‌هایی هستند که توانایی معرفی هدفمند فناوری‌های جدید به بازارهای موجود را دارند.
 مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همچنین توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی این افراد، سابقه خوب و آشنایی آن‌ها با صنایع است. با توجه به تجربیات گذشته ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی در این خصوص و همچنین بررسی موارد موفق در سایر کشورها، سامانه یکپارچه مدیریت تبادل فناوری، باهدف انتقال فناوری از شرکت‏های کوچک و متوسط به شرکت‏های بزرگ صنعتی راه‏اندازی شده است.
 سرفصل‌های این ارائه شامل ویژگی‏های شرکت‏های کوچک و متوسط و شرکت‏های بزرگ صنعتی، اهمیت انتقال فناوری از شرکت‏های کوچک و متوسط به شرکت‏های بزرگ صنعتی، مشکلات انتقال فناوری از شرکت‏‏های کوچک به بزرگ بود.
 همچنین نقش واسطه‏‌های تبادل فناوری در انتقال فناوری از شرکت‏های کوچک و متوسط به شرکت‏های بزرگ، انواع واسطه‏‌های تبادل فناوری در سایر کشورها و نمونه‌های موفق، راه‏‌اندازی سامانه‏‌ی تبادل فناوری در ستاد توسعه فناوری نانو، مدل کاری سامانه و حمایت‌های موجود در آن برای کارگزاران، معرفی چند نمونه‏‌ی تبادل فناوری موفق در این ارائه بررسی شد.
 تحلیل چالش‌های همکاری‌های فناورانه و حمایت‌های دولتی مرتبط
صبح روز دوم چهارمین دوره مجمع اقتصادی نانو پنلی برگزار شد که در ضمن آن ۴ نماینده از بخش‌های مختلف دولت، به بررسی مهم‌ترین چالش‌های بحث همکاری‌های فناورانه شرکت‌ها در کشور پرداختند.
 همچنین به مدل‌های حمایتی که هر مجموعه  جهت توسعه این همکاری‌ها تعریف کرده ارائه و تحلیل شد که هر برنامه حمایتی به چه طریقی جهت رفع چالش‌ها و کاهش ریسک‌های موجود عمل خواهد کرد.
 در این پنل، رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی در رابطه با برنامه‌های ستاد و کارگروه تحت مدیریت خود صحبت کرد.
 به گفته وی کارگروه صنعت و بازار طی سال‌های اخیر، به طور ویژه بر بحث رسوخ فناوری نانو به صنعت و همکاری فناورانه شرکت‌های نانویی با شرکت‌های صنعتی تمرکز کرده است.
 همچنین محمد صاحبکارخراسانی، سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در رابطه با برنامه‌های حمایتی معاونت دانش‌بنیان جهت توسعه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی صحبت کرد.
 علیرضا هادی نیز، به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیر طرح اعطای کمک‌های فنی و اعتباری به صنایع این وزارتخانه، موضوع را از زاویه دیگری مورد تحلیل قرار داد.
 در نهایت مهدی الیاسی نیز که معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، در رابطه با سیاست‌های کلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت‌های موجود در ماده ۴۳ قانون رفع موانع تولید در همین راستا نکاتی را ارائه کرد.
 ارائه فناوری‌های منتخب حوزه نانو به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ
۵ فناوری منتخب حوزه نانو برای مخاطبان چهارمین مجمع اقتصاد نانو ارائه شد. هر فناوری حداکثر ظرف ۱۰ دقیقه توسط یکی از مدیران شرکت‌های صاحب فناوری معرفی شده و سپس به مدت ۵ دقیقه توسط هیأت داورانی متشکل از مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی مرتبط با آن فناوری (که به نوعی می‌توانند مشتری بالقوه برای آن فناوری به شمار روند) در کنار معاون برنامه‌ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ و دکتر رضا باقری، رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Smartup Studio، مورد پرسش و پاسخ و ارزیابی قرار گرفت.
 در نهایت با رای هیات داوران، برترین فناوری از میان این پنج طرح انتخاب می شود که در هفته آینده انتخاب اعلام خواهد شد و جایزه ویژه این بخش را به خود اختصاص می دهد.
 هدف از برگزاری این برنامه، به نوعی یک شبیه‌سازی از شروع ارتباط یک شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت صنعتی برای مشارکت در بهره‌برداری از یکفناوری خواهد بود.
 نمایشی که می‌تواند جنس نگاه یک شرکت بزرگ را به فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان نشان داده و مخاطب برنامه در عمل و به شکل واقعی ببیند که کدام بخش از فناوری برای مدیران شرکت‌های بزرگ جذاب خواهد بود و یا چه نکاتی برای آن‌ها اهمیت دارد.
 اگرچه می‌توان امید داشت که تعامل آغاز شده بین فناوران و شرکت‌های بزرگ در این پنل، در آینده ادامه یافته و جدی‌تر شود، اما انتظار واقعی‌تر، انتقال بار آموزشی آن در جهت نزدیک‌تر کردن زبان شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صنعتی برای همکاری‌های آتی خواهد بود.
 در این پنل به طور مشخص، ۵ فناوری در زمینه تولید نانوکامپوزیت تعمیر خطوط لوله نفت و گاز، تولید کنسانتره پروتئینی از آب‌پنیر، تولید ماسک زیبایی، تولید سیم‌جوش‌های توپودری و تولید نانوهیدروکسی آپاتایت ارائه شد.
 نگاهی به همکاری‌های فناورانه در دنیا، گسترش بازار فناوری و خدمات در عرصه بین المللی (صادرات فناوری(،جستجوی مزیت رقابتی در زنجیره ارزش جهانی صنعت: مفاهیم و تکنیک‌ها سخنرانی و دو کارگاه دیگری بودند که در این روز برگزار شدند.
 چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو، به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  ۵ و ۶ مرداد ماه با محوریت نوآوری باز و انتقال دستاوردهای فناورانه از شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ، در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day