۱۰ شهریور ۱۳۹۵ 130 اختراع داخلی و 12پتنت، در انستیتو پاستور ایران
- فعالیت دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران به چه صورت است؟
دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران فعالیت خود را از سال 86-1385 در قالب مجموعه کانون تفکر انستیتو آغاز کرد که مالکیت فکری بخشی از فعالیت های آن بود. از سال 1387 دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران به صورت یک واحد مستقل ذیل معاونت پژوهشی شکل گرفت. ابتدا کارهای زیر بنایی مانند تدوین آیین نامه ها و ترسیم فرآیند ها صورت گرفت. این دفتر به محققین و مخترعین برای ثبت اختراع کمک می کرد، در آن زمان محققین خودشان باید کارهای ثبت را به صورت دستی انجام میدادند و این دفتر تنها اظهارنامه ها را از سازمان مالکیت صنعتی می گرفت و در تکمیل آنها کمک می کرد و پیگیری ثبت بر عهده خودشان بود. از سال 1389 دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران فعال تر شد و فرآیند ثبت اختراع را خودش برای مخترع انجام می داد. در آن زمان سیستم ثبت اختراع به صورت اعلامی بود نه اثباتی. و هر درخواستی که دو بار در روزنامه آگهی می شد و معارضی نداشت ثبت می شد. 
سال 1390 در انستیتو به پیشنهاد اینجانب کمیته ای برای موضوعات مالکیت فکری تشکیل شد و از محققین بخش های مختلف که از آن قسمت ها درخواست ثبت اختراع وجود داشت دعوت شد و تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی انتخاب شدند مانند نماینده بخش تولید ، نماینده معاونت پژوهشی و کسانی که از فرایندهای ثبت اختراع آگاهی داشتند و اینجانب هم به عنوان دبیر این کمیته حضور داشتم. در این زمان سیستم ثبت اختراع ایران نیز به سیستم اثباتی تغییر کرد. تمام درخواست ها قبل از شروع فرایند ثبت ابتدا در کمیته بررسی می شود. با توجه به اینکه بخشی از مالکیت اختراع به نام انستیتو است، درخواست ها با حساسیت بررسی می شوند. پس از ارزیابی علمی، ادعاها از لحاظ ساختاری و محتوایی نیز بررسی می شوند تا اگر ایرادی در آن است قبل از ارسال برای ثبت، رفع شود.
در اسفند سال 1391 انستیتو پاستور بعنوان مرجع استعلام اداره ثبت مالکیت صنعتی انتخاب شد و نه تنها پرونده های خود انستیتو، بلکه تعدادی از درخواستهای ثبت اختراع از سراسر کشور در حوزه سلامت به انستیتو فرستاده می شود و در دفتر مالکیت فکری ارزیابی می گردد. از خرداد سال 1391 درخواستها به صورت الکترونیک در سامانه ثبت اختراع اداره مالکیت صنعتی ثبت می¬شود. ورود این اطلاعات در سامانه توسط همکاران ما در دفتر مالکیت فکری انستیتو انجام می گیرد. اطلاعات مخترعین توسط دفتر دریافت و فرآیند ثبت برای آنها پیگیری می-گردد و مخترع فقط در مرحله دریافت گواهی که اصل امضای افراد نیاز است به اداره مالکیت صنعتی میرود و اسناد را امضا میکند.
برای ثبت اختراع خارجی انستیتو تفاهم نامه ای با یک وکیل دارد و از سال 1389 تا کنون 12 اختراع را برای انستیتو پیگیری کرده است که 4 مورد از آنها به ثبت رسیده و مابقی هم در فرآیند ثبت است. فرآیند ثبت اختراع خارجی تقریبا یک فرآیند سه ساله است. از سال گذشته که کانون پتنت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد، انستیتو افتخار دارد عضو کانون پتنت باشد و پرونده های ثبت اختراع خارجی را برای کانون ارسال می نماید. البته فرآیند ثبت اختراع از طریق کانون پتنت فعلا کمی کند است و ایراداتی هم دارد که جای بهبود دارد و با تلاش دوستان این مجموعه رفع خواهد شد. با این حال هر پرونده ای که قرار باشد ثبت اختراع خارجی شود حتما در کمیته مالکیت فکری انستیتو بررسی می شود و در مورد ثبت یا عدم ثبت آن تصمیم گیری می گردد زیرا هزینه های ثبت خارجی بسیار زیاد است و برای هر پرونده 30 الی 40 میلیون تومان نیاز است که تا قبل از این، هزینه برعهده انستیتیو بوده است واکنون کانون پتنت ایران 90درصد هزینه ثبت را پرداخت میکند. برای ثبت داخلی اختراعات نیز انستیتو تمام هزینه ها را برعهده دارد.
تا سال گذشته دریافت درخواست متقاضی، تکمیل فرمها، داوری، رفع ایرادات و اعلام نتایج فرآیندی طولانی در دفتر مالکیت فکری بود و ممکن بود دو الی سه ماه طول بکشد اما از ابتدای امسال فرمهای درخواست ثبت اختراع را تغییر دادیم. بصورتیکه مخترع به سؤالات و نکاتی که برای داوری اهمیت دارد، پاسخ میدهد. همچنین از متقاضی دعوت می¬شود در اولین جلسه ارزیابی پس از داوری حضور داشته باشد و بدون اینکه مشخص شود داور پرونده چه کسی است، به ایرادات پاسخ میدهد. این فرآیند موجب تسریع بررسی پرونده ها در سال 95 شده است.

filereader.php?p1=main_ec8956637a99787bd

تا کنون چند طرح هایی و با چه موضوعاتی برای ثبت اختراع به شما مراجعه کرده اند؟
طبق آخرین به روزرسانی که تیر ماه 95 بر روی پرونده های ثبت اختراع انستیتو انجام گرفت از سال 1386 تا کنون 130 ثبت اختراع داخلی داشتیم که گواهی آنها دریافت شده است و 10 الی 12 پرونده هنوز درحال بررسی است. موضوع فعالیت انستیتو پاستور ایران حوزه سلامت بخصوص واکسن و فرآورده های بیولوژیک است وعموما درخواستهای ثبت اختراع دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران در حوزه کاندید واکسن، کیت، آنتی بادی های منوکلونال وکاربردهای آن، پروتئین های درمانی، سیستمهای دارورسانی، نانو داروها و همچنین بهینه سازی فرآیندهای تولید است. هر اختراع لزوما یک محصول نیست بلکه یک محصول ممکن است مجموعه ای از دارایی های فکری باشد. 
- حمایت کانون پتنت ایران از دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران به چه صورت است؟
کانون پتنت با اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی تشکیل شده است. اهداف بلند مدت خود را از طریق آموزش نیروی انسانی و راه اندازی دفاتر مالکیت فکری در دانشگاهها و پژوهشگاهها جهت توانمند سازی آنها و اهداف کوتاه مدتش را از طریق کمک به ثبت اختراع پیگیری می¬نماید. در مورد انستیتو نیز کار به همین صورت بوده است. کانون پتنت در سال گذشته یک دوره آموزشی برای نمایندگانی از دفاتر مالکیت فکری برگزار کرد. در این دوره آموزشی یکساله کلاسهایی بصورت هفتگی با موضوع مفاهیم پایه ای مالکیت فکری با حضور استاد خوب و بنام این حوزه و نیز مسائل تجاری سازی، مدیریت فناوری، بورس و فرابورس برگزار شد. در این دوره افراد متناسب با ظرفیت جذب خود از این آموزشها استفاده کردند و توانستند این مفاهیم را به مجموعه خود منتقل کنند. دفتر مالکیت فکری انستیتو مباحث آموزشی مطرح شده در این دوره را در اختیار اعضاء کمیته مالکیت فکری خود قرارداد و همچنین برای افراد علاقمند که درخواست این آموزشها را داشتند ارسال کرد. درصورت اجازه کانون پتنت این اسلایدهای آموزشی در سایت انستیتو قرار خواهد گرفت تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.
در مورد حمایت کانون پتنت از ثبت اختراع خارجی سامانه ای طراحی شده و اطلاعات مخترعین در آن وارد می شود و در فواصل زمانی مشخص، نتایج داوری ها و یا اصلاحات مورد نیاز در آن اعلام می شود. کانون پتنت برای ثبت اختراع خارجی از توان و تجربه وکیل ایرانی مقیم خارج بهره برداری می نماید. این فرآیند نیاز به اصلاحاتی دارد. در حال حاضر دانشگاهها و پژوهشگاهها برای داوری و بررسی ثبت اختراعات نقش خیلی فعالی ندارند. برخی از مجموعه ها پتانسیل همکاری در این فرآیند را دارند. انستیتو پاستور ایران آمادگی خود را برای همکاری در داوری پروند های مرتبط با حوزه سلامت اعلام کرده است و این کار موجب تسریع بررسی پرونده ها خواهد شد. اگر کانون پتنت بتواند از این ظرفیت ها در مجموعه های مختلف استفاده کند سرعت پاسخگویی و کیفیت داوری ها بالا میرود.
ادامه دارد..

پربازدید‌ترین‌ها

نشست افتتاحیه فن‌تز
۵ اسفند ۱۴۰۲

نشست افتتاحیه فن‌تز

فراخوان حمایت از تجاری سازی پایان‌نامه‌های حیطه مواد و صنایع معدنی (فن‌تر مواد) و حمایت از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران
۳۰ بهمن ۱۴۰۲

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) در حاشیه بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

گفتگوی خبری دکتر مرتضی براتی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه اکوسیستم کانون مدیریت دارایی‌های فکری در خصوص چالش‌های نظام اختراعات و توسعه فناوری در کشور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا)

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران
۲ اسفند ۱۴۰۲

همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.