۱۳ شهریور ۱۳۹۵ «قارچ ارینجی» ثبت اختراع شد؛ رآکتور تحقیقاتی استئارات کلسیم درمرحله ثبت‌ اختراع.
ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی "شاه‌ صدف"
 
filereader.php?p1=main_6974ce5ac660610b4

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از ثبت اختراع فرمولاسیون تولید قارچ دارویی خوراکی با عنوان "شاه‌ صدف" خبر داد.
مهندس جواد جانپور اظهار کرد: قارچ شاه‌صدف (Pleurotus eryngii) یکی از گونه‌های متعلق به جنس قارچ‌های صدفی (Pleurotus spp.) است و دارای یکی از بزرگترین اندام‌های باردهی در بین انواع گونه‌های قارچ‌های خوراکی است.
وی ادامه داد: خانواده قارچ‌های صدفی (Pleurotus spp.) با داشتن ترکیبی به نام لواستاتین (lovastatin) باعث کاهش سطح کلسترول خون شده، از این رو مصرف آن برای افراد دارای چربی خون توصیه می‌شود. همچنین در تحقیقات اخیر ترکیب ضد سرطانی اریجیولید A نیز شناخته شده که بر روی سلول‌های سرطانی تاثیری کنترلی دارد.
جانپور تصریح کرد: عطر دلپذیر، ماندگاری بالا و کیفیت پخت مناسب، این قارچ را در ردیف مرغوب‌ترین قارچ‌های خوراکی قرار داده است.
عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه قارچ شاه‌صدف بسیار شبیه به قارچ دکمه‌ای بوده و با حذف مرحله خاک پوششی، راندمان مصرف آب و هزینه تولید در این قارچ نیز بسیار پایین گزارش شده است، خاطرنشان کرد: هدف از این طرح بهینه‌سازی شرایط تولید یکی از نژادهای تجاری قارچ شاه‌صدف بر روی ضایعات کشاورزی و گیاهی ارزان قیمت بود. 
جانپور با بیان اینکه قارچ‌های صدفی به دلیل استفاده از ضایعات کشاورزی و گیاهی ارزان‌قیمت هزینه تولید بسیار کمتری نسبت به قارچ خوراکی دکمه‌ای دارند، تصریح کرد: این طرح با موفقیت به اتمام رسید و حق مالکیت آن نیز با عنوان «قارچ ارینجی» به نام جهاددانشگاهی خراسان رضوی ثبت شد.
عضو هیات علمی گروه زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر این قارچ توسط گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ‌های صنعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به صورت نیمه‌انبوه تولید و در مشهد عرضه می‌شود. فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی به‌نژادی این قارچ نیز در دست انجام است که منجر به تولید نژادهای پرمحصول و با کیفیت از این قارچ خواهد شد.

رآکتور تحقیقاتی استئارات کلسیم محققان ایرانی در مرحله ثبت‌ اختراع
 
filereader.php?p1=main_c9e1074f5b3f9fc8e

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق گفت: رآکتور تحقیقاتی استئارات کلسیم دانشگاه که اخیرا مراحل ساخت را پشت سرگذاشته، در مراحل ثبت ‌اختراع قرار دارد.
‌دکتر مرتضی انحصاری با اشاره به جدیدترین دستاورد این دانشگاه تحت عنوان رآکتور تحقیقاتی استئارات کلسیم، افزود: در حال حاضر نمونه‌های آزمایشی این رآکتور ساخته شده و حدود یک سال و نیم مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند و هم‌اکنون نیز در حال طی مراحل تکمیلی استانداردها هستیم.
وی با بیان اینکه این دستاورد به سفارش شرکت پتروشیمی ماهشهر ساخته شده است، افزود: در حال حاضر کشور ما وارد کننده این محصول است و اکنون نمونه‌های آزمایشی در چند مرحله ساخته شده و به پتروشیمی ارسال شده است. پروژه استئارات کلسیم در این پتروشیمی کلید خورده و درخواست ساخت آن به این دانشگاه داده شده است.
وی ادامه داد: به منظور تکمیل پروسه تولید استئارات کلسیم و در راستای تحقق سیاست خودکفایی و پژوهش نیازمحور، ساخت رآکتور نیمه صنعتی در دستور کار قرار گرفت.
انحصاری که نمونه‌های اولیه ترکیب شیمیایی را به طور آزمایشگاهی تهیه کرده و ساخته و نیاز به دستگاه رآکتور را مطرح کرده است، تصریح کرد: مراحل طراحی رآکتور تحقیقاتی توسط مهندس هاشمی از محققان این دانشگاه انجام شده است و مهندس پکوک و مهندس عباسیان نیز در تهیه قطعات و جوشکاری و ساخت آن همکاری کرده‌اند، در نهایت دستگاه مذکور در کارگاه توسط محققان این دانشگاه ساخته شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تست‌های تکمیلی بر روی این محصول در حال انجام است، افزود: این رآکتور تحقیقاتی در حال ثبت اختراع است و تمام تست‌های لازم بر روی آن انجام شده است.  
انحصاری در خصوص هزینه ساخت دستگاه گفت: با توجه به اینکه بخشی از وسایل و تجهیزات همچون دستگاه جوش، فشارسنج‌ها یا المنت‌ها و قطعات آهن در کارگاه‌ دانشگاه موجود بود، هزینه‌ای بیشتر از پنج الی شش میلیون تومان برآورد نمی‌شود چرا که با نهایت صرفه‌جویی ساخته شده است.
مدیر مرکز رشد دانشگاه نراق گفت: با ثبت اختراع رآکتور تحقیقاتی، این دستگاه به صورت انبوه تولید و وارد چرخه تولید و صنعت، کارخانجات، صنایع، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها خواهد شد.
انحصاری گفت: از آنجاکه رآکتورها براساس رفتار و شرایط ماده طراحی می‌شوند، با علم به اینکه دمای مورد نیاز در این پروسه دمای بالای 100 درجه سانتیگراد و زمان مانده ماده تا حدودی طولانی است،‌ فرایند تولید و نوع رآکتور بصورتBatch  و ژاکت‌دار طراحی شد.
وی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رآکتور طراحی شده را حذف تأسیسات جانبی برای تأمین دمای مورد نیاز رآکتور و فرایند تولید عنوان کرد.
وی افزود: با خلاقیت و ابتکار،‌ بخش تأسیسات خارجی رآکتور حذف و این تأسیسات با حداقل هزینه داخل رآکتور جاسازی شد. یعنی رآکتور با حداقل فضا،‌ بدون آلودگی زیست محیطی و حداقل مصرف انرژی با قابلیت حمل و نقل آسان، آماده کار است.
رآکتور تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق از سوی مهندس سید علوی هاشمی از کارکنان پژوهشگر این واحد دانشگاهی طراحی و با همکاری تیم تحقیقاتی ساخته شد.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day