۱۵ شهریور ۱۳۹۵ تجاری سازی اختراعات در انستیتو پاستور
انستیتو پاستور ایران با 130 اختراع داخلی و 12 اختراع خارجی، برنامه هایی برای آموزش و توسعه دارایی های فکری و تجاری سازی آنها دارد. در این مصاحبه خانم امین لو، سرپرست دفتر مالکیت فکری در مورد فعالیت های انستیتو پاستور ایران توضیحاتی ارائه نموده است که  قسمت دوم این مصاحبه ارائه میشود.

با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
یکی از مشکلات ما در نحوه ارتباط با کانون است که هنوز کاملا شفاف نیست و مشکل دیگر ما انتقال مطالب آموزشی به مجموعه خودمان بود.
مشکلاتی در وارد کردن اطلاعات در سامانه ثبت اختراع وجود دارد، از جمله اینکه فقط متقاضی می توانست جریان بررسی پرونده خود را مشاهده کند در حالی که دفاتر مالکیت فکری باید بتوانند پرونده ها را رصد کنند. البته این امکان با مذاکرات صورت گرفته اصلاح شده است.

چالش بعدی ارتباط سیستماتیک و فنی کانون پتنت با دانشگاههاست. در حال حاضر یک ارتباط اداری و اجرایی برقرار است نه فنی و محتوایی. یعنی دانشگاهها می توانند ارتباط محتوایی با کانون داشته باشند و در داوری ها مشارکت کنند. فرآیند داوری برای دانشگاهها شفاف نیست. اگر این فرآیند بصورت شفاف و شماتیک در سایت قرار گیرد و اطلاع رسانی شود که هر پرونده در چه مرحله ای قرار دارد بسیار مناسب است. 
بهتر است آموزشها مداوم و تکرار شونده باشند. البته اطلاع دارم که قرار است برنامه ای برای آموزش درفتینگ در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر برگزار شود. ما نیز از طرف انستیتو درخواست کردیم که یکی از همکاران دفتر حتما در این دوره شرکت نماید و نیرویی را برای افق میان مدت خود آموزش دهیم تا بتوانیم درفتینگ انگلیسی را خودمان انجام دهیم و هزینه ها را کاهش دهیم.

اگر به صورت کلی به مشکلات یک دفتر مالکیت فکری بپردازیم باید گفت عدم آگاهی از مفاهیم مالکیت فکری و کاربرد آن و نیز کارکرد دفتر مالکیت فکری در میان اعضای هئیت علمی، پژوهشگران و مخترعان از بزرگترین مشکلات ما است. البته ما در انستیتو سعی میکنیم که آموزش هایی در این زمینه ها برای اعضا داشته باشیم مثلا با برگزاری کارگاه. همچنین آموزش هایی به صورت حضوری برای افرادی که به دفتر مالکیت فکری مراجعه می¬کنند داریم و برای هر متقاضی حدود نیم الی یک ساعت روند کار و نکات مهم را تشریح می نماییم. همچنین پرونده هایی که برای اصلاح به متقاضی برگردانده می شود در رفع ایرادات آن کمک می کنیم. در این مواقع قانون برای متقاضی شرح داده و روال کار در مراجع خارجی توضیح داده می شود. برای آموزش باید برنامه ریزی بهتری داشته باشیم زیرا با وجود علاقه افراد به یادگیری مباحث ثبت اختراع، حضور در دوره های آموزشی کمرنگ است. شیوه های آموزشی جدیدی باید طراحی شود تا مخاطب بیشتری جذب شود، آموزش ها به صورت تعاملی باشد. شاید کانون پتنت در این زمینه بیشترین تاثیر را داشته باشد.

filereader.php?p1=main_ec8956637a99787bd

- تجاری سازی اختراعات در انستیتو پاستور صورت میگیرد؟
تجاری سازی مسیر سختی است که به تیم فعال روی مسئله و ظرفیت های مجموعه ای که در آن فعالیت میکنند بستگی دارد. تاکید کنیم که ثبت اختراع به خودی خود یک هدف نیست، یک ابزار برای مدیریت فناوری و تجاری سازی فناوری است. دفتر مالکیت فکری انستیتو پاستور ایران به طور رسمی از سال 92 در اسفند ماه استراتژی های سال بعد را مشخص می کند. در سال های قبل رویکرد دفتر مالکیت فکری انستیتو رویکرد کمی بود و میخواستیم آمار ثبت اختراعات را بالا ببریم. محققین را تشویق میکردیم پژوهش ها و دستاوردهای خود را به صورت اختراع اعلام نمایند و دفتر نیز تلاش خود را برای ثبت اخ تراع انجام می داد. به طوری که آمار ثبت اختراع آن سال های انستیتو بسیار بالا بود. بعد از اجرای استراتژی های کمی برای دو سال به نقطه ای رسیدیم که باید با استراتژی های کیفی جلو می¬رفتیم. موضوع اختراع، ادعا نامه و درخواستها خیلی دقیق تر بررسی میشد. مخصوصا اینکه پای اعتبار انستیتو در میان بود. در اسفند سال 94 استراتژِی که برای سال 95 تصویب شد تجاری سازی اختراعات بود. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از تعداد اختراعاتی که در این مجموعه تجاری شده اند در دست نیست.  البته اختراعاتی که فروش رفته اند و یا تجاری شده اند در انستیتو کم نیست، و مخترعان آنها در هفته پژوهش معرفی و تقدیر می شوند ولی به این صورت نیست که دفتر مالکیت فکری برنامه ای برای رصد اختراعات ثبت شده داشته باشد ویا اینکه در حال حاضر اختراعات در چه مرحله ای قرار دارند و تجاری سازی شدند یا نه. پیگیری دفتر مالکیت فکری فقط تا زمان دریافت گواهی ثبت اختراع است. سابقه فعالیت دفتر مالکیت فکری بیش از مدیریت فناوری در انستیتو است بنابراین دریافت گواهی ثبت اختراع آخرین فعالیت دفتر بود. اما با شکل گیری مفاهیم مدیریت فناوری و مخصوصا ابلاغ چارت جدید و ایجاد دو اداره توسعه فناوری و تجاری سازی در سال 95 موضوع تجاری سازی اختراعات در دستور کار قرار گرفته است. برنامه ای که برای این موضوع در نظر گرفته شده است به این صورت است: فرم هایی طراحی شده است. این فرم های mini BP در حدود 4 تا 5 صفحه با سوالات طراحی شده که ساده هم هستند و مخترعین آنها را تکمیل می نمایند. قسمت هایی از آن به زبان انگلیسی تکمیل می گردد. عنوان اختراع، نام مخترعین، مالکان، سال ثبت و.. در این فرم مشخص می شود. با لیست کردن این فرم ها اطلاعات کاملی از مخترعین و اختراعات کسب می کنیم. ما از یکی از دانشجویان زیست فناوری انستیتو برای تکمیل این فرم ها و طراحی یک فایل Excel برای داشتن بانک اطلاعاتی مخترعین وتسهیل در گزارش گیری از آن استفاده کردیم، زیرا در مواردی برای تکمیل فرم ها نیاز به اطلاعات تخصصی بود که یک فرد با پایه دانشی مناسب بهتر می توانست کمک کند. میخواهیم تا 15 شهریور ماه این بانک اطلاعاتی را تکمیل کنیم. فرم ها برای همه مخترعین ارسال شده است ولی با حضور فرد مربوطه در کنار مخترع، فرم ها دقیق تر و سریع تر تکمیل میشود. این فرم ها پس از تکمیل باید فرآوری و آماده استخراج اطلاعات شود. پس از این مرحله، جلسه شورای فناوری انستیتو در مهر ماه تشکیل خواهد شد و در مورد طرح هایی که قابلیت تجاری سازی دارند تصمیم گیری می شود. طرح هایی که برای انستیتو ارزش تجاری دارند، سرمایه ای حدود 50 میلیون تومان از انستیتو دریافت خواهند کرد. علاوه بر این سرمایه، این طرح ها برای جذب سرمایه به صندوق های سرمایه گذاری معرفی می¬گردند. طبق برآوردها بر روی حدود 10 طرح منتخب در سال 95 سرمایه گذاری در انستیتو خواهد شد. 

این طرح یک هدف دیگر در راستای احصاء توانمندی های فناورانه انستیتو نیز دارد. ما تاکید کردیم بخشی از فرم ها حتما به زبان انگلیسی تکمیل شود. در آبان ما سال جاری نشست انستیتو پاستورهای منطقه MATI در ایران برگزار میشود. قبل از ان یک برنامه IP Audit  داریم. نمایندگانی از انستیتو پاستور فرانسه و دپارتمان انتقال تکنولوژی آنها و مسئول IP Expert  به ایران میایند. مباحث مالکیت فکری در انستیتو پاستور فرانسه را تشریح خواهند کرد. پس از ارزیابی ها، گزارش کاملی را از انستیتو پاستور ایران برای آقای پروفسور بروشو، رئیس انستیتو پاستور فرانسه و آقای پروفسور مارک ژوآن، رییس شبکه انستیتو پاستور های جهان، ارائه می¬نمایند. به همین دلیل سعی داریم تا حد امکان تمام توانمندی های خود در زمینه ثبت اختراعات و همچنین فرآیندهای مدیریت فناوری در حوزه تصویب طرح های فناورانه و تجاری سازی آنها را به صورت یک پکیج انگلیسی آماده کنیم تا به ارزیابان ارائه کنیم. این اطلاعات توسط آنها در شبکه انستیتو پاستورهای جهان ثبت خواهد شد در این شبکه 33 انستیتو پاستور حضور دارند. و این فرصتی برای سرمایه گذاری روی طرح ها واختراعات انستیتو توسط سرمایه گذاران خارجی ایجاد می-نماید. امیدواریم بتوانیم از این فرصت برای تجاری سازی اختراعات و ایجاد نوآوری استفاده کنیم.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.