۲۸ شهریور ۱۳۹۵ تجاری سازی اختراع فیلترشیکونین جاذب مواد مضر و سرطانزای دود سیگار
بازار دارایی فکری فرابورس ایران که با هدف توسعه انتقال تکنولوژی، تسهیل قیمت‌گذاری منطقی اوراق بهادار مبتنی بر مالکیت فکری بر مبنای قیمت یک بازار رقابتی و نیز تجاری‌سازی دارایی‌های فکری راه‌اندازی شده؛ برای چهارمین بار شاهد واگذاری مالکیت یک اختراع بود.

filereader.php?p1=main_2b44928ae11fb9384

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران؛ مالکیت اختراع «فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار» در بازار فرابورس ایران به ارزش 16 میلیارد ریال واگذار شد تا به این ترتیب از ابتدای راه‌اندازی بازار دارایی فکری، ارزش معاملات آن به رقم 30 میلیارد و 500 میلیون ریال برسد.
طبق این گزارش، مالکیت اختراع مذکور که شهریور سال 86 در اداره کل مالکیت صنعتی ثبت شده و اصالت گواهی آن در تاریخ 23 آذر‌ماه 93 به تایید رسیده است، به صورت 100 درصدی با قیمت پایه کل 16 میلیارد ریال و در قالب یک ورقه بهادار مبتنی بر دارایی فکری انتقال یافت.

بنابر گفته‌های مخترع، دکتر رضا اسمائی، این اختراع موجب جذب یا به دام انداختن مواد مضر و سرطان‌زا (بطور میانگین حدود 80 درصد) در فیلتر سیگار بدون تاثیر بر غلظت نیکوتین می‌شود و مشابه خارجی ندارد.
این داروساز مبتکر در خصوص ساختار فیلتر ابداعی خود گفت: در این اختراع با اسپری کردن فرمولاسیون به رشته های استات سلولز - ماده تشکلیل دهنده فیلتر معمولی - و با مکانیسم های شیمیایی شامل Radical Scavenging و Super Antioxidant in Low Humidity به صورت انتخابی این مواد مضر و سرطانزا در فیلتر واکنش داده و به دام می افتند اما با توجه به ماهیت خنثی نیکوتین٬ هیچ تاثیری بر غلظت نیکوتین ندارد. استفاده از مجموع مواد موثره در فیلتر جهت تایید اثر بخشی و مکانیسم آنها نبوده چرا که اثرات آنها به صورت مستند و مستدل ثابت شده است و هدف اختراع فرموله کردن آنها در قالبی بوده که با Criteria مربوط به صنعت دخانیات - فاکتورهایی مانند Affinity بالا به استات سلولز٬ عدم فرار بودن٬ ایمن بودن٬ پایداری نسبت به دما٬ عدم تاثیر بر بو و طعم سیگار٬ عدم تاثیر برفشار مکش و غیره - سازگار بوده و ضمنا Feasibility و توجیه اقتصادی داشته باشد.

لازم به ذکر است؛ پیش از این اختراع، یک طرح صنعتی و دو اختراع دیگر نیز در بازار دارایی فکری فرابورس به فروش قطعی رسیده که شامل «استارتر هوشمند دیجیتال ضدسرقت خودرو»، «باربند نرم خودرو» و «ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستم AIR JET» بودند. در حال حاضر همچنین تعداد اختراعات درج شده در فهرست عرضه‌ این بازار به 144 مورد رسیده که از اقبال بیش از پیش صاحبان ایده و اختراع از ماهیت عملکردی این بازار و نقش آن در تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات حکایت می‌کند.

در کنار اختراع  "فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطانزای دود سیگار" ،دارایی های فکری "استارتر هوشمند دیجیتال ضد سرقت خودرو" به ارزش 200 میلیون تومان،"باربند نرم خودرو" به ارزش 50 میلیون تومان و "ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستم ایر جت" به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان وجود دارند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day