۲۶ مهر ۱۳۹۵ هزینه های بالا و سرقت اطلاعات؛ دو مورد از نگرانی های مخترعین
عبداله کریمی آذر مسئول دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس تهران در مورد فعالیت های این دفتر و مشکلات مخترعان برای ثبت اختراع و تجاری سازی آن توضیحاتی دادند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

filereader.php?p1=main_d1f491a404d685488

فعالیت های دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس به چه صورت میباشد؟

فعالیت های دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس از سال82  با ثبت 3 مورد اختراع آغاز شد و تا امروز حدود 500 اختراع با حمایت این واحد به ثبت رسیده است و 8 مورد ثبت اختراع خارجی نیز در این مدت داشتیم که در آمریکا و چند کشور دیگر به ثبت رسیده است. در سال 94 دو مورد ثبت پتنت با حمایت کانون پتنت ایران داشتیم و امسال نیز موارد زیادی از اختراعات داشتیم که برای ثبت پتنت آن در حال همکاری با کانون پتنت هستیم. همچنین با حمایت کانون پتنت کارگاه های آموزشی در دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس برای تشویق هیئت علمی و دانشجویان به ثبت اختراع خارجی برگزار میشود که آخرین مورد آن هفته اول مهر برگزار شد و استقبال خوبی از آن شد، حدودا 70 نفر در این کارگاه شرکت کردند و در آینده نزدیک نیز کارگاه جستجوی پتنت را برگزار خواهیم کرد.
با توجه به اهمیت حوزه ثبت اختراع و دعوت از اساتید و دانشجویان به ثبت اختراع قبل از انتشار یافته های علمی به صورت مقاله، و کمک به تجاری سازی فناوری ها و ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت، دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس به دنبال تشویق و افزایش ثبت اختراع در دانشگاه است.

حمایت های کانون پتنت ایران از دفاتر مالکیت فکری به چه صورت است؟

کانون پتنت ایران از سال گذشته حمایت های خوبی از دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس داشته است. ارسال پوسترهای تبلیغاتی و آموزشی، حمایت از برگزاری کارگاه های آموزشی در دانشگاه، همچنین برگزاری کلاس های آموزشی ویژه مسئولان دفاتر دانشگاها که در این دوره ها شرکت کردیم. از طرف کانون فایل های آموزشی نیز برای ما ارسال میشود که بسیار مفید است. در کنار اینها کانون حمایت مالی 90 درصدی در قبال ثبت اختراع خارجی از مخترعین دارد. 

چه مشکلاتی بر سر راه مخترع برای ثبت اختراع وجود دارد؟

بحث هزینه های ثبت اختراع خارجی از نگرانی های مخترعین بود به علت بالا بودن هزینه های ثبت اختراع خارجی(حدود 12 هزار دلار) اغلب تمایلی برای این کار نداشتند، خوشبختانه با حمایت کانون و پرداخت 90 درصد هزینه ها این مشکل برطرف شده است. مشکل دیگر عدم اطمینان مخترع برای دادن اطلاعات اختراعش و نگرانی از سرقت اطلاعات است. که با حضور کانون پتنت که زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است این نگرانی نیز برای مخترع تا حدود زیادی رفع شده است.

مسیرتجاری سازی در دفتر مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد؟

تجاری سازی اختراع به صورت سیستماتیک در برنامه های دفتر نیست. یعنی برنامه ای برای پیگیری اختراعات پس از ثبت وجود ندارد. ولی هرکدام از مخترعین برای تجاری سازی به دفتر مراجعه کند برای تجاری سازی اختراعش حمایت مالی از دانشگاه دریافت میکند. تاکنون چند مورد درخواست برای تجاری سازی اختراع داشتیم که با حمایتهای انجام شده در این مسیر موفق بودند ولی در کل آمار دقیقی از تجاری سازی اختراعات ثبت شده در این دفتر وجود ندارد.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.