دکتر حامد قمی مسئول اداره ثبت اختراعات دانشگاه و مدیر اجرایی کارگاه، افزایش فرهنگ ثبت اختراع، ارتقا سطح کمی و کیفی اختراعات و پتنتهای دانشگاه، بالا بردن جایگاه تولیدات علمی دانشگاه و آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حقوق مالکیت فکری، قوانین ثبت اختراع و نحوه جستجو و تحلیل پتنت را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.
دکتر قمی گفت از مهمترین الزامات و پیشنیازهای ورود محصولات دانشبنیان به بازارهای داخلی و بینالمللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکتها بر آنهاست. از این رو نظامهای مالکیت فکری و به ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاوردها و احراز مالکیت افراد بر نوآوریها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است. عدم توجه به قوانین مالکیت فکری میتواند موجود خسارات زیادی از جمله سرقت فناوری و یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود.
در این کارگاه، دکتر امیرحسین برنایی کارگزار کانون پتنت ایران، قوانین مالکیت فکری و شرایط لازم برای امکان ثبت اختراع، روند ثبت اختراع داخلی و خارجی، نگارش متن اختراع و ادعانامه، جستجوی حرفهای پتنت و مطالعه و تحلیل پتنت را برای شرکتکنندگان ارائه نمود.
دکتر برنایی گفت هرگاه سخن از دارایی به میان میآید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول ،زمین ،کالا و غیره سوق پیدا میکند؛ درحالیکه در دنیای امروز علاوه بر مالکیت داراییهای پولی و فیزیکی، نوع دیگری از مالکیت با عنوان مالکیت داراییهای فکری مورد توجه قرار گرفته است، که به مراتب از داراییهای ملموس ، پراهمیت تر است. در هزاره جدید، داراییهای فکری، ارزشمندترین دارایی شرکتها محسوب میشوند. به طوریکه مالکیت داراییهای فکری در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکتهای دانشبنیان قلمداد میشود. سرمایه فکری را از لحاظ منابع سازمانی، ثروت آفرینی از راه سرمایهگذاری در دانش، اطلاعات دارایی فکری و تجربه تعریف میکنند. سرمایه فکری منبعی پر ارزش برای سازمانها و کشورها محسوب میشود. به طوری که امروزه شاهد اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش هستیم که اساس و بنیان آن بر محور داراییهای نامشهود و سرمایه فکری استوار است. اقتصادی که در ارزش محصولات و دستاوردهای آن، بیش از آنکه منابع مالی و فیزیکی موثر باشند، سرمایههای فکری تأثیر گذارند. این سرمایه و یا دارایی فکری و به معنای اخص، مالکیت فکری باید از طریق حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد. یکی از کارکردهای مهم مؤسسات علمی پژوهشی، تولید علم و فناوری است که به عنوان دارایی فکری علاوه بر ارزش معنوی، میتواند ارزش مادی نیز داشته باشد و ایجاد درآمد نماید. تبیین ضوابط و مقررات حقوق مالکیت فکری (معنوی) در مؤسسات علمی و پژوهشی، از جمله مواردی است که در موفقیت تجاریسازی نتایج تحقیقات، نقشی الزامآور دارد. تجاریسازی و عرضه محصولات دانشبنیان به بازار، نکته بارز و ویژگی دانشگاههای نسل سوم است، که در آن این دانشگاهها از طریق توسعه و واگذاری حق مالکیت فکری، در قالب قراردادهای واگذاری حق امتیاز و یا ایجاد شرکتهای دانش بنیان، به توسعه اقتصاد دانش بنیان ملی کمک کنند.
در پایان شرکتکنندگان با حمایتهای کانون پتنت ایران از ثبت اختراعات خارجی شامل پرداخت 90 درصدی هزینه ثبت اختراعات و پرداخت مبالغ تشویقی به مخترعین آشنا شدند.
