۱۳ دی ۱۳۹۵ گزارش برگزاری کارگاه آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع در دانشگاه نجف آباد
کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع با همت اداره ثبت اختراعات معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری کانون پتنت ایران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز هفتم دی ماه با حضور بیش از 100 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
دکتر حامد قمی مسئول اداره ثبت اختراعات دانشگاه و مدیر اجرایی کارگاه، افزایش فرهنگ ثبت اختراع، ارتقا سطح کمی و کیفی اختراعات و پتنت‎های دانشگاه، بالا بردن جایگاه تولیدات علمی دانشگاه و آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حقوق مالکیت فکری، قوانین ثبت اختراع و نحوه جستجو و تحلیل پتنت را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.
دکتر قمی گفت از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌هاست. از این رو نظام‏‌های مالکیت فکری و به ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است. عدم توجه به قوانین مالکیت فکری می‌تواند موجود خسارات زیادی از جمله سرقت فناوری و یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود.
در این کارگاه، دکتر امیرحسین برنایی کارگزار کانون پتنت ایران، قوانین مالکیت فکری و شرایط لازم برای امکان ثبت اختراع، روند ثبت اختراع داخلی و خارجی، نگارش متن اختراع و ادعانامه، جستجوی حرفه‌ای پتنت و مطالعه و تحلیل پتنت را برای شرکت‌کنندگان ارائه نمود.
دکتر برنایی گفت هرگاه سخن از دارایی به میان می‎آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول ،زمین ،کالا و غیره سوق پیدا می‌کند؛ درحالی‌که در دنیای امروز علاوه بر مالکیت دارایی‌های پولی و فیزیکی، نوع دیگری از مالکیت با عنوان مالکیت دارایی‌های فکری مورد توجه قرار گرفته است، که به مراتب از دارایی‌های ملموس ، پراهمیت تر است. در هزاره جدید، دارایی‎های فکری، ارزشمندترین دارایی شرکت‌ها محسوب می‌شوند. به طوریکه مالکیت دارایی‎های فکری در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکت‌های دانش‎بنیان قلمداد می‎شود. سرمایه فکری را از لحاظ منابع سازمانی، ثروت آفرینی از راه سرمایه‌گذاری در دانش، اطلاعات دارایی فکری و تجربه تعریف می‌کنند. سرمایه فکری منبعی پر ارزش برای سازمان‎ها و کشورها محسوب می‌شود. به طوری که امروزه شاهد اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش هستیم که اساس و بنیان آن بر محور دارایی‎های نامشهود و سرمایه فکری استوار است. اقتصادی که در ارزش محصولات و دستاوردهای آن، بیش از آنکه منابع مالی و فیزیکی موثر باشند، سرمایه‎های فکری تأثیر گذارند. این سرمایه و یا دارایی فکری و به معنای اخص، مالکیت فکری باید از طریق حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد. یکی از کارکردهای مهم مؤسسات علمی پژوهشی، تولید علم و فناوری است که به عنوان دارایی فکری علاوه بر ارزش معنوی، می‎تواند ارزش مادی نیز داشته باشد و ایجاد درآمد نماید. تبیین ضوابط و مقررات حقوق مالکیت فکری (معنوی) در مؤسسات علمی و پژوهشی، از جمله مواردی است که در موفقیت تجاری‎سازی نتایج تحقیقات، نقشی الزام‌آور دارد. تجاری‎سازی و عرضه محصولات دانش‎بنیان به بازار، نکته بارز و ویژگی دانشگاه‌های نسل سوم است، که در آن این دانشگاه‎ها از طریق توسعه و واگذاری حق مالکیت فکری، در قالب قراردادهای واگذاری حق امتیاز و یا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، به توسعه اقتصاد دانش بنیان ملی کمک کنند.
در پایان شرکت‌کنندگان با حمایت‎های کانون پتنت ایران از ثبت اختراعات خارجی شامل پرداخت 90 درصدی هزینه ثبت اختراعات و پرداخت مبالغ تشویقی به مخترعین آشنا شدند.

filereader.php?p1=main_2d51fe4a0ba548944

پربازدید‌ترین‌ها

برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی پتنت در پارک علم و فناوری استان مرکزی
۱ اسفند ۱۴۰۱

برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی پتنت در پارک علم و فناوری استان مرکزی

در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مالکیت فکری، حفاظت از دارایی‌هایی فکری و معرفی خدمات و حمایت‌های کانون پتنت ایران از اختراعات فناوران و شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور، وبینار " پتنت ابزاری برای محافظت از دارایی‌های فکری" توسط کانون پتنت ایران و به میزبانی پارک علم و فناوری استان مرکزی در تاریخ 26 بهمن ماه به صورت مجازی برگزار شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: اقتصاد دانش‌بنیان با مالکیت فکری و دارایی‌های نامشهود توسعه می‌یابد
۳ اسفند ۱۴۰۱

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: اقتصاد دانش‌بنیان با مالکیت فکری و دارایی‌های نامشهود توسعه می‌یابد

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در جمع اندیشه‌ورزان، فعالان و سیاستگذاران اقتصادی حاضر در این همایش با اشاره به اهمیت شرکت‌های کوچک و نوآور در زنجیره‌های ارزش عنوان کرد: در حلقه‌های بالایی زنجیره ارزش عمدتا شرکت های بزرگ و متکی به دارایی های فیزیکی مشهود را شاهد هستیم، اما در حلقه‌های زیرین‌تر به شرکت های کوچک به لحاظ دارایی‌های فیزیکی و متکی به دارایی‌های نامشهود می‌رسیم.