۱۳ دی ۱۳۹۵

گزارش برگزاری کارگاه آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع در دانشگاه نجف آباد

کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق مالکیت فکری و قوانین ثبت اختراع با همت اداره ثبت اختراعات معاونت پژوهشی دانشگاه و با همکاری کانون پتنت ایران در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز هفتم دی ماه با حضور بیش از 100 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار شد.
دکتر حامد قمی مسئول اداره ثبت اختراعات دانشگاه و مدیر اجرایی کارگاه، افزایش فرهنگ ثبت اختراع، ارتقا سطح کمی و کیفی اختراعات و پتنت‎های دانشگاه، بالا بردن جایگاه تولیدات علمی دانشگاه و آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با حقوق مالکیت فکری، قوانین ثبت اختراع و نحوه جستجو و تحلیل پتنت را از اهداف برگزاری این کارگاه عنوان کرد.
دکتر قمی گفت از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آن‌هاست. از این رو نظام‏‌های مالکیت فکری و به ویژه نظام ثبت اختراع (پتنت) برای ثبت رسمی این دستاورد‌ها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‏‌ها و ابتکاراتشان در کشورهای مختلف ایجاد شده است. عدم توجه به قوانین مالکیت فکری می‌تواند موجود خسارات زیادی از جمله سرقت فناوری و یا مورد پیگرد قرار گرفتن از طرف رقبا و سازندگان محصولات مشابه شود.
در این کارگاه، دکتر امیرحسین برنایی کارگزار کانون پتنت ایران، قوانین مالکیت فکری و شرایط لازم برای امکان ثبت اختراع، روند ثبت اختراع داخلی و خارجی، نگارش متن اختراع و ادعانامه، جستجوی حرفه‌ای پتنت و مطالعه و تحلیل پتنت را برای شرکت‌کنندگان ارائه نمود.
دکتر برنایی گفت هرگاه سخن از دارایی به میان می‎آید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول ،زمین ،کالا و غیره سوق پیدا می‌کند؛ درحالی‌که در دنیای امروز علاوه بر مالکیت دارایی‌های پولی و فیزیکی، نوع دیگری از مالکیت با عنوان مالکیت دارایی‌های فکری مورد توجه قرار گرفته است، که به مراتب از دارایی‌های ملموس ، پراهمیت تر است. در هزاره جدید، دارایی‎های فکری، ارزشمندترین دارایی شرکت‌ها محسوب می‌شوند. به طوریکه مالکیت دارایی‎های فکری در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکت‌های دانش‎بنیان قلمداد می‎شود. سرمایه فکری را از لحاظ منابع سازمانی، ثروت آفرینی از راه سرمایه‌گذاری در دانش، اطلاعات دارایی فکری و تجربه تعریف می‌کنند. سرمایه فکری منبعی پر ارزش برای سازمان‎ها و کشورها محسوب می‌شود. به طوری که امروزه شاهد اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش هستیم که اساس و بنیان آن بر محور دارایی‎های نامشهود و سرمایه فکری استوار است. اقتصادی که در ارزش محصولات و دستاوردهای آن، بیش از آنکه منابع مالی و فیزیکی موثر باشند، سرمایه‎های فکری تأثیر گذارند. این سرمایه و یا دارایی فکری و به معنای اخص، مالکیت فکری باید از طریق حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد. یکی از کارکردهای مهم مؤسسات علمی پژوهشی، تولید علم و فناوری است که به عنوان دارایی فکری علاوه بر ارزش معنوی، می‎تواند ارزش مادی نیز داشته باشد و ایجاد درآمد نماید. تبیین ضوابط و مقررات حقوق مالکیت فکری (معنوی) در مؤسسات علمی و پژوهشی، از جمله مواردی است که در موفقیت تجاری‎سازی نتایج تحقیقات، نقشی الزام‌آور دارد. تجاری‎سازی و عرضه محصولات دانش‎بنیان به بازار، نکته بارز و ویژگی دانشگاه‌های نسل سوم است، که در آن این دانشگاه‎ها از طریق توسعه و واگذاری حق مالکیت فکری، در قالب قراردادهای واگذاری حق امتیاز و یا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، به توسعه اقتصاد دانش بنیان ملی کمک کنند.
در پایان شرکت‌کنندگان با حمایت‎های کانون پتنت ایران از ثبت اختراعات خارجی شامل پرداخت 90 درصدی هزینه ثبت اختراعات و پرداخت مبالغ تشویقی به مخترعین آشنا شدند.

filereader.php?p1=main_2d51fe4a0ba548944

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.