۱۶ فروردین ۱۳۹۶

شکست «H&M» در یک دعوی قضایی

دادگاه تجدید نظر در انگلستان، درخواست رد اعتبار پتنت علیه یک شرکت «Stretchline» را رد نمود. این پرونده حقوقی پیچیده در ابتدا با شکایت شرکت استرچ لاین علیه H&M و با ادعای نقض پتنت متعلق به این شرکت آغاز شد. پتنت مورد اشاره در این شکایت که با شماره «2309038» در انگلستان ثبت شده است، نوعی ساختار جدید از الیاف برای استفاده در لباس را شرح می دهد. در ادامه، در سال 2011 میلادی، دو شرکت به نوعی توافق برای مصالحه و توقف روند دادرسی دست یافتند. 

filereader.php?p1=main_36a12a753997a4032

در سال 2013 میلادی، شرکت استرچ لاین با ادعای نقض توافق صورت گرفته و استفاده از نوآوری پتنت مذکور در فروش های جدید شرکت H&M، پرونده را دوباره به جریان انداخت. در مقابل شرکت H&M با استدلال نامعتبر بودن پتنت مذکور، درخواست ابطال آن را ارائه نمود.
در اکتبر سال 2015 میلادی، قاضی دادگاه تجدید نظر با وجود تأیید رأی دادگاه منطقه ای مبنی بر ادعای نقض پتنت، بر این نکته تأکید نمود که اعتبار شکایت استرچ لاین، صرفاً متکی بر ادعای نقض توافق سازش می باشد.
به گزارش «WIPR»، دفاعیات شرکت H&M در روند دادرسی، بیشتر متمرکز بر چند کلمه آخر ادعای پتنت مذکور بوده که این الیاف زودگداز قادر به ممانعت از نفوذ می باشد. بر این اساس استرچ لاین استدلال می نمود که ادعای اصلی پتنت، ارائه نوعی ساختار به وسیله پیوند الیاف است که منجر به مقاومت بیشتری در مقابل نفوذ می گردد. در مقابل H&M مواردی نظیر ساختار چسبنده نخ زودگداز را کافی ندانسته و استدلال می نمود نخ های مذکور می بایست نوعی پوشش قابل شناسایی و قابل ملاحظه مداوم را ایجاد نمایند.
در نهایت دادگاه با بیان این نکته که مجموعه استدلال های بیان شده از سوی استرچ لاین متقاعد کننده تر بوده است، رأی خود را به سود این شرکت صادر نمود. نورمن کالیر مدیر ارشد استرچ لاین در بریتانیا، با ابراز خرسندی از نتیجه نهایی پرونده اعلام کرد: «شرکت استرچ لاین با انجام سرمایه گذاری بسیار زیاد در نوآوری و ارتقاء فناوری تولید، سعی در تولید محصولات متفاوت و با کیفیت و در عین حال نزدیک به نظرات مشتریان خود دارد.»

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.