۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ثبت پتنت نوآورانه پیشگیری از نشت مواد نفتی
کاران جراث «Karan Jerath»، دانشجوی سال دوم رشته مهندسی نفت در دانشگاه تگزاس، درخواست ثبت پتنت مربوط به دستگاه پیشگیری از نشت مواد نفتی را به اداره ثبت اختراعات آمریکا ارائه داد. ایده اولیه دستگاه مذکور بر اساس یکی از ابزارهای مورد استفاده شرکت بریتیش پترولیوم در سال 2010 میلادی شکل گرفته است که با استفاده از آن از گسترش نشت مواد نفتی در آب های عمیق جلوگیری می شود. به گفته جراث، وی در طول دو سال گذشته بیش از هشتصد ساعت وقت صرف توسعه این طرح نموده است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

به گزارش وبسایت «The Daily Texan»، طرح اولیه دستگاه به دلیل داشتن تنها یک سوپاپ خروجی و تشکیل هیدرات متان، با شکست مواجه شد؛ در حالی که در طرح ارائه شده به اداره ثبت اختراعات، استفاده از شش سوپاپ خروجی با ممانعت از تشکیل هیدرات متان، دستگاه را قادر می سازد آب، نفت و گاز را بلافاصله از هم جدا و بازیابی نماید. این دستگاه که بیشتر بر جلوگیری از گسترش نشت مواد نفتی متمرکز است، شامل سنسورهای فشار، دما و چگالی در تمامی سطوح آن بوده که جهت تنظیم کارکرد در شرایط متفاوت محیطی مورد استفاده قرار می گیرد.
یکی از اعضای هیئت مشاوران مهندسی دانشگاه تگزاس، با اظهار امیدواری بر کاربردی بودن این اختراع در مقابله با معضل نشت مواد نفتی، افزود: «پیش از این راهکارهای دیگری جهت مقابله با گسترش نشت مواد نفتی ارائه شده بود که تمامی آن ها با توجه هزینه بالا عملاً قابل استفاده نبود. دستگاه جدید با توجه به قیمت مقرون به صرفه آن، می تواند گامی رو به جلو در مبارزه با این مشکل زیست محیطی محسوب گردد.»
شایان ذکر است کاران جرات که از زمان تحصیل در مقطع دبیرستان به ایده نشت مواد نفتی علاقمند شده بود، بر اساس لیست منتشر شده فوربس در سال 2016 میلادی، به عنوان یکی از رهبران جوان سازمان ملل متحد در پیگیری اهداف توسعه پایدار انتخاب شده است.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.