۱۰ خرداد ۱۳۹۶ مجادله گسترده اپل و کوآلکام بر سر حق واگذاری لیسانس
شرکت کوآلکام اقدام به طرح دعوی علیه چهار شرکت نموده که همگی از سازندگان محصولات اپل، به دلیل عدم پرداخت حق امتیاز پتنت های متعلق به خود نمود. بنا به ادعای این شرکت، شرکت های «Foxconn»، «Pegatron»، «Wistron» و «Compal» پس از دریافت دستورالعمل شرکت اپل مبنی بر عدم پرداخت حق لیسانس پتنت های مورد استفاده در محصولات اپل، مرتکب نقض پتنت گردیده اند.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بنا به گزارش منابع خبری، اپل پیرو مجادله حقوقی گسترده با کوآلکام در چین، آمریکا و انگلیس، به چهار شرکت مذکور دستور داده است که تا مشخص شدن نتیجه شکایت های انجام گرفته، از پرداخت حق امتیاز پتنت های کوآلکام خودداری نمایند. اپل مدعی است کوآلکام با سوء استفاده از موقعیت خود به عنوان تأمین کننده اصلی مودم های دستگاه های هوشمند تلفن همراه، مبالغ نامعقولی در ازای واگذاری لیسانس فناوری های پتنت شده خود درخواست می نماید. بدیهی است تا زمان پیروزی یکی از طرفین و یا توافق بر سر قیمت جدید واگذاری لیسانس، پرداخت مجدد حق لیسانس از سوی شرکت های چهارگانه نامحتمل خواهد بود.
در همین زمینه «Don Rosenberg» مشاور ارشد شرکت کوآلکام با تأکید بر سوء استفاده اپل از موقعیت خود به عنوان ثروتمندترین شرکت جهان، افزود: «اپل با وجود کسب سود قابل توجه از طریق فناوری های مورد استفاده در محصولات خود، در تلاش برای مجبور کردن رقبا و تأمین کنندگان فناوری به واگذاری لیسانس نوآوری های خود با شرایط ناعادلانه و غیر منطقی می باشد.»
از سوی دیگر «Tim Cook» مدیر ارشد اپل با بیان این که فناوری های مورد بحث تنها بخش بسیار کوچکی از فناوری هایی هستند که در ساخت آیفون مورد استفاده قرار می گیرند، از تلاش های ناموفق این شرکت برای رسیدن به توافقی عادلانه و مناسب برای طرفین خبر داد و افزود: «تا زمان مشخص شدن رأی دادگاه، هیچ پرداختی به کوآلکام انجام نخواهد گرفت.»
شایان ذکر است مشکل بزرگ تر کوآلکام، شکایت کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده «FTC» با موضوع سوء استفاده کوآلکام از موقعیت خود در بازار است، که بسیار شبیه به ادعای اپل می باشد و می تواند منجر به زنجیره ای از پرونده های حقوقی علیه این شرکت گردد. در اوایل هفته گذشته، شرکت های سامسونگ و اینتل نیز از تصمیم «FTC» حمایت نمودند.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day