۱۰ خرداد ۱۳۹۶

گزارش برگزاری کارگاه آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع در دانشگاه آزاد یزد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با همکاری کانون پتنت ایران در روز یکشنبه، مورخ 31 اردیبهشت از ساعت 8 الی 17، کارگاهی آموزشی با عنوان "آشنایی با مفاهیم مالکیت فکری و ثبت اختراع" برای اساتید و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار نمود.
در این کارگاه‎، موضوعاتی نظیر آشنایی با انواع مصادیق حقوق مالکیت فکری، تعریف پتنت و شرایط ثبت اختراع، اصول و چارچوب نگارش پتنت، جستجوی پتنت، معرفی بانک‎های اطلاعاتی،‎ لزوم ثبت پتنت، تفاوت و ارتباط بین ثبت داخلی و ثبت بین‎المللی و حمایت‎های مالی کانون پتنت ایران توسط دکتر علم خواه مدرس محترم دوره ارائه گردید.
موضوعات مطرح شده در این کارگاه‎ همراه با مثال های متعدد از موارد واقعی ثبت شده بود که همین مسئله توجه بیش از پیش شرکت کنندگان در این کارگاه‎ را به خود جلب نمود. همچنین اساتید در کارگاه بطور عملی با جستجوی پتنت و کدهای طبقه بندی پتنت در رشته های مختلف آشنا شدند که این موضوع بسیار مورد توجه اساتید قرار گرفت و از جمله نتایج مثبت برگزاری کارگاه مذکور می باشد. 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

در پایان کارگاه، پتنت اماده شده اساتید دانشگاه آزاد یزد، توسط دکتر علم خواه بررسی و راهنمایی های لازم جهت ثبت ارائه گردید.
ارزیابی صورت گرفته توسط حاضرین، حاکی از این درخواست بود که لزوم برگزاری دوره‎های ثبت اختراع و مالکیت فکری برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، اساتید و معاونین پژوهشی دانشگاه‎ها امری ضروری برای تولید علم و تبدیل آن به فناوری می باشد.
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹
۳ خرداد ۱۴۰۰

مخالفت اروپا با لغو موقت حقوق پتنت‌های واکسن کووید-۱۹

در واکنش به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر حمایت از لغو پتنت‌های مرتبط با واکسن کووید-۱۹، کمیسیون اروپا این اقدام را یک «ترفند رسانه‌ای» نامیده و با تأکید بر نقش کلیدی پتنت در افزایش نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه‌ای، استفاده از مجوزهای اجباری را به‌عنوان راهکاری جایگزین پیشنهاد داده است.

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی
۴ خرداد ۱۴۰۰

دیالیز سیار با استفاده از کلیه مصنوعی یک کیلوگرمی

یک متخصص بیماری‌های کلیوی، موفق به طراحی و ساخت نوعی تجهیز پوشیدنی شده که می‌تواند به‌عنوان یک کلیه مصنوعی، فرآیند تکراری و ناخوشایند دیالیز در مراکز درمانی را به کلی حذف نماید. «ویکتور گورا»، استادیار دانشگاه «UCLA»، پس از دریافت گواهی ثبت اختراع از دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، در تلاش است تا اواخر سال جاری میلادی، آزمایشات نهایی مرتبط با دستگاه جدید خود را آغاز نماید.

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!
۱ خرداد ۱۴۰۰

ولخرجی تسلا: خرید ۳ پتنت در ازای ۳ دلار!

تسلا در ادامه تلاش‌های خود برای توسعه باتری‌های خودروهای الکتریکی، تعدادی از پتنت‌های یک استارت‌آپ کوچک کانادایی را خریداری نموده است. نکته جالب در این مبادله دارایی‌های فکری، واگذاری پتنت‌های مذکور در ازای مبلغ ناچیز ۳ دلار است. البته شواهد حاکی از آن است که این معامله، بسیار گسترده‌تر بوده و احتمالاً «اسپرینگ‌پاور اینترنشنال» تحت تملک تسلا قرار گرفته است.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.