۱۵ خرداد ۱۳۹۶

روند افزایشی ثبت پتنت در مجموعه شرکت های «Tata Group»

از سال 2015 میلادی تا کنون، مجموعه شرکت های «Tata Group» اقدام به اجرای بیش از 3300 نوآوری جدید در راستای برنامه نوآوری سالانه این هولدینگ نموده اند که حاکی از افزایش دو برابری نرخ اختراعات در هر سال می باشد. نوآوری های فوق الذکر در زمینه های گوناگون و در تمامی حوزه های فعالیت شرکت نظیر هواپیماهای بدون سرنشین و تشخیص ایمنی سرنشین در فناوری های هدایت خودکار وسائط نقلیه انجام گرفته است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

به گزارش «BloombergQuint»، نقش اصلی در ایجاد چنین فشار فناوری بر عهده «Gopichand Katragadda» مدیر ارشد دفتر فناوری در شرکت تاتا می باشد. به گفته وی، روند افزایشی ثبت اختراعات در گروه تاتا در واقع برآیندی از تلاش چندین ساله در این شرکت می باشد. وی همچنین افزود: «افزایش تدریجی تمرکز بر مالکیت فکری و حفاظت از نوآوری ها و دستاوردهای فنی، بازتابی از تغییرات عظیم ایجاد شده در نگرش شرکت ها است. برنامه های آموزشی و ترویجی در زمینه مالکیت فکری توانسته است با ایجاد زنجیره ای از نیازها و قابلیت های فناورانه، گروه تاتا را به نقطه ای برساند، که در هر سال بیش از 2000 پتنت توسط کارمندان و محققان شاغل در این مجموعه به ثبت رسد.»
شایان ذکر است، صاحب نظران روند افزایشی تعداد پتنت های ثبت شده را لزوماً مترادف با افزایش میزان نوآوری در یک شرکت نمی دانند؛ بلکه شرط مهم و اساسی، گرنت شدن درصد قابل توجهی از پتنت های ثبت شده و در نهایت اجرای آن ها می باشد. به گفته آقای کاتراگادا، شناسایی ایده های مناسب جهت محافظت از آن ها، امری است که با دقت بسیار زیادی در گروه تاتا انجام می گیرد. وی با تأکید بر هزینه قابل توجه محافظت از دارایی های فکری، استراتژی شرکت متبوع خود را صرف هزینه برای ایده های قابل اجرا و ارزشمند عنوان نمود. بر همین اساس، وی ادعا کرد: «با توجه به موضع سخت گیرانه شرکت در حمایت از ایده های دریافتی، تعداد پتنت های ثبت شده و روند افزایشی آن در سال های اخیر، انعکاسی از جهش نوآورانه در تاتا به شمار می آید و انتظار می رود درصد قابل توجهی از پتنت های ثبتی، اجرایی گردند.»   

پربازدید‌ترین‌ها

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی
۲۱ تیر ۱۴۰۰

شارژ تلفن‌های هوشمند از طریق صداهای محیطی

شیائومی در تلاش برای توسعه قابلیت نوآورانه‌ای برای شارژ گوشی‌های هوشمند است. این فناوری که به تازگی در دفتر مالکیت فکری چین به ثبت رسیده، از صدا برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند. به این منظور، دستگاهی برای جمع‌آوری صدا و ارتعاشات محیط تعبیه شده که آن‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. در ادامه، این لرزش مکانیکی به یک جریان الکتریکی تبدیل شده و شارژ شگفت‌انگیز تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را ممکن می‌سازد.

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم
۱۵ تیر ۱۴۰۰

استراتژی تهاجمی «LG» برای درآمدزایی از اختراعات حوزه ارتباطات بی‌سیم

شرکت کره‌ای «LG»، در حال آماده‌سازی و ثبت پرونده‌های حقوقی نقض پتنت علیه شرکت‌هایی است که بدون اخذ مجوزهای لازم، از پتنت‌های ضروری استاندارد این شرکت در حوزه ارتباطات بی‌سیم استفاده می‌کنند. تصمیم به این اقدام تهاجمی، در پی ضرر این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی و برنامه‌ریزی برای خروج از کسب‌وکار تلفن‌های همراه هوشمند اتخاذ شده است.