۱۰ تیر ۱۳۹۶ گرنت پتنت جدید آمازون در زمینه ممانعت از مقایسه آنلاین قیمت اجناس توسط مشتریان
شرکت آمازون که در زمینه فروش آنلاین محصولات و خدمات فعالیت می نماید، به تازگی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراعی شده که مشتریان را از مقایسه آنلاین قیمت اجناس و محصولات در مراجعه حضوری به فروشگاه های خرده فروشی منع می نماید. این وبسایت اینترنتی که از زمان تأسیس در سال 1994 میلادی به عنوان یک مرجع استعلام قیمت برای بسیاری از مردم در سرتاسر جهان محسوب می گردد، با معرفی پتنت جدید خود که با عنوان «کنترل خرید آنلاین فروشگاه های فیزیکی» به ثبت رسیده است، با شناسایی شبکه «wi-fi» از دسترسی مشتریان به وبسایت فروش رقبا و مقایسه قیمت ممانعت به عمل می آورد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

امروزه استفاده بیش از حد از دستگاه های تلفن همراه هوشمند برای مقایسه قیمت اجناس حتی در زمان خرید حضوری در فروشگاه به پدیده ای رایج تبدیل گردیده است. این پدیده که از آن تحت عنوان «خرید پنجره ای» یاد می شود، به مسئله ای نگران کننده برای بسیاری از خرده فروشان بدل شده است. به گفته آمازون، یک سناریو منفی برای یک فروشگاه خرده فروشی می تواند حضور مصرف کننده در فروشگاه و بررسی اقلام موجود و سپس خرید از فروشگاه های آنلاین خرده فروشی پس از مقایسه قیمت ها باشد.
آمازون با استفاده از فناوری مورد استفاده در این پتنت، برای جلوگیری از این سوء رفتار مشتریان، سیستمی کنترلی ارائه نموده است. به اعتقاد کارشناسان این پتنت که در تاریخ سی ام ماه می سال جاری میلادی گرنت شده است، به نوعی بر خلاف منافع آمازون به عنوان یک ارائه دهنده آنلاین محصولات و خدمات به شمار می رود. این امر زمانی عجیب تر می نماید که بدانیم آمازون مالک فروشگاه های خرده فروشی نیست و قاعدتاً نباید از مقایسه قیمت با رقبای آنلاین فروشگاه های مذکور نگران باشد.
در مقابل، گروهی از صاحب نظران بر این باورند، این پتنت در راستای استراتژی دفاعی آمازون در برابر خرده فروشان به ثبت رسیده است؛ در حال حاضر خرده فروشان قادر به ممانعت از اتصال مشتریان به شبکه اینترنت فروشگاه و جستجوی اجناس مشابه ارزان تر از طریق وبسایت آمازون نیستند و با توجه به مالکیت پتنت فوق الذکر از سوی آمازون، می بایست به دنبال راهی دیگر برای حل مشکل باشند.
لازم به ذکر است، اخیراً آمازون درآمد خود از فروش آنلاین خرده فروشی مواد غذایی را بیش از 14 میلیارد دلار اعلام نموده است که خود حاکی از اهمیت بازار مذکور برای این شرکت و لزوم اتخاذ استراتژی های توسعه ای و حفاظتی در این حوزه می باشد.     

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.