۱۷ تیر ۱۳۹۶ سیر صعودی درخواست ثبت پتنت در چین
امروزه، شرکت ها بیش از هر زمان دیگری به نوآوری های فناورانه جهت رشد و افزایش سودآوری متکی هستند؛ به همبن جهت وجود یک استراتژی شفاف برای مدیریت و حفاظت از حقوق مالکیت های فکری در خارج از مرزهای ملی، به مسئله ای حیاتی برای آن ها بدل گردیده است.

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

بسیاری از شرکت های موفق چینی با وجود پیشرو بودن در بازارهای منطقه ای، به طور جدی به دنبال حفاظت از فناوری های توسعه داده شده خود از طریق ثبت پتنت های متعدد بوده و این مسئله را به عنوان بخشی از برنامه بلند مدت برای گسترش حوزه فعالیت خود به خارج از مرزهای این کشور دنبال می نمایند. این شرکت ها اهمیت بحث IP را به طور کامل درک نموده و نیاز فوری به توسعه یک استراتژی مؤثر پتنت را جهت محافظت از فناوری های اصلی خود در رقابت با سایر شرکت های مطرح در سطح جهان، به رسمیت می شناسند.
آن ها اغلب در پی استفاده از وکلای مجرب برای جلوگیری از درگیری در پرونده های نقض قوانین مالکیت فکری، از طریق آنالیز اولیه پیش از راه اندازی خط تولید و ارائه محصولات به بازار هستند. استفاده از مزایای رقابتی حاصل از ثبت پتنت قبل از ورود به بازار نیز از دیگر راهکارهای استفاده شده از سوی آن ها به شمار می رود.
باید توجه داشت، یک استراتژی ثبت پتنت مناسب می تواند با ایجاد مزیت در بازار محصول، به بهبود عملکرد مالی شرکت کمک شایان توجهی نماید. با این حال، هر شرکت می بایست دقت نماید که استراتژی پتنت با الزامات منحصر به فرد کسب و کار و بازارهای تجاری هدفگذاری شده، متناسب باشد.
با تمام این تفاسیر، شرکت های چینی با توجه به نیاز مبرم به افزایش بهره وری و ضریب نوآوری بیشتر در تولید محصولات خود و نیز سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، می بایست توجه دقیقی به چشم انداز مالکیت فکری در چین و روند ثبت پتنت و سطوح حفاظتی مرتبط با آن ها در سرتاسر جهان داشته باشند.
به گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، در سال 2016 میلادی بیش از 80 درصد پرونده های ثبت پتنت مربوط به پنج دفتر مالکیت فکری چین، آمریکا، اروپا، ژاپن و کره بوده است، که در این میان کشور چین با 38.1 درصد بالاتر از آمریکا با 20.4 درصد قرار گرفته است. در دیگر حوزه های مالکیت فکری نیز کشور چین سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، به طوری که سومین ثبت کننده علائم تجاری در جهان لقب گرفته است. شرکت هوآووی به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی و تلفن های هوشمند در چین توانسته برای دومین سال پیاپی به عنوان برترین ثبت کننده پتنت از طریق معاهده همکاری ثبت اختراع «PCT» دست یابد؛ این شرکت با 3898 پتنت بالاتر از کوآلکام غول فناوری آمریکا با 2442 پتنت قرار گرفته است.
نکته جالب توجه این است که به گزارش «SIPO»، تنها 10.6 درصد از پتنت های ثبت شده در چین متعلق به شرکت های خارجی بوده است و رشد سریع چین در زمینه ثبت پتنت مرهون تلاش بی وقفه و سرمایه گذاری عظیم شرکت های چینی در زمینه فعالیت های تحقیق و توسعه ای بوده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی چین و نوآوری های صورت گرفته در این کشور، آگاهی عمومی و مشارکت در سیستم جهانی مالکیت فکری بوده است. اهمیت این عامل به حدی است که سیاستگذاران در اکتبر سال 2015 میلادی، نوآوری را به عنوان یکی از پنج هدف کلیدی برنامه پنج ساله توسعه چین تا سال 2020 میلادی تعیین نمودند و ارائه انواع مشوق های مالیاتی و بازبینی در قوانین و مقررات جهت افزایش انگیزه برای ثبت پتنت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در این کشور به کار گرفته شد.
لازم به ذکر است، بر اساس معیارهای جهانی هیچ گونه روش قطعی برای مقایسه و یا بررسی کیفیت پتنت در حوزه های مختلف وجود ندارد. به معنای دیگر، کیفیت مانند زیبایی است و از نگاه مخاطب معنا می یابد. با این حال، در یک روند طبیعی اثبات شده، اختراعات با کیفیت با توجه به افزایش قابل توجه پتنت های ورودی به سیستم با گذشت زمان افزایش خواهند یافت.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.