۱۷ تیر ۱۳۹۶

سیر صعودی درخواست ثبت پتنت در چین

امروزه، شرکت ها بیش از هر زمان دیگری به نوآوری های فناورانه جهت رشد و افزایش سودآوری متکی هستند؛ به همبن جهت وجود یک استراتژی شفاف برای مدیریت و حفاظت از حقوق مالکیت های فکری در خارج از مرزهای ملی، به مسئله ای حیاتی برای آن ها بدل گردیده است.

filereader.php?p1=main_cfcd208495d565ef6

بسیاری از شرکت های موفق چینی با وجود پیشرو بودن در بازارهای منطقه ای، به طور جدی به دنبال حفاظت از فناوری های توسعه داده شده خود از طریق ثبت پتنت های متعدد بوده و این مسئله را به عنوان بخشی از برنامه بلند مدت برای گسترش حوزه فعالیت خود به خارج از مرزهای این کشور دنبال می نمایند. این شرکت ها اهمیت بحث IP را به طور کامل درک نموده و نیاز فوری به توسعه یک استراتژی مؤثر پتنت را جهت محافظت از فناوری های اصلی خود در رقابت با سایر شرکت های مطرح در سطح جهان، به رسمیت می شناسند.
آن ها اغلب در پی استفاده از وکلای مجرب برای جلوگیری از درگیری در پرونده های نقض قوانین مالکیت فکری، از طریق آنالیز اولیه پیش از راه اندازی خط تولید و ارائه محصولات به بازار هستند. استفاده از مزایای رقابتی حاصل از ثبت پتنت قبل از ورود به بازار نیز از دیگر راهکارهای استفاده شده از سوی آن ها به شمار می رود.
باید توجه داشت، یک استراتژی ثبت پتنت مناسب می تواند با ایجاد مزیت در بازار محصول، به بهبود عملکرد مالی شرکت کمک شایان توجهی نماید. با این حال، هر شرکت می بایست دقت نماید که استراتژی پتنت با الزامات منحصر به فرد کسب و کار و بازارهای تجاری هدفگذاری شده، متناسب باشد.
با تمام این تفاسیر، شرکت های چینی با توجه به نیاز مبرم به افزایش بهره وری و ضریب نوآوری بیشتر در تولید محصولات خود و نیز سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، می بایست توجه دقیقی به چشم انداز مالکیت فکری در چین و روند ثبت پتنت و سطوح حفاظتی مرتبط با آن ها در سرتاسر جهان داشته باشند.
به گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، در سال 2016 میلادی بیش از 80 درصد پرونده های ثبت پتنت مربوط به پنج دفتر مالکیت فکری چین، آمریکا، اروپا، ژاپن و کره بوده است، که در این میان کشور چین با 38.1 درصد بالاتر از آمریکا با 20.4 درصد قرار گرفته است. در دیگر حوزه های مالکیت فکری نیز کشور چین سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، به طوری که سومین ثبت کننده علائم تجاری در جهان لقب گرفته است. شرکت هوآووی به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی و تلفن های هوشمند در چین توانسته برای دومین سال پیاپی به عنوان برترین ثبت کننده پتنت از طریق معاهده همکاری ثبت اختراع «PCT» دست یابد؛ این شرکت با 3898 پتنت بالاتر از کوآلکام غول فناوری آمریکا با 2442 پتنت قرار گرفته است.
نکته جالب توجه این است که به گزارش «SIPO»، تنها 10.6 درصد از پتنت های ثبت شده در چین متعلق به شرکت های خارجی بوده است و رشد سریع چین در زمینه ثبت پتنت مرهون تلاش بی وقفه و سرمایه گذاری عظیم شرکت های چینی در زمینه فعالیت های تحقیق و توسعه ای بوده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی چین و نوآوری های صورت گرفته در این کشور، آگاهی عمومی و مشارکت در سیستم جهانی مالکیت فکری بوده است. اهمیت این عامل به حدی است که سیاستگذاران در اکتبر سال 2015 میلادی، نوآوری را به عنوان یکی از پنج هدف کلیدی برنامه پنج ساله توسعه چین تا سال 2020 میلادی تعیین نمودند و ارائه انواع مشوق های مالیاتی و بازبینی در قوانین و مقررات جهت افزایش انگیزه برای ثبت پتنت توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در این کشور به کار گرفته شد.
لازم به ذکر است، بر اساس معیارهای جهانی هیچ گونه روش قطعی برای مقایسه و یا بررسی کیفیت پتنت در حوزه های مختلف وجود ندارد. به معنای دیگر، کیفیت مانند زیبایی است و از نگاه مخاطب معنا می یابد. با این حال، در یک روند طبیعی اثبات شده، اختراعات با کیفیت با توجه به افزایش قابل توجه پتنت های ورودی به سیستم با گذشت زمان افزایش خواهند یافت.

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.