۲۶ تیر ۱۳۹۶ دستگاه غیر فعال سازی اضطراری وسائط نقلیه موتوری
یک فرد جامائیکایی ساکن آمریکا، پتنتی در زمینه ایمنی وسائط نقلیه موتوری به ثبت رسانده که می تواند موجب نجات جان هزاران نفر گردد. کولین چمبرز «Colin Cambers» که اختراع خود را دستگاه غیر فعال سازی اضطراری «EFID» نامیده است، اطمینان دارد با توجه به کارایی بسیار بالای این اختراع در صنایعی نظیر خودروسازی، با استقبال زیادی رو به رو خواهد شد. 

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

اساس نوآوری این اختراع، خاموش کردن وسیله نقلیه در مواقعی است که نوعی شتاب ناگهانی ناخواسته روی می دهد. در این حالت، در واکنش به این شتاب ناگهانی و یا در مواقعی که راننده به طور تصادفی هر دو پایش را بر روی پدال های گاز و ترمز می فشارد، «EFID» پدال گاز را به طور موقت غیر فعال می نماید.
به گفته آقای چمبرز، خاموش سازی وسیله نقلیه بر اساس اصول مکانیکی و الکتریکی انجام می گیرد؛ بدین صورت که قسمت مکانیکی دستگاه، هوا را مسدود ساخته و قسمت الکتریکی نیز پیامی مبنی بر توقف عملکرد برای کامپیوتر ارسال می نماید. با توجه به عملکرد مجزا و موازی این دو کارکرد، تقریباً می توان مطمئن بود خودرو در مواقع اضطراری خاموش و متوقف خواهد شد. 
به گزارش وبسایت «jamaica-gleaner»، ایده این اختراع در یک شب بارانی به ذهن چمبرز خطور کرده است؛ وی در زمانی که تعمیرکار خودرو در اداره بندر نیویورک و نیوجرسی بود، در یک شب بارانی سوار بر یک کامیون بزرگ، در متوقف ساختن کامیون به مشکل برخورد. با تکرار این مشکل برای دوست و همکار وی که بر اثر فشردن ناخواسته پدال گاز و ترمز به صورت هم زمان روی داده بود، ایده ساخت دستگاهی برای جلوگیری از بروز این مشکل در ذهن چمبرز به وجود آمد. پس از ده سال که این ایده با وی همراه بود، در زمان بازنشستگی و در گاراژ خانه موفق به ساخت دستگاه گردید. پس از آزمایش موفق دستگاه، وی اقدام به ثبت پتنت مرتبط با آن نموده است.  

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day