۲۹ تیر ۱۳۹۶

اهمیت روزافزون اسرار تجاری از نگاه کارآفرینان و صاحبان شرکت ها

بنا بر نظرسنجی انجام گرفته از سوی شرکت «Baker McKenzie» که در زمینه حقوق مالکیت فکری فعالیت می نماید، از هر پنج شرکت، یکی از آن ها معتقدند رقیبان مترصد سرقت اسرار تجاری متعلق به آن ها هستند و عامل اصلی این کار نیز کارکنان سابق می باشند. در این نظرسنجی بیش از چهارصد شرکت و گروه تجاری مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به آن ها از طریق FBI، کمیسیون اروپا و اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

یکی دیگر از یافته های این تحقیق، این است که کمتر از یک سوم شرکت ها از اسرار تجاری خود محافظت می کنند و برنامه های عملی در واکنش به سرقت های انجام گرفته دارند. در گزارشی که از نتایج حاصل از نظرسنجی مذکور منتشر شده، آمده است که: «با توجه به این که اسرار تجاری پس از عمومی شدن، قابلیت حفاظت زیادی ندارند، پرسش اصلی این است که شرکت ها چه اقدامات بیشتری برای مدیریت این ریسک می بایست انجام دهند؟»
مارک الیوت، معاون اجرایی مرکز جهانی مالکیت فکری اتاق بازرگانی آمریکا، در این زمینه اظهار داشت: «در حالی که بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ها، اهمیت اسرار تجاری را به رسمیت می شناسند، ولی اقدامات عملی برای محافظت از این اسرار به هیچ عنوان کافی نیست. بسیاری از این افراد در واکنش به سرقت اسرار تجاری و متضرر شدن شرکتشان، صرفاً اظهار افسوس و ناراحتی می نمایند و تازه متوجه خواهند شد که اقدامات حفاظتی دقیق تری باید از سوی آن ها انجام می گرفته است.»
یکی از نکات جالب توجه این نظرسنجی، افزایش اهمیت اسرار تجاری از سوی صاحبان شرکت ها و کارآفرینان نسبت به دیگر انواع مالکیت فکری می باشد، به طوری که بیش از 48 درصد از پاسخ دهندگان، اسرار تجاری را مهمتر از سایر حقوق IP نظیر علائم تجاری و یا پتنت ها دانسته اند. بیش از 69 درصد این افراد معتقدند اهمیت اسرار تجاری با توجه به پیشرفت نوآوری های فناورانه به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
گفتنی است، پیچیدگی اسرار تجاری در این است که، آن ها تنها تا زمانی که مخفی نگه داشته شده اند، محافظت می گردند و با عمومی شدن اطلاعات، هر کسی می تواند از آن ها استفاده نماید. این ویژگی در نقطه مقابل دیگر انواع IP نظیر پتنت ها قرار می گیرد که با وجود عمومی شدن، از طریق ثبت پتنت و قوانین محافظتی موجود می توان از دارایی های فکری شرکت محافظت نمود.  
نـام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر شما
کد امنیتی (حروف بزرگ)

پربازدید‌ترین‌ها

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران
۸ بهمن ۱۳۹۸

مدرسه زمستانه کانون پتنت ایران

کانون پتنت ایران، در همکاری مشترک خود با انستیتو پاستور ایران، اقدام به برگزاری یک مدرسه زمستانه مالکیت فکری می‌نماید. این مدرسه زمستانه، با هدف آموزش در حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت، در مورخ سوم لغایت پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد. اهداف مورد نظر در این دوره سه روزه، آشنایی مخاطبین با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همچنین آموزش فرایند ثبت اختراع در ایران می‌باشد.

کارگاه آموزشی
۲ بهمن ۱۳۹۸

کارگاه آموزشی "شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت" را از دست ندهید!

ثبت اختراع، ابزاری تجاری برای حفاظت از دارایی‌های فکری بوده و نباید به آن تنها به عنوان یک ابزار علمی اتکا نمود. در همین راستا، کانون پتنت با تأکید بر پتانسیل‌های شایان ذکر پتنت‌ها برای ایجاد درآمد، اقدام به برگزاری برخی کارگاه‌های ویژه نموده که یکی از این نمونه دوره‌ها، در تاریخ ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری، با عنوان «شکار فرصت‌های تجاری‌سازی به کمک پتنت» برگزار می‌گردد.

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت
۱۲ بهمن ۱۳۹۸

گزارش اولیه فعالیت‌های تحقیقاتی آموزشی دفتر ثبت اختراع اروپا با محوریت نوآوری و پتنت

دفتر ثبت اختراع اروپا، در راستای برنامه‌های تحقیقاتی آموزشی خود در خصوص نوآوری و پتنت، اقدام به انتشار نتایح اولیه نموده است. این نتایج که در قالب شش گزارش پژوهشی آماده گردیده، موضوعاتی همچون تأمین مالی نوآوری، انتقال دانش و فناوری، رهگیری اختراعات در بازار و روند رشد و توسعه فناوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را هدف قرار داده است.

EPO
تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی
۷ بهمن ۱۳۹۸

تلاش‌های «IP5» برای تدوین سیاست‌های مالکیت فکری در زمینه هوش مصنوعی

پنج دفتر بزرگ مالکیت فکری، جلسه افتتاحیه کارگروه مشترک خود در زمینه فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی را در برلین برگزار نمودند. هدف اصلی از تشکیل این کارگروه، شناسایی حوزه‌هایی بود که در بهبود فرآیندهای ثبت اختراع، می‌توانند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرند. علاوه بر این، به‌کارگیری الزامات ثبت اختراع در حوزه فناوری هوش مصنوعی و مدیریت پرونده‌های ثبت اختراع ایجاد شده توسط ماشین‌ها، از اهداف جانبی این کارگروه محسوب می‌شود.

EPO
کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۶ بهمن ۱۳۹۸

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

electrek
گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!
۶ بهمن ۱۳۹۸

گزارش برگزاری کارگاه علائم تجاری؛ کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید!

در راستای برنامه‌های آموزشی مخاطب‌محور آکادمی کانون پتنت ایران، در مورخ سوم بهمن‌ماه سال جاری، کارگاهی با تمرکز بر علائم تجاری برگزار گردید. این کارگاه که مطابق با برنامه منتشر شده در تقویم آموزشی زمستانه آکادمی کانون برگزار شد، دومین مورد از کارگاه‌های با عنوان «علامت تجاری» بود که شعار "کسب‌وکار خود را علامت‌دار کنید" را دنبال نموده و در تلاش است که شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای مختلف را، به ثبت علائم تجاری و استفاده از مزایای ناشی از آن، ترغیب نماید.