۲۹ تیر ۱۳۹۶

اهمیت روزافزون اسرار تجاری از نگاه کارآفرینان و صاحبان شرکت ها

بنا بر نظرسنجی انجام گرفته از سوی شرکت «Baker McKenzie» که در زمینه حقوق مالکیت فکری فعالیت می نماید، از هر پنج شرکت، یکی از آن ها معتقدند رقیبان مترصد سرقت اسرار تجاری متعلق به آن ها هستند و عامل اصلی این کار نیز کارکنان سابق می باشند. در این نظرسنجی بیش از چهارصد شرکت و گروه تجاری مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به آن ها از طریق FBI، کمیسیون اروپا و اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

یکی دیگر از یافته های این تحقیق، این است که کمتر از یک سوم شرکت ها از اسرار تجاری خود محافظت می کنند و برنامه های عملی در واکنش به سرقت های انجام گرفته دارند. در گزارشی که از نتایج حاصل از نظرسنجی مذکور منتشر شده، آمده است که: «با توجه به این که اسرار تجاری پس از عمومی شدن، قابلیت حفاظت زیادی ندارند، پرسش اصلی این است که شرکت ها چه اقدامات بیشتری برای مدیریت این ریسک می بایست انجام دهند؟»
مارک الیوت، معاون اجرایی مرکز جهانی مالکیت فکری اتاق بازرگانی آمریکا، در این زمینه اظهار داشت: «در حالی که بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ها، اهمیت اسرار تجاری را به رسمیت می شناسند، ولی اقدامات عملی برای محافظت از این اسرار به هیچ عنوان کافی نیست. بسیاری از این افراد در واکنش به سرقت اسرار تجاری و متضرر شدن شرکتشان، صرفاً اظهار افسوس و ناراحتی می نمایند و تازه متوجه خواهند شد که اقدامات حفاظتی دقیق تری باید از سوی آن ها انجام می گرفته است.»
یکی از نکات جالب توجه این نظرسنجی، افزایش اهمیت اسرار تجاری از سوی صاحبان شرکت ها و کارآفرینان نسبت به دیگر انواع مالکیت فکری می باشد، به طوری که بیش از 48 درصد از پاسخ دهندگان، اسرار تجاری را مهمتر از سایر حقوق IP نظیر علائم تجاری و یا پتنت ها دانسته اند. بیش از 69 درصد این افراد معتقدند اهمیت اسرار تجاری با توجه به پیشرفت نوآوری های فناورانه به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
گفتنی است، پیچیدگی اسرار تجاری در این است که، آن ها تنها تا زمانی که مخفی نگه داشته شده اند، محافظت می گردند و با عمومی شدن اطلاعات، هر کسی می تواند از آن ها استفاده نماید. این ویژگی در نقطه مقابل دیگر انواع IP نظیر پتنت ها قرار می گیرد که با وجود عمومی شدن، از طریق ثبت پتنت و قوانین محافظتی موجود می توان از دارایی های فکری شرکت محافظت نمود.  

پربازدید‌ترین‌ها

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران
۵ تیر ۱۴۰۰

انتشار تقویم تابستان ۱۴۰۰ آکادمی کانون پتنت ایران

تقویم تابستانه آکادمی کانون پتنت ایران، از ۱۰ رویداد آموزشی- ترویجی تشکیل شده که حوزه‌های مختلف مالکیت فکری و ثبت اختراع را در بر می‌گیرد. از نقاط قابل توجه تقویم تابستان، عناوین جدید «آناتومی پتنت» و «سینما مالکیت فکری» بوده که جذابیت ویژه‌ای ایجاد نموده‌اند.

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک
۹ تیر ۱۴۰۰

دعوت به همکاری در تیم جستجوی نوآوری کانون با تخصص مهندسی مکانیک

کانون پتنت ایران جهت توسعه تیم جستجوی نوآوری خود، از فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه‌های برتر کشور، دعوت به همکاری به عمل می‌آورد.

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی
۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیشگامی چینی‌ها در ثبت اختراعات حوزه انرژی خورشیدی

با وجود رقابت کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، به نظر می‌رسد که کشورهای آسیایی، گوی سبقت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. در میان ده متقاضی برتر ثبت اختراع در این حوزه، نه مورد آسیایی بوده و فقط یک شرکت کانادایی در این بین حضور دارد. در این بین، چین با بیش از ۲۳۳ هزار پتنت فامیلی، فاصله‌ای زیاد با رقبا ایجاد نموده و عملاً خود را به‌عنوان رهبر اصلی این حوزه شناسانده است.

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری
۱۲ تیر ۱۴۰۰

بررسی آناتومی پتنت در سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری

با توجه به اهمیت اسناد ثبت اختراع و اطلاعات ارزشمند موجود در آن‌ها، عنوان جدیدی در وبینارهای آکادمی کانون پتنت ایران قرار گرفته که به شناخت اجزا و بخش‌های مختلف یک پتنت اختصاص دارد. این دوره آموزشی که تحت عنوان «آناتومی پتنت» در تقویم تابستانه آکادمی گنجانیده شده، در تاریخ پنجم مرداد ماه و در قالب برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری برگزار می‌گردد.

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله
۱۶ تیر ۱۴۰۰

تجاری‌سازی اختراع یک کودک ۹ ساله

ایده یک کودک ۹ ساله که حاضر نبود حتی برای دقایقی از عروسکش جدا شود، منجر به شکل‌گیری یک کسب‌وکار خانوادگی شد. «آدل فولتون»، با مطرح نمودن ایده قرار گرفتن یک جیب شفاف بر روی کوله‌پشتی به منظور قرار گرفتن عروسک در آن، نه تنها مشکل کودکانه خود را حل نمود، بلکه با اخذ گواهی ثبت اختراع و ثبت ایده در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری جمعی، تولید و فروش محصول را هم آغاز نموده است.

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی
۱۴ تیر ۱۴۰۰

جمع‌آوری استخری از پتنت‌های مرتبط با فناوری صدای سه بعدی

سونی با همکاری چند شرکت فعال در حوزه فناوری‌های صوتی، استخری از پتنت‌های متنوع‌ جمع‌آوری نموده که برای پیاده‌سازی استاندارد جدید صدای سه بعدی، الزامی و البته کافی می‌باشند. متقاضیان فعالیت در این حوزه، با اخذ مجوز بهره‌برداری از این مجموعه، بدون نگرانی از هر گونه دادرسی و نقض پتنت، می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه داده و نسل بعدی فناوری‌های صوتی را ارتقاء دهند.