۲۹ تیر ۱۳۹۶ اهمیت روزافزون اسرار تجاری از نگاه کارآفرینان و صاحبان شرکت ها
بنا بر نظرسنجی انجام گرفته از سوی شرکت «Baker McKenzie» که در زمینه حقوق مالکیت فکری فعالیت می نماید، از هر پنج شرکت، یکی از آن ها معتقدند رقیبان مترصد سرقت اسرار تجاری متعلق به آن ها هستند و عامل اصلی این کار نیز کارکنان سابق می باشند. در این نظرسنجی بیش از چهارصد شرکت و گروه تجاری مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات مربوط به آن ها از طریق FBI، کمیسیون اروپا و اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

filereader.php?p1=main_e4da3b7fbbce2345d

یکی دیگر از یافته های این تحقیق، این است که کمتر از یک سوم شرکت ها از اسرار تجاری خود محافظت می کنند و برنامه های عملی در واکنش به سرقت های انجام گرفته دارند. در گزارشی که از نتایج حاصل از نظرسنجی مذکور منتشر شده، آمده است که: «با توجه به این که اسرار تجاری پس از عمومی شدن، قابلیت حفاظت زیادی ندارند، پرسش اصلی این است که شرکت ها چه اقدامات بیشتری برای مدیریت این ریسک می بایست انجام دهند؟»
مارک الیوت، معاون اجرایی مرکز جهانی مالکیت فکری اتاق بازرگانی آمریکا، در این زمینه اظهار داشت: «در حالی که بسیاری از مدیران اجرایی شرکت ها، اهمیت اسرار تجاری را به رسمیت می شناسند، ولی اقدامات عملی برای محافظت از این اسرار به هیچ عنوان کافی نیست. بسیاری از این افراد در واکنش به سرقت اسرار تجاری و متضرر شدن شرکتشان، صرفاً اظهار افسوس و ناراحتی می نمایند و تازه متوجه خواهند شد که اقدامات حفاظتی دقیق تری باید از سوی آن ها انجام می گرفته است.»
یکی از نکات جالب توجه این نظرسنجی، افزایش اهمیت اسرار تجاری از سوی صاحبان شرکت ها و کارآفرینان نسبت به دیگر انواع مالکیت فکری می باشد، به طوری که بیش از 48 درصد از پاسخ دهندگان، اسرار تجاری را مهمتر از سایر حقوق IP نظیر علائم تجاری و یا پتنت ها دانسته اند. بیش از 69 درصد این افراد معتقدند اهمیت اسرار تجاری با توجه به پیشرفت نوآوری های فناورانه به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.
گفتنی است، پیچیدگی اسرار تجاری در این است که، آن ها تنها تا زمانی که مخفی نگه داشته شده اند، محافظت می گردند و با عمومی شدن اطلاعات، هر کسی می تواند از آن ها استفاده نماید. این ویژگی در نقطه مقابل دیگر انواع IP نظیر پتنت ها قرار می گیرد که با وجود عمومی شدن، از طریق ثبت پتنت و قوانین محافظتی موجود می توان از دارایی های فکری شرکت محافظت نمود.  

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.