۰۵ مرداد ۱۳۹۶ نزاع دوباره کوآلکام و اپل در زمینه حقوق مالکیت فکری
شرکت کوآلکام، یکی از زیرمجموعه های اپل را به نقض پتنت متهم نموده است. این شکایت که در تاریخ هفتم ژوئیه سال جاری میلادی توسط «San Diego» سازنده و توسعه دهنده چیپست های موبایل در کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا «ITC» به ثبت رسیده است، با استناد به مجموعه قوانین بخش 337، «Cupertino» را به نقض پتنت از طریق واردات و فروش برخی دستگاه های الکترونیکی مخصوص موبایل و تجهیزات پردازش فرکانس های رادیویی متهم نموده است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بنا بر گزارش وبسایت «ipwatchdog»، کوآلکام با این شکایت در پی تحت فشار قرار دادن «ITC» برای صدور نوعی دستورالعمل انحصاری است که بر اساس آن واردات محصولات آیفون که از پردازنده های به غیر از تولیدات وابسته به کوآلکام استفاده می کنند، ممنوع گردد. گفتنی است اختراعات متعلق به کوآلکام در زمینه پردازنده های مذکور به طور گسترده ای در آیفون به کار می رود.
یکی از مشاوران کوآلکام در مصاحبه با خبرنگاران با تأکید بر نقض پتنت صورت گرفته، اعلام کرد: «پتنت های ادعایی کوآلکام، شش فناوری مهم در زمینه صنعت موبایل را در بر می گیرد که هر یک از آن ها در عملکرد آیفون بسیار تأثیرگذار می باشد.»
پتنت های مورد ادعای کوآلکام در شکایت مذکور شامل چهار US پتنت به شماره های «8633936»، «8698558»، «8487658» و «9608675» می باشد. این پتنت ها در زمینه فرآیند پردازش گرافیکی بدون نیاز به پردازش مدار، مبدل تقویت کننده ولتاژ، بهبود عملکرد مدارهای یکپارچه از طریق دو سطح ولتاژ متفاوت و ارسال سیگنال های چندگانه به صورت همزمان می باشند.
لازم به ذکر است، کوآلکام به موازات پیگیری شکایت در «ITC»، در دادگاه منطقه ای کالیفرنیا نیز شکایتی را به ثبت رسانیده است. این پرونده که بر روی برخی جنبه های فرهنگی شرکت اپل متمرکز شده است، استیو جابز بنیانگذار این شرکت را به دلیل عدم اعتقاد به پرداخت هزینه های لیسانس فناوری به توسعه دهندگان اولیه ریزپردازنده ها، به سرقت ایده متهم نموده است.      

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day