۱۲ مرداد ۱۳۹۶

محبوبیت بیشتر اسرار تجاری نسبت به پتنت میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا

نتایج حاصل از مطالعه‌ای که اخیراً توسط دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا انجام گرفته است، بیانگر این مطلب می‌باشد که اسرار تجاری در اکثر کشورهای عضو این اتحادیه و علی‌الخصوص در شرکت‌های بزرگ، از محبوبیت بیشتری نسبت به پتنت‎ها برخوردار است. گزارش مذکور که در زمینه رصد موارد نقض مالکیت فکری منتشر شده است، بر اساس داده‌های گزارش قبلی تحت عنوان «بررسی نوآوری اجتماعی» آماده گردیده که در آن بیش از 200 هزار شرکت تولیدی و خدماتی مورد بررسی قرار گرفته‎اند. 

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

بر اساس این مطالعه، بیش از 52.3 درصد از شرکت‌های اروپایی از اسرار تجاری استفاده می‌نمایند در حالی که پتنت‎ها صرفاً در 31.7 این شرکت‌ها پذیرفته شده و به عنوان ابزار حفاظت از دارایی‌های فکری و نوآوری‌های متعلق به شرکت به کار می‌رود. ارقام مذکور در شرکت‌های بزرگ به ترتیب برابر با 69.1 (اسرار تجاری) و 52.8 (اختراعات) و در شرکت‌های کوچک و متوسط که قسمت اعظم جامعه آماری را به خود اختصاص داده است برابر با 51.2 درصد (اسرار تجاری) و 30.4 درصد (اختراعات) می‌باشد.
بیشترین استقبال از اسرار تجاری در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا متعلق به فنلاند و آلمان می‌باشد، به طوری که به ترتیب 78.1 و 74.1 درصد از شرکت‌های فنلاندی و آلمانی از آن استفاده می‌نمایند. این در حالی است که سهم پتنت در شرکت‌های این دو کشور برابر با 33.2 و 47.8 درصد می‌باشد.
یکی از نکات جالب توجه در این گزارش، استقبال صنایع خدماتی از اسرار تجاری است؛ بر اساس داده‌های حاصل از بررسی شرکت‌های مختلف تولیدی و خدماتی، می‌توان چنین نتیجه گرفت که اسرار تجاری بیشتر در فرآیند نوآوری و نوآوری در خدمات به کار می‌رود و در مواردی که ایده نوآورانه منجر به تولید یک محصول فیزیکی می‌گردد، احتمال بیشتری برای استفاده از پتنت ها وجود دارد.
لازم به ذکر است، این مطالعه با هدف ارائه یک مبنای سیاست‌گذاری برای توسعه چارچوب اسرار تجاری مطابق با دستورالعمل تدوین شده در سال 2016 میلادی می‌باشد که هدف آن استانداردسازی قوانین ملی در زمینه اسرار تجاری است. با توجه به یافته‌های این گزارش، می‌توان گفت تفاسیر مربوط به اسرار تجاری و اختراعات که آن‌ها را جایگزین هم در حفاظت از دستاوردهای نوآورانه شرکت‌ها و فناوران می‌داند، اشتباه بوده و ابزارهای مذکور می‌توانند به عنوان مکمل ایفای نقش نمایند. 

پربازدید‌ترین‌ها

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین
۸ خرداد ۱۴۰۰

صدور مجوز باز، ابتکار جدید سیستم مالکیت فکری چین

بنا بر قانون جدید ثبت اختراع چین، صاحبان پتنت می‌توانند برای تسریع در فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری از پتنت، از طرح ابتکاری «صدور مجوز باز» استفاده نمایند. بر اساس این طرح، دارندگان پتنت در یک بیانیه کتبی اعلام می‌کنند که علاقه‌مندان به بهره‌برداری از فناوری پتنت شده، با مراجعه به دفتر مالکیت فکری چین و پرداخت هزینه‌های مشخص شده برای حق امتیاز، می‌توانند مجوز بهره‌برداری را دریافت نماید. این سیستم، با تسهیل گردش اطلاعات پتنت، به کاهش هزینه‌های معاملات، بهبود کارایی فرآیند صدور مجوز و نیز ارتقاء کیفیت بهره‌برداری از پتنت کمک می‌کند.

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک
۱۲ خرداد ۱۴۰۰

روند صعودی ثبت اختراع در حوزه مواد غذایی پروبیوتیک

تجزیه و تحلیل داده‌های ثبت اختراع، حاکی از آن است که طی یک دهه گذشته، تحقیقات در حوزه مواد غذایی و میکروب‌شناسی، از حوزه‌های مورد توجه شرکت‌های فناور و سیاست‌گذاران بسیاری از کشورها بوده است. شواهد حاکی از آن است که در یک دهه اخیر، روند کلی پتنت‌های این حوزه رو به افزایش بوده و بخش عمده این افزایش، به لطف مخترعین و فناوران چینی بوده است.

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

بهبود رشد گیاهان گلخانه‌ای به کمک تزریق دی اکسید کربن

یک شرکت هلندی فعال در صنعت کشاورزی، روشی جدید ابداع نموده که فرآیند فتوسنتز گیاهان گلخانه‌ای را بهبود می‌بخشد. فناوری ابداعی «دالسم» که در ثبت اختراع جدید این شرکت معرفی شده، یک سیستم تهویه پیشرفته است که توزیع کاملاً یکنواخت دی‌اکسید کربن در جریان هوای متحرک گلخانه را ممکن می‌سازد. به کمک این فناوری، شرایط آب‌و‌هوایی گلخانه، در وضعیت پایدار و بهینه قرار گرفته و رشد گیاه به حداکثر می‌رسد.

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو
۵ خرداد ۱۴۰۰

اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی و نمایش آن‌ها درون خودرو

خودروساز مشهور آمریکایی، در تلاش برای توسعه سیستم جدیدی است که با شناسایی و اسکن بیلبوردهای تبلیغاتی، امکان به نمایش گذاشتن آن‌ها در داخل خودرو فراهم می‌کند. این نوآوری جدید فورد را می‌توان آخرین نمونه از تلاش شرکت‌های فناور برای ورود به حوزه‌های تبلیغات و استفاده از پتانسیل‌های قابل توجه این صنعت دانست. در این فناوری، با استفاده از یک دوربین، تصویری از بیلبورد گرفته شده و پس از شناسایی و تحلیل تصاویر توسط پردازنده، تبلیغات مرتبط درون خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها
۱۱ خرداد ۱۴۰۰

اختراع دانش‌آموز شانزده ساله برای شناسایی و تحلیل فسیل‌ها

یک دانش‌آموز شانزده ساله، موفق به توسعه فناوری جدیدی برای شناسایی و تحلیل فسیل‌های گیاهی و جانوری شده است. این فناوری که مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یافته، جایزه ۵۰۰۰۰ دلاری نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی در سال 2021 را برای «کریستین نیکولز» به همراه داشته است.

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

نرخ ۳۵ درصدی تجاری‌سازی پتنت‌های چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی

بنا بر گزارش جدید دفتر ثبت اختراع چین، نرخ تجاری‌سازی پتنت‌های معتبر چینی در سال ۲۰۲۰ میلادی، برابر ۳۴.۷ درصد بوده است. این نرخ، نشان از موفقیتی بزرگ در این کشور داشته که حتی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز پیشی گرفته است. جالب اینجا است که بر اساس گزارش مذکور که نگاهی دقیق و نزدیک به فعالیت‌های نوآوران چینی از منظر مالکیت فکری داشته است، این نرخ برای شرکت‌های دارنده پتنت، حتی بیش از ۴۰ درصد بوده است.