۲۹ مرداد ۱۳۹۶ شکست یک باجگیر پتنت در پرونده حقوقی مرتبط با پادکست‎ها
بنا به اعلام «Electronic Frontier Foundation»، با صدور رأی نهایی دادگاه، محدودیت‎های پیش روی سازندگان و توسعه دهندگان محتوا برای تولید و توزیع «Podcast»‎ها به پایان خواهد رسید. پادکست، نوعی تدوین صوتی است که توسط یک پخش‌کننده موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش می‎باشد. این روش ارائه محتوا که به آن رادیو اینترنتی نیز گفته می‎شود، از سال ۲۰۰۴ میلادی محبوبیت و گسترش یافت.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

در سال 1996 میلادی، شرکتی کوچک در تگزاس به نام پرسونال آودیو «Personal Audio» پتنتی با عنوان «انتشار محتوای رسانه‎ای که بیانگر اپیزودهای متفاوت در یک دنباله سریالی می‎باشد»، به ثبت رسانید، که امروزه تحت عنوان پادکست شناخته می‎شود. شرکت مذکور که مدعی بود بیش از 1.6 میلیون دلار بابت این نوآوری هزینه کرده است، توانست اپل را بابت نقض پتنت در ایجاد لیست پخش موسیقی در خلال تولید و عرضه «iPhone 4» به پرداخت میلیون دلار غرامت مجبور نماید.
با توجه به پیروزی پرسونال آودیو بر اپل، این شرکت شروع به اقامه دعوی‎های متعدد علیه طیف وسیعی از پادکسترها از جمله «Adam Carolla» و «HowStufWorks» و نیز برخی شبکه‎های خبری سرگرمی بزرگ نظیر «CBS» و «NBC» نمود. پس از این اقدام، «EFF» کمپینی برای مبارزه با این شرکت تشکیل داده تا از طریق ارائه دلایل و شواهد مستدل به دادگاه مبنی بر وجود برخی روش‎های مشابه تولید و عرضه محتوا قبل از ثبت پتنت توسط شرکت مذکور برای مقابله با آن اقدام نماید. (این روش‎های مشابه که در اصطلاح دانش قبلی «Prior Art» نامیده می‎شوند، مجموعه گسترده‎ای از اقدامات نظیر اپیزودهای مجله علمی «CBC» و برنامه تهیه شده توسط «Carl Malamud» تحت عنوان «Geek of the Week» که توسط «CNN» منتشر گردیده است را شامل می‎گردد.)
با توجه به رأی دادگاه اعتبار ادعاهای پتنت مذکور که در آوریل 2015 میلادی نامعتبر اعلام شده بود، تأیید شده و شرکت پرسونال آودیو نمی‎تواند از شرکت‎ها و مؤسسات فعال در حوزه پادکستینگ باجگیری نماید. با این حال، ممکن است رأی مذکور پایان نبرد حقوقی شروع شده نباشد و با اعتراض به رأی صادر شده به دیوان عالی، باز هم فرآیند رسیدگی ادامه یابد.      

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.