۰۶ شهریور ۱۳۹۶ سرمایه‎گذاری گسترده چین در حوزه هوش مصنوعی؛ آیا رهبری آمریکا به چالش کشیده می‎شود؟
با پیشرفت های اخیر چین در زمینه هوش مصنوعی، بحث های گسترده ای در مورد توانایی فزاینده این کشور در توسعه نسل جدید فناوری های مبتنی بر «AI» شکل گرفته است، به طوری که برخی بر این باورند که چین با توجه به مزایای متعدد، نظیر بازار وسیع داخلی و نیز حمایت دولت، قابلیت پشت سر گذاشتن آمریکا در این حوزه را دارا بوده و اگر به همین منوال به پیشرفت خود ادامه دهد، می تواند به بازیگر پیشرو حوزه هوش مصنوعی بدل گردد.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

بر اساس گزارش جدیدی که توسط مؤسسه تحقیقاتی «Tencent» منتشر گردیده است، آمریکا در حوزه هوش مصنوعی از نظر امکانات زیرساختی، فناوری، سخت‎افزار و اطلاعات، با اختلافی فاحش نسبت به دیگر کشورها قرار دارد و شانس شرکت های چینی برای به چالش کشیدن رهبری مطلق آمریکا نسبتاً کم و محدود به برخی زمینه های خاص است. با این حال، سرعت پیشرفت چین نگرانی هایی برای سیاست گذاران آمریکایی ایجاد نموده است و به نظر می‌‎رسد دولت این کشور به دنبال تقویت سرمایه گذاری در شرکت های آمریکایی فعال در حوزه هوش مصنوعی است.
در مقایسه با 1078 شرکت آمریکایی فعال در «AI» که 42 درصد از کل شرکت ها در سرتاسر جهان را تشکیل می دهند، تعداد شرکت های چینی فعال در این حوزه تنها 592 شرکت هستند که 23 درصد از کل را شامل می شوند. این تفاوت محسوس بین تعداد شرکت های آمریکایی و چینی، در زیر بخش ها و ابعاد متفاوت تحقیق و توسعه فناوری های «AI» نیز صادق است. برای مثال در بخش ریزپردازنده ها و تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی، تعداد شرکت های چینی کمتر از نصف شرکت های آمریکایی است (14 شرکت چینی در مقابل 33 شرکت آمریکایی).
اگر از دیدگاه میزان نوآوری و تعداد فناوری های جدید توسعه یافته به مقایسه دو کشور بپردازیم، استفاده از شاخصی نظیر تعداد پتنت های ارائه شده، به نظر مناسب خواهد بود. به گزارش مؤسسه «Wuzhen»، تعداد ثبت اختراعات شرکت های چینی در حوزه هوش مصنوعی بالغ بر 15745 مورد است که در مقایسه با 26981 پتنت ثبت شده توسط شرکت های آمریکایی بسیار کمتر است.
باید توجه داشت، دولت های هر دو کشور به اهمیت استراتژیک فناوری های هوش مصنوعی واقف بوده و با سرمایه‎گذاری های هنگفت سعی در توسعه هر چه بیشتر آن داشته اند. انتظار می رود تا سال 2010 میلادی، آمریکا و چین به ترتیب بیش از 30 و 15 میلیارد دلار در جنبه‎های مختلف «AI» سرمایه گذاری نمایند.
به نظر می رسد شکاف موجود بین دو کشور موجب گردد تا در آینده نزدیک، برتری آمریکا در هوش مصنوعی ادامه داشته باشد؛ با این حال، سرمایه گذاری‎های دولت چین می تواند در دراز مدت آمریکا را با چالش روبرو نماید. گفتنی است، در ماه ژوئن سال جاری میلادی، شورای دولتی چین از برنامه جدید این کشور تحت عنوان برنامه «توسعه نسل جدید هوش مصنوعی» خبر داد که در آن چگونگی توسعه صنعتی پیشرو مبتنی بر هوش مصنوعی در جهان با ارزش بازار 14.8 میلیارد دلاری تا سال 2030 میلادی تشریح گردیده است.

پربازدید‌ترین‌ها

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران
۷ فروردین ۱۴۰۳

تحول خدمات حمایتی کانون مدیریت دارایی‌های فکری با رویکرد حداکثرسازی حمایت از فناوران

معاون سیاست‌گذاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلام ارایه ۲۰ خدمت در حوزه مالکیت فکری گفت: در حالی که اختراعات باید برای تجاری‌سازی حمایت شوند، از این نوآوری‌ها بیشتر برای ارتقای رتبه هیات علمی دانشگاه‌ها و دریافت تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می‌شود.

World Intellectual Property Day
۲۸ فروردین ۱۴۰۳

World Intellectual Property Day