۰۴ مهر ۱۳۹۶ پیشروهای ثبت و انتشار پتنت در حوزه فناوری هوش مصنوعی
در طی پنج سال گذشته بیش از 1200 درخواست ثبت اختراع در زمینه استفاده از فناوری هوش مصنوعی «Artificial Intelligence» در صنعت خرده فروشی و تجارت الکترونیک در سرتاسر جهان به ثبت رسیده است. در تحقیقی که شرکت «Netscribes» در زمینه مطالعه و تحلیل درخواست های ثبت پتنت با موضوع هوش مصنوعی انجام داده است، غول های تجارت الکترونیک («eBay»، آمازون، گوگل، فیسبوک، مایکروسافت و «IBM») به عنوان بازیگران اصلی فعالیت های ثبت و انتشار پتنت در حوزه «AI» به شمار آمده اند.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

بر اساس تحقیق فوق الذکر که تحت عنوان «هوش مصنوعی در خرده فروشی: تجزیه و تحلیل پتنت» منتشر گردیده است، کشور آمریکا و سیستم پتنت این کشور با دریافت بیش از 700 درخواست ثبت پتنت (60 درصد از کل درخواست های ثبت شده) به عنوان پرمتقاضی ترین سیستم پتنت در حوزه هوش مصنوعی در صدر فهرست جای گرفته و به دنبال آن چین، هند و اتحادیه اروپا در جایگاه های بعدی قرار دارند.
یکی دیگر از نکات جالب توجه در گزارش تحلیل پتنت فناوری هوش مصنوعی، روند تصاعدی درخواست های ثبت پتنت در طی سال های 2013 الی 2015 میلادی است که با توجه به تأخیر زمانی 18 ماهه بین درخواست های ثبت شده و انتشار آن ها می تواند نوید تغییر و تحولات اساسی در صنعت خرده فروشی و تجارت الکترونیک طی سال های آتی را دهد. به عبارت دیگر، فعالیت های گسترده شرکت های بزرگ در زمینه ثبت و انتشار پتنت در زمینه کاربرد فناوری «AI» در تجارت الکترونیک و خرده فروشی می تواند فرآیندهای حال حاضر را تحت الشعاع قرار داده و حتی در سیستم های تدارکات و تحویل کالا نیز به کار رود.
لازم به ذکر است، با توجه به سرمایه گذاری های هنگفت انجام گرفته از سوی برخی شرکت های بزرگ نظیر آمازون، eBay، گوگل و فیسبوک، قرار گرفتن آن ها در صدر فهرست شرکت های متقاضی ثبت پتنت در حوزه فناوری هوش مصنوعی کاملاً طبیعی می نماید. اهمیت این فناوری در سال های اخیر به قدری افزایش یافته که شرکت های آمازون، گوگل و فیسبوک در سال گذشته میلادی اقدام به ایجاد نوعی توافقنامه همکاری به منظور حل برخی مسائل اخلاقی و ارتقاء قابلیت های همکاری فی‎مابین نمودند.

پربازدید‌ترین‌ها

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

جلسه اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری و اعضای کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان، در تاریخ ۱ اسفند ۱۴۰۲ و در حاشیه رویداد نکست

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری با دانشگاه اصفهان

میترا امین‌لو، مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری توافق‌نامه‌ای را با هادی امیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان در روز ۲ اسفند ۱۴۰۲ منعقد نمود.

فرصت همکاری حضوری
۲۱ اسفند ۱۴۰۲

فرصت همکاری حضوری

کانون مدیریت دارایی‌های فکری از افراد واجد شرایط به صورت حضوری در بخش‌های مختلف دعوت به همکاری می‌کند.

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی
۱۲ اسفند ۱۴۰۲

توافق‌نامه‌ همکاری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی

کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی توافق‌نامه‌ همکاری منعقد کرد.